J JohanLun skrev:
Tvättmaskin brukar stå i utrymme med golvbrunn?
Skulle en koppling lossna tror inte jag det räcker fullt ut dock

TRJBerg
T TobiasStockholm skrev:
Tycker ett tips vid köksrenovering är att skippa ismaskin. Det är helt galet hur stor andel av vattenskador i kök som de står för.
Ja det är nästan så att man skulle betrakta köket som ett våtutrymme och ha vattenspärr och golvbrunn.

Redigerat:
  • Gilla
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
richardtenggren
Vattenfelsbrytare på inkommande är ju en sak man kan köra, kanske inte tar allt men :)

Mycket fint. ser fram emot kommande uppdateringar.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har köpt Ilve Nostalgie där vi har heltäckande luckor utan fönster. Jag blev lite besviken när vi öppnade den, för de där mässingsdetaljerna vi valde är väääldigt skinande, ser "tacky" ut. Jag har inte kollat upp om det är rå mässing, men jag misstänker att de är behandlade och kommer att förbli så. Knoppar och kranar vi har valt är obehandlade och kommer att mattas av med tiden om man inte polerar dem.
Vi har köpt Ilve Nostalgie där vi har heltäckande luckor utan fönster. Jag blev lite besviken när vi öppnade den, för de där mässingsdetaljerna vi valde är väääldigt skinande, ser "tacky" ut. Jag har inte kollat upp om det är rå mässing, men jag misstänker att de är behandlade och kommer att förbli så. Knoppar och kranar vi har valt är obehandlade och kommer att mattas av med tiden om man inte polerar dem.
Hur har det gått med vreden, är de lika ”tacky” än? Vi går i samma tankar men funderar på att välja brons i stället då mässing är väldigt skinande…

Ja, de ser precis likadana ut. Fast vi har vant oss och tänker inte på det längre. Vi har knoppar och blandare i mässing också, och de har börjat mattas av lite.

Redigerat:
  • Gilla
VillaSolbacken
  • Laddar…
Ja, de ser precis likadana ut. Fast vi har vant oss och tänker inte på det längre. Vi har knoppar och kramar i mässing också, och de har börjat mattas av lite.
Tack Marlen. Väldigt fint kök ni har byggt.

Två mässingshandtag på gråa skjutdörrar, slitna, använda, synliga fingeravtryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår målade jag med linoljefärg för första gången. Redan efter ett par-tre månader började färgen förvinna vid kylskåpshandtagen och den vita grundfärgen framträdde. Nu fick jag äntligen tummarna ur att fixa det.

Idag har jag målat lager nr 2. Jag är lättad att det inte var så svårt. Jag följde Kritans tips. Att inte ha på för mycket färg i taget är tricket.

Grå garderob med fyra dörrar och två lådor, gyllene handtag, minimalistisk stil.
Skapa konto

Hoppas nu bara att det inte kommer att synas att jag bara målar ramen och inte hela luckan!?

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Fadai
[bild]

Igår målade jag med linoljefärg för första gången. Redan efter ett par-tre månader började färgen förvinna vid kylskåpshandragen och den vita grundfärgen framträdde. Nu fick jag äntligen tummarna ur att fixa det.

Idag har jag målat lager nr 2. Jag är lättad att det inte var så svårt. Jag följde Kritans tips. Att inte ha på för mycket färg i taget är tricket.

[bild]

Hoppas nu bara att det inte kommer att synas att jag bara målar ramen och inte hela luckan!?
Det ser jättefint ut och en anings skillnad mellan ram o resten kanske bara är snyggt. Vill du nörda in dig lite på ämnet finns det en FB-grupp #visomälskarlinolja, där finns mkt kunskap.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
[bild]

Igår målade jag med linoljefärg för första gången. Redan efter ett par-tre månader började färgen förvinna vid kylskåpshandragen och den vita grundfärgen framträdde. Nu fick jag äntligen tummarna ur att fixa det.

[bild]

Vi håller tummarna att det inte blir nyansskillnader (y)

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack! Jag ska rapportera hur det blir sedan.

Är det inte märkligt att det inte höll längre än såhär?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jo. Det är det att kylskåpskuckan var fel/passade inte när den kom. Då snabbgjorde de en lucka i fabriken i Litauen och grundmålade den med vit färg. Jag påpekade för målaren att han nog måste måla den väldigt många gånger i rätt kulör för att det skulle hålla, men han höll inte med mig där.

Det är synd att det är just på kylskåpsluckan eftersom det är mest slitage på den. Men vi får se hur länge det håller nu.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Annars får ni sätta ett "slitageskydd" mellan den målade luckan och handtaget. Så att inte färgen nöts varje gång någon skall öppna kylskåpsdörren. Slitageskyddet skulle kunna vara en tunn plexiglasskiva. Kanske inte det snyggaste men färgen kommer i alla fall inte att slitas bort.

Vi skulle också kunna sätta ett så kallat draghandtag från Eskilstuna Kulturbeslag som till exempel ser ut så här: Illustration av en dörrhandtag på rosett med måttangivelser: längd 120mm, höjd 33mm, bredd 24mm.
Skapa konto
Polerad metall dörrhandtag på vit bakgrund.
Skapa konto
Gyllene dörrhandtag framifrån och sidan på vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.