66 445 läst · 210 svar
66k läst
210 svar
Nytt 1920-talskök à la 2021
Marlen Eskilsson skrev:Vi har köpt Ilve Nostalgie där vi har heltäckande luckor utan fönster. Jag blev lite besviken när vi öppnade den, för de där mässingsdetaljerna vi valde är väääldigt skinande, ser "tacky" ut. Jag har inte kollat upp om det är rå mässing, men jag misstänker att de är behandlade och kommer att förbli så. Knoppar och kranar vi har valt är obehandlade och kommer att mattas av med tiden om man inte polerar dem.
Marlen Eskilsson skrev:Vi har köpt Ilve Nostalgie där vi har heltäckande luckor utan fönster. Jag blev lite besviken när vi öppnade den, för de där mässingsdetaljerna vi valde är väääldigt skinande, ser "tacky" ut. Jag har inte kollat upp om det är rå mässing, men jag misstänker att de är behandlade och kommer att förbli så. Knoppar och kranar vi har valt är obehandlade och kommer att mattas av med tiden om man inte polerar dem.
Hur har det gått med vreden, är de lika ”tacky” än? Vi går i samma tankar men funderar på att välja brons i stället då mässing är väldigt skinande…Marlen Eskilsson skrev:Vi har köpt Ilve Nostalgie där vi har heltäckande luckor utan fönster. Jag blev lite besviken när vi öppnade den, för de där mässingsdetaljerna vi valde är väääldigt skinande, ser "tacky" ut. Jag har inte kollat upp om det är rå mässing, men jag misstänker att de är behandlade och kommer att förbli så. Knoppar och kranar vi har valt är obehandlade och kommer att mattas av med tiden om man inte polerar dem.
Administrator
· Skåne
· 7 925 inlägg
Ja, de ser precis likadana ut. Fast vi har vant oss och tänker inte på det längre. Vi har knoppar och blandare i mässing också, och de har börjat mattas av lite.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 7 925 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår målade jag med linoljefärg för första gången. Redan efter ett par-tre månader började färgen förvinna vid kylskåpshandtagen och den vita grundfärgen framträdde. Nu fick jag äntligen tummarna ur att fixa det.
Idag har jag målat lager nr 2. Jag är lättad att det inte var så svårt. Jag följde Kritans tips. Att inte ha på för mycket färg i taget är tricket.
Logga in
Skapa konto
Hoppas nu bara att det inte kommer att synas att jag bara målar ramen och inte hela luckan!?
Redigerat:
Det ser jättefint ut och en anings skillnad mellan ram o resten kanske bara är snyggt. Vill du nörda in dig lite på ämnet finns det en FB-grupp #visomälskarlinolja, där finns mkt kunskap.Marlen Eskilsson skrev:[bild]
Igår målade jag med linoljefärg för första gången. Redan efter ett par-tre månader började färgen förvinna vid kylskåpshandragen och den vita grundfärgen framträdde. Nu fick jag äntligen tummarna ur att fixa det.
Idag har jag målat lager nr 2. Jag är lättad att det inte var så svårt. Jag följde Kritans tips. Att inte ha på för mycket färg i taget är tricket.
[bild]
Hoppas nu bara att det inte kommer att synas att jag bara målar ramen och inte hela luckan!?
Husägare
· Trelleborg
· 636 inlägg
Vi håller tummarna att det inte blir nyansskillnaderMarlen Eskilsson skrev:[bild]
Igår målade jag med linoljefärg för första gången. Redan efter ett par-tre månader började färgen förvinna vid kylskåpshandragen och den vita grundfärgen framträdde. Nu fick jag äntligen tummarna ur att fixa det.
[bild]
Administrator
· Skåne
· 7 925 inlägg
Tack! Jag ska rapportera hur det blir sedan.
Administrator
· Skåne
· 7 925 inlägg
Jo. Det är det att kylskåpskuckan var fel/passade inte när den kom. Då snabbgjorde de en lucka i fabriken i Litauen och grundmålade den med vit färg. Jag påpekade för målaren att han nog måste måla den väldigt många gånger i rätt kulör för att det skulle hålla, men han höll inte med mig där.
Det är synd att det är just på kylskåpsluckan eftersom det är mest slitage på den. Men vi får se hur länge det håller nu.
Det är synd att det är just på kylskåpsluckan eftersom det är mest slitage på den. Men vi får se hur länge det håller nu.
Annars får ni sätta ett "slitageskydd" mellan den målade luckan och handtaget. Så att inte färgen nöts varje gång någon skall öppna kylskåpsdörren. Slitageskyddet skulle kunna vara en tunn plexiglasskiva. Kanske inte det snyggaste men färgen kommer i alla fall inte att slitas bort.
Administrator
· Skåne
· 6 558 inlägg
Vi skulle också kunna sätta ett så kallat draghandtag från Eskilstuna Kulturbeslag som till exempel ser ut så här:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto