R
C Cerb skrev:
Nja, kan fortfarade vara så att TS googlat och sett att modellen på pump "är från år 2010", men att exemplaret TS har är tillverkat mycket senare än så.

Men eftersom TS är relativt inaktiv med att besvara funderingar från oss övriga, så kan vi endast spekulera.
Men man bör väl utgå ifrån att TS har kollat upp då hen skriver som hen gör.. annars kan man ju ifråga sätta allt till absurdum…
Om vi inte kan utgå ifrån det så blir de flesta tråda spekulation och det kanske dom är för dig då du tolkar det så..
Men jag väljer att lita på det TS skriver så blir det så mycket lättare..
 
D dennis_f skrev:
Om vitvarorna är typ oanvända men 10 år gamla är det ju inget egentligt problem. De nöts ju väldigt väldigt lite av att bara lagras.
Och om de skulle ha använts i 10år så borde det väl ha märkts då man kollade på huset? Ett kylskåp klarar sig ju sällan utan repor, skador och missfärgningar i 10år.
Nu måste jag få protestera. Jag bytte ut min frys nu i höst och den var 19 år gammal men hade man bara tittat på den hade man inte kunnat ana att den var så gammal. Inga repor eller missfärgningar och lika är det med min kyl som är ungefär lika gammal. Det man kan se på äldre grejer är ofta formen på handtagen som såg annorlunda ut förut
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men man bör väl utgå ifrån att TS har kollat upp då hen skriver som hen gör.. annars kan man ju ifråga sätta allt till absurdum…
Om vi inte kan utgå ifrån det så blir de flesta tråda spekulation och det kanske dom är för dig då du tolkar det så..
Men jag väljer att lita på det TS skriver så blir det så mycket lättare..
Att människor i allmänhet är dåliga på att lägga fram tillräckligt med information från start är känt sedan länge här.

Exempelvis vet vi inte heller än om TS köpt huset av entreprenören eller en privatperson.

Det handlar inte alls om att "lita på", utan att klumpiga formuleringar, likt "är från år 2010", lämnar för mycket onödigt rum för tolkning.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
R
C Cerb skrev:
Att människor i allmänhet är dåliga på att lägga fram tillräckligt med information från start är känt sedan länge här.

Exempelvis vet vi inte heller än om TS köpt huset av entreprenören eller en privatperson.

Det handlar inte alls om att "lita på", utan att klumpiga formuleringar, likt "är från år 2010", lämnar för mycket onödigt rum för tolkning.
Det måste bli jobbigt med att fråga sätta dessa saker då jag inte ser så många andra som gör det..

Men jag säger inte att du har fel utan i vissa fall har du säkert rätt😉
 
R Rejäl skrev:
2023? Det är upp till dig som köpare att kolla upp om inte säljaren har uppget något om ålder…
Fungerar LVP så är det ingett fel på den…
Sedan att den inte har samma verkningsgrad som dagens maskiner är en orelevant fråga i detta fallet…
Det är väl i högsta grad relevant för köparen , men kanske inte för dig!
 
R
M Mattan01 skrev:
Det är väl i högsta grad relevant för köparen , men kanske inte för dig!
Ja vad skriver jag?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Får du höra det ofta? 😂
Svärmor? Nej jag är skild. Två gånger dessutom. Nu ägnar jag min lediga tid till att argumentera med kverulansparanoiker på nätet. Som du ser. ☺️
 
  • Haha
polaris78 och 10 till
  • Laddar…
Mats-S
K Kane skrev:
Nja, nu är nog ditt minne lite svagt. Det är nog Nionde kompaniet du avser.
Ja, precis som jag skrev så mindes jag inte namnet , men helt rätt; Nionde Kompaniet, men Lasse Åberg var nog inte med i den ;-)

Några värnpliktiga kommer på att de mot betalning kan byta en motor från en av försvarets nya bilar mot en släktings gamla, slitna motor som finns i hans Volvo. Motorbytet upptäcks av ett befäl som kräver del i betalningen för att hålla tyst. Denna första delvis misslyckade affär blir upptakten till en allt stridare ström av stulna varor och svarta tjänster från regementet till den lilla orten. Allteftersom tjänsterna och varorna ökar behövs en organisation för förmedlingen av varor och då det på regementet finns åtta stycken kompanier bildar gruppen det Nionde kompaniet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Garanti på bilar gäller iofs hela fordonet, med undantag för vissa slitagedelar, så hade inte vart något problem.

Hade man haft 2års garanti på hela fastigheten med alla dess delar så hade det var samma princip och inte heller då ett problem.

(det finns för övrigt garanterat delar på en ny bil som inte är tillverkade samma år, utan flera år innan)
garanti på bilar brukar starta när den registreras in. Om den transporters från japan, står i en hamn i ett par månader (eller år) så startar inte garantitiden att räkna ned förrns den reggas in... Fabriken får ta kosten om bilen är gammal och deras garanti på ingående komponenter är slut.

Med hus kan det nog liknas med att om det är nybyggt så har du garanti hos den du köpt av. Om HAN i sin tur har garanti mot den han köpt av är en annan sak.

Är det ett hur köpt av privatperson gäller ju inte garanti, då är det som vilket hus som helst, men man borde kunna förvänta sig mer om huset är nytt mot om det är 100 år gammalt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om de har snålat så pass på vitvarorna är det på sin plats med ordentlig husbesiktning
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför skulle inte garantierna följa med?
För att garantin gäller personen på garantikvittot, första köparen. Inte den som köpt ett hus där vitvaran står i.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
För att garantin gäller personen på garantikvittot, första köparen. Inte den som köpt ett hus där vitvaran står i.
I beg to differ. Jag har fått en ny vitvara utbytt, som jag inte stod på kvittot för. Enligt KK-lagen så ska det räcka att visa upp ett kvitto eller annat bevis för när varan är köpt.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
P
Konsumentköplagens reklamationsrätt är inte en garanti. Det är en lagstadgad reklamationsrätt. Garantier utfärdas av tillverkare/säljare och det står dem fritt att sätta villkoren enligt eget önskemål.

Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen (1 kap. 3 §) gäller för köp av en vara som en näringsidkare säljer till en konsument. När varan vidaresäljs till en privatperson gäller alltså inte reklamationsrätten för den köparen.
 
  • Gilla
adron och 5 till
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
Fast vad innebär nybyggt? Det kanske färdigställdes då........En kompis började också bygga hus och ja allt började väl bra men färdigställdes först 15 år senare. Så allting var ju typ köpt när han drog igång.
Vitvarorna är kanske inte det första man installerar när man har fått upp takstolarna? Man får ju ändå inte bo i huset förrän det är färdigställt.
 
F Festlund skrev:
För att garantin gäller personen på garantikvittot, första köparen.
K karlmb skrev:
I beg to differ. Jag har fått en ny vitvara utbytt, som jag inte stod på kvittot för. Enligt KK-lagen så ska det räcka att visa upp ett kvitto eller annat bevis för när varan är köpt.
Går det verkligen att säga något generellt här. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren och detta åtagande kan väl mer eller mindre innehålla vilka villkor som helst. Det finns väl rent principiellt heller inget som hindrar att en privatperson i egenskap av säljare kan lämna en garanti. Sen vet jag inte om konsumentköplagen behandlar garantier och den är i vilket fall inte tillämplig när säljaren är en privatperson.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.