5 453 läst · 43 svar
5k läst
43 svar
Nya avloppsrör i gjutjärn helt sönderrostade efter 10 år...
Ja, det var det jag menade... Dvs att det troligen beror på material och installatör snarare än någon yttre faktor som klimatet i rörschaktet.Krilleman skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Det handlar om 3 faktorer.J Josth skrev:
Dels slitage, åtminstonde tidigare ansågs plaströr inte tåla slitaget i stammar, det är ju där avsevärt mer flöde än i en villa som exempel. Tror att det finns plaströr av "stammkvalitet" numera.
Dels ljudisolering, även där finns tysta plaströr numer.
Dels brandskydd. Om inte stammrören går i brandisolerat schakt, så måste rören vara brandsäkra. Det klarar såvitt jag vet inga plaströr ens idag. Men vanligast är nog att de går i schakt som klarar brand. Frågan är om en normal inspektionslucka som alltid finns på varje våning håller brandkravet.
Redigerat:
Varför använda gjutjärn ? Finns ju ljudisolerade plaströr på marknaden, tex. Geberit Silent-db20.
Eller så kan man se det som att man kan uppnå samma livslängd med mindre järn, antar jag 🙂Rickard. skrev:
Det som i sammanhanget gör det lite "komplicerat" är frågan om hur kritisk den invändiga plastbeläggningen är? Är det så att rören bara håller i 10 år om plastskikten är genomnött/skadat (som antyds vara fallet här), dvs. att plastskiktet liksom lacken på en bil är kritisk för livslängden?
Hur som helst så är det ju med rör som med t.ex. LED-lampor, att även om de bara håller en bråkdel av vad som är förväntat eller utlovat så håller de ändå tillräckligt länge för att leverantören skall slippa undan formellt ansvar. En mycket frustrerande situation för berörda fastighetsägare kan jag tänka mig. 🤬
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Det var bättre "förr"?useless skrev:
Gamla obehandlade gjutjärnsrör led väldigt av sviktande kvalitet.
Stöter man på dessa idag så kan det vara halvt omöjligt att kapa för dom är så bra i kvaliteten.
Medans på andra ställen är gjutjärnet helt borta under betongplattan och det är bara hålet kvar i sanden/leran efter dessa.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 403 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 403 inlägg
Att dom här inte ens höll 10år är såklart inte normalt för gjutjärn och ingen generell indikation på att modern gjutjärn är sämre än gammalt. Jag har ingen aning vad som hänt men eftersom rosten är på en böj så tycker jag det enda rimliga är tillverkningsfel, förutom läckage är det ju svårt att montera färdiga delar fel tänker jag.C cpalm skrev:
Lyssnar man på radioinslaget och tittar på bilderna så är det inte en böj som har rostat sönder, utan det är i stort sett hela systemet. Dessutom har samma byggfirma drabbats av samma problem i andra nybyggen.Rickard. skrev:
Låter mer som en billig leverantör med undermåliga produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt hus från 1938 har fortfarande orginalrör, jag försöker i möjligaste mån att undvika " moderna " material och medel !J Josth skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Blå färg på skruven på kopplingen, skillnad på den röda färgen på böjen än röret.
Detta är A-collection som jag länkade till ovan enligt min åsikt...
https://www.ahlsell.se/category/var...ppssystem-gjutjarn/ror-och-delar-a-collection
Detta är A-collection som jag länkade till ovan enligt min åsikt...
https://www.ahlsell.se/category/var...ppssystem-gjutjarn/ror-och-delar-a-collection
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder