MultiMan
D Dilato skrev:
I kartongen eller under drift (kanske till och med utomhus)?
Antagligen en kombination.
K karlmb skrev:
Nja, däckhandlarna säger att det bara är att slita av det yttersta lagret och att däcken sedan inte är farliga längre. Jag tycker det stämmer med egna erfarenheter.
Jo, det är en knall att en däckhandlare skulle säga detta för att slippa sälja ut för gamla däck.

Det stämmer inte med mina erfarenheter. Däcken är körbara länge, men greppet försämras efterhand även om mönstret inte slitits nämnvärt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Nja, däckhandlarna säger att det bara är att slita av det yttersta lagret och att däcken sedan inte är farliga längre. Jag tycker det stämmer med egna erfarenheter.
Fast gummi är gummi när det är nytt så har det mycket bättre egenskaper än ett som är 3år gammalt även om det ståt på hyllan och däckgubben vill säga att det är lika bra…
 
Ja, de som säger att det är lätt att se hur gamla saker som vitvaror är måste ha mycket bättre syn än mig.

Jag köpte en varmvattenberedare ny i kartong privat en gång. Den enda som skvallrade om att det stått ett tag var att den var S-märkt, inte CE-märkt och att det inte fanns någon webaddress någonstans. Google gav inget. Fungerade dock utmärkt och såg helt ny ut.
 
R
A AG A skrev:
Mitt namn står inte skivet på någonting nästan. Inte bilen, inte huset, inga kyskåp eller frysar, och inte heller några kläder. Så jag känner inte alls igen det du skriver.
E det här man använder uttrycket ÄGD😉
 
K karlmb skrev:
I beg to differ. Jag har fått en ny vitvara utbytt, som jag inte stod på kvittot för. Enligt KK-lagen så ska det räcka att visa upp ett kvitto eller annat bevis för när varan är köpt.
Jag säger inte att det aldrig händer, jag säger bara att enligt garantivillkoren så har ägare nummer 2 ingen garanti eftersom han har köpt den från ägare nummer 1. Det är alltså ett privatköp och varken KKL eller några leverantörsgarantier är möjliga att åberopa enligt standard.

Sen händer det såklart undantag, självfallet. Men man ska inte förutsätta det.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
F Festlund skrev:
jag säger bara att enligt garantivillkoren så har ägare nummer 2 ingen garanti
Har du läst alla existerande garantivillkor? Eller ens det som var aktuellt för @karlmb?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fast gummi är gummi när det är nytt så har det mycket bättre egenskaper än ett som är 3år gammalt även om det ståt på hyllan och däckgubben vill säga att det är lika bra…
Jo. Men det verkliga försämringen av gummit kommer ju flera år senare än 3.
 
R
K karlmb skrev:
Jo. Men det verkliga försämringen av gummit kommer ju flera år senare än 3.
Ja den blir inte bättre med åren🥴
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det känner jag faktiskt inte igen. Menar du i klartext på kvittot? Var handlar du?

Pratar vi näthandel förstår jag dig men i vanliga butiker?
Våra två senaste vitvaror köpte jag på Elgiganten, i butik. På kvittona står både namn, adress och email.
 
P pmd skrev:
Våra två senaste vitvaror köpte jag på Elgiganten, i butik. På kvittona står både namn, adress och email.
Jag ifrågasätter inte att det förekommer och antagligen blir allt vanligare. Dock ifrågasätter jag "att mitt namn står på nästan allt jag köper numera".

Min erfarenhet är snarare att mitt namn står på en väldigt liten andel av de kvitton jag får.
 
P
Min kommentar var en mätpunkt om inköp av vitvaror i butik, och att man då kan få ett personligt kvitto. Det beror förstås på att stora tunga vitvaror gärna köps med leverans hem (åtminstone av mig). Följderna av det lämnas som en övning till läsarna av detta inlägg. :)

För dagligvaror som alkohol och livsmedel får jag inte heller personliga kvitto. Fast dessa köper jag oftast på postorder ändå, så då blir det förstås personliga kvittot där med.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jo ett stort fel, den har sämre verkningsgrad än en från 2023. Stor skillnad. speciellt när det är -20 som det var i förrgår.
Bryr man sig om verkningsgraden så ska man titta på modell, inte ålder. Du kan hitta billigt skräp idag som har sämre verkningsgrad än en värmepump från 2009 om du snålar. Eller en europeisk värmepump som inte hanterar minusgrader ordentligt.
 
R Rejäl skrev:
Ja den blir inte bättre med åren🥴
Inte som vin, men vill påstå att försämringen de första 7 åren är försumbar, sedan börjar det märkas mer o mer.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du läst alla existerande garantivillkor? Eller ens det som var aktuellt för @karlmb?
Genom att ha varit i den branschen i 10 år med fokus på försäljning av just dom varor som det gäller så anser jag mig kunna dom olika märkenas garantivillkoren rätt så bra, men självklart är man aldrig fullärd. Men rätt bra koll, ja.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ifrågasätter inte att det förekommer och antagligen blir allt vanligare. Dock ifrågasätter jag "att mitt namn står på nästan allt jag köper numera".

Min erfarenhet är snarare att mitt namn står på en väldigt liten andel av de kvitton jag får.
Det finns en generell ”regel” inom denna bransch att allt med en sladd ska det registreras på en kunds namn för att det ska vara möjligt att få fram ifall kunden tappar bort sig kvitto, då går det att söka upp. 🤙🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.