41 946 läst · 205 svar
42k läst
205 svar
Nytt hus GAMLA vitvaror och luftvärmepump
Det kan det nog vara för den som har värmepumpar som hobby (eller yrke). För en som mig som bara använder den (numera) 13 år gamla LL-värmepump som satt i huset när vi köpte det för 12 år sen, och den (helt nya) LL-värmepump vi lät installera för ett år sen, är det inte uppenbart vilken som är äldst. Åtminstone inte genom att bara titta på dem.R Rejäl skrev:
Nu var mitt exempel inte att jag fick något av privat säljaren, utan jag fick en ny vara av tillverkaren (Electrolux service)Alfredo skrev:
Går det verkligen att säga något generellt här. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren och detta åtagande kan väl mer eller mindre innehålla vilka villkor som helst. Det finns väl rent principiellt heller inget som hindrar att en privatperson i egenskap av säljare kan lämna en garanti. Sen vet jag inte om konsumentköplagen behandlar garantier och den är i vilket fall inte tillämplig när säljaren är en privatperson.
Helt ovanligt är det dock inte. När man köper vitvaror tycks det mig vara ganska vanligt att man får ett personligt kvitto. Om man får kvittot per email så är ens namn garanterat inblandat.K karlmb skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 042 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 042 inlägg
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik -
Blockerade väg till grannars hus med stockar – döms
Juridik