P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Var vitvarorna nya?
Det stod i första inlägget att diskmaskinen är flera år gammal.
 
P
R Rejäl skrev:
Några år är en sak.. men i detta fallet så är värmepumpen ifrån 2010 så lite skillnad på några år och 12 år som TS beskriver…
Det kan det nog vara för den som har värmepumpar som hobby (eller yrke). För en som mig som bara använder den (numera) 13 år gamla LL-värmepump som satt i huset när vi köpte det för 12 år sen, och den (helt nya) LL-värmepump vi lät installera för ett år sen, är det inte uppenbart vilken som är äldst. Åtminstone inte genom att bara titta på dem.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
är det inte uppenbart vilken som är äldst. Åtminstone inte genom att bara titta på dem.
Men kanske den dag du behöver reservdelar. 😢
 
P
Då behövs nog en bättre undersökning än att bara titta på apparaten. Man behöver åtminstone stå tillräckligt nära för att kunna läsa modellnamnet.
 
P pmd skrev:
Då behövs nog en bättre undersökning än att bara titta på apparaten.
Jag menade att tillgången på reservdelar brukar minska i takt med apparatens stigande ålder.
 
P
Ja, det är nog uppenbart. :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Går det verkligen att säga något generellt här. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren och detta åtagande kan väl mer eller mindre innehålla vilka villkor som helst. Det finns väl rent principiellt heller inget som hindrar att en privatperson i egenskap av säljare kan lämna en garanti. Sen vet jag inte om konsumentköplagen behandlar garantier och den är i vilket fall inte tillämplig när säljaren är en privatperson.
Nu var mitt exempel inte att jag fick något av privat säljaren, utan jag fick en ny vara av tillverkaren (Electrolux service)
 
K karlmb skrev:
utan jag fick en ny vara av tillverkaren
Ja antagligen för att de hade erbjudit dessa garantivillkor. En annan garanti kan ha helt andra villkor.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det stod i första inlägget att diskmaskinen är flera år gammal.
Jag insåg när jag läste mitt inlägg.
Jag syftade på om de var nya direkt ut kartong eller begagnade.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja antagligen för att de hade erbjudit dessa garantivillkor. En annan garanti kan ha helt andra villkor.
Men det är ju ytterst sällan man har några kvitton med sitt eget namn på idag som privatperson? Då skulle man ju aldrig kunna åberopa några fel?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag syftade på om de var nya direkt ut kartong eller begagnade.
NOS, New Old Stock, som di säger på utrikiska. Finns det någon bra motsvarande svensk term?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Men det är ju ytterst sällan man har några kvitton med sitt eget namn på idag som privatperson? Då skulle man ju aldrig kunna åberopa några fel?
Helt ovanligt är det dock inte. När man köper vitvaror tycks det mig vara ganska vanligt att man får ett personligt kvitto. Om man får kvittot per email så är ens namn garanterat inblandat.
 
K karlmb skrev:
Men det är ju ytterst sällan man har några kvitton med sitt eget namn på idag som privatperson? Då skulle man ju aldrig kunna åberopa några fel?
Vad har det att göra med det jag skriver som du citerar? 🤔
 
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Men det är ju ytterst sällan man har några kvitton med sitt eget namn på idag som privatperson? Då skulle man ju aldrig kunna åberopa några fel?
Jag tycker att mitt namn står på nästan allt jag köper numera. Digitaliseringens underverk.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker att mitt namn står på nästan allt jag köper numera. Digitaliseringens underverk.
Det känner jag faktiskt inte igen. Menar du i klartext på kvittot? Var handlar du?

Pratar vi näthandel förstår jag dig men i vanliga butiker?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.