41 940 läst · 205 svar
42k läst
205 svar
Nytt hus GAMLA vitvaror och luftvärmepump
Dels på utseendet eller bara genom att öppna dörren och se på modellkoden inuti skåpet.useless skrev:
Hade det varit av intresse för en köpare så tar det inte så mycket längre tid än 3 sekunder att knappa in den informationen och få upp ett ungefärligt tillverkningsdatum i dom fall det inte står direkt i klartext på den serienummerlappen.
Man kan säkert tycka att man kan förvänta sig det men fastighetsaffärer är inte alltid helt logiska vad man ska och borde förvänta sig.
Hade produkterna varit 13 år gamla och begagnade så hade det absolut synts vid visningen och kan omöjligen vara ett dolt fel. Hur enkelt som helst att se. Är dom magasinerade i 13 år men oanvända, så är det lite svårare att se direkt vid första anblicken men som sagt hur enkelt som helst att kolla upp. Å andra sidan så kan man heller inte kräva eller förvänta sig 100% splitternya produkter om man köper av en privatperson, då får man bygga eget hus och köpa vitvarorna själv alt. köpa nyckelfärdigt nyproduktion.
Varför sitter det en luftvärmepump i ett nästan nybyggt hus? Verkar väldigt udda!L Lussekatten2023 skrev:Hej! Vi köpte ett nybyggt hus år 2022 som också färdigställdes samma år.
När vi köpte huset förväntade vi oss självklart att utrustningen i huset också var nyinköpt. Det har nu uppdagats de senaste två månaderna att diskmaskinen är flera år gammal (garantin gått ut) och nu efter att luftvärmepumpen varit i behov av service så visar det sig att den är från år 2010.
Säljarna som byggde huset har alltså satt in gammal utrustning.
Har vi några rättigheter som köpare här eller går det under vår undersökningsplikt att fråga när utrustningen är inköpt? Eller är det säljaren som undanhållit relevant information för oss?
Vi tog självklart förgivet att vitvaror och luftvärmepump var nya.
Jag måste ha skalat för mycket bananer. eller något. Jag hade sladdat i väg på ett bananskal. Självklart är det skillnad på nybyggt -22 och bara nybyggt. Jag tillhör den kategorin som kan tycka att ett badrum från -96 är nybyggt.A AG A skrev:Finns det fler saker som kan vara gamla, för att huset ändå kan kallas nytt?
Är du även säker på din sak, eller är det som du bara tycker att det borde vara?
Har du rent av en källa för ditt påstående.
Jag själv tvivlar på att det finns några regler, eller prejudikat. Däremot tror jag att TS skulle ha goda möjligheter att vinna, ett eventuellt mål. Om hon fått utfästelsen om att huset är nytt.
Min källa? Måste vara stora boken om bananskalning?
Du hade självklart helt rätt och jag helt bananskal fel.
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik