Krilleman Krilleman skrev:
Inte alltid då flera byggare har "favoriter" att jobba med som UE.
Tex Kalles Eltjänst och VVS-installationer i Sverige får i stort sett allt som samma byggaren räknar hem.
Ja, det var det jag menade... Dvs att det troligen beror på material och installatör snarare än någon yttre faktor som klimatet i rörschaktet.

J Josth skrev:
varför används inte plaströr i alla moderna hus?
Det handlar om 3 faktorer.

Dels slitage, åtminstonde tidigare ansågs plaströr inte tåla slitaget i stammar, det är ju där avsevärt mer flöde än i en villa som exempel. Tror att det finns plaströr av "stammkvalitet" numera.

Dels ljudisolering, även där finns tysta plaströr numer.

Dels brandskydd. Om inte stammrören går i brandisolerat schakt, så måste rören vara brandsäkra. Det klarar såvitt jag vet inga plaströr ens idag. Men vanligast är nog att de går i schakt som klarar brand. Frågan är om en normal inspektionslucka som alltid finns på varje våning håller brandkravet.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Varför använda gjutjärn ? Finns ju ljudisolerade plaströr på marknaden, tex. Geberit Silent-db20.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
RoTe
V Viking byggare skrev:
Varför använda gjutjärn ? Finns ju ljudisolerade plaströr på marknaden, tex. Geberit Silent-db20.
Brandsäkra?

RoTe RoTe skrev:
Brandsäkra?
Använd plast!

S Stefan1972 skrev:
Måste ju handla om nån yttre faktor......märkligt klimat eller konstant fuktigt.
"Konstant fuktigt" är väl det normala för ett avloppsrör? Eller menar du att de inte tål fukt från utsidan?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
RoTe
L LEHED skrev:
Använd plast!
Är den brandsäker?

C
Rickard. Rickard. skrev:
Det är för att minska friktion och öka livslängden dvs precis det man tror det gör det är inget komplicerat.
Eller så kan man se det som att man kan uppnå samma livslängd med mindre järn, antar jag 🙂

Det som i sammanhanget gör det lite "komplicerat" är frågan om hur kritisk den invändiga plastbeläggningen är? Är det så att rören bara håller i 10 år om plastskikten är genomnött/skadat (som antyds vara fallet här), dvs. att plastskiktet liksom lacken på en bil är kritisk för livslängden?

Hur som helst så är det ju med rör som med t.ex. LED-lampor, att även om de bara håller en bråkdel av vad som är förväntat eller utlovat så håller de ändå tillräckligt länge för att leverantören skall slippa undan formellt ansvar. En mycket frustrerande situation för berörda fastighetsägare kan jag tänka mig. 🤬

• Gilla
antett
  • Laddar…
Traditionella gjutjärnsrör har ingen invändig plastbeläggning men håller tre generationer ändå.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
useless useless skrev:
Traditionella gjutjärnsrör har ingen invändig plastbeläggning men håller tre generationer ändå.
Det var bättre "förr"?
Gamla obehandlade gjutjärnsrör led väldigt av sviktande kvalitet.

Stöter man på dessa idag så kan det vara halvt omöjligt att kapa för dom är så bra i kvaliteten.

Medans på andra ställen är gjutjärnet helt borta under betongplattan och det är bara hålet kvar i sanden/leran efter dessa.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C
Krilleman Krilleman skrev:
Gamla obehandlade gjutjärnsrör led väldigt av sviktande kvalitet.
Väldigt sant, men även de sämsta höll åtminstone mer än 10 år antar jag.
Gissar att de till och med utan problem klarat den "tekniska" livslängd som tillverkaren utfäst.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Rickard.
C cpalm skrev:
Väldigt sant, men även de sämsta höll åtminstone 10 år antar jag.
Gissar att de till och med utan problem klarat den "tekniska" livslängd som tillverkaren utfäst.
Att dom här inte ens höll 10år är såklart inte normalt för gjutjärn och ingen generell indikation på att modern gjutjärn är sämre än gammalt. Jag har ingen aning vad som hänt men eftersom rosten är på en böj så tycker jag det enda rimliga är tillverkningsfel, förutom läckage är det ju svårt att montera färdiga delar fel tänker jag.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag har ingen aning vad som hänt men eftersom rosten är på en böj så tycker jag det enda rimliga är tillverkningsfel, förutom läckage är det ju svårt att montera färdiga delar fel tänker jag.
Lyssnar man på radioinslaget och tittar på bilderna så är det inte en böj som har rostat sönder, utan det är i stort sett hela systemet. Dessutom har samma byggfirma drabbats av samma problem i andra nybyggen.
Låter mer som en billig leverantör med undermåliga produkter.

Rostskadat rödbrunt rör med metallklämma och synlig spricka på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J Josth skrev:
[länk]

Hade aldrig kunnat föreställa mig att gjutjärnsrör kan rosta sönder så snabbt och varför används inte plaströr i alla moderna hus? Mer dämpat ljud med gjutjärn i flerfamiljshus? Undrar om samma byggfirma även gjort stambyten och satt in dessa nya gjutjärnsrör?
Mitt hus från 1938 har fortfarande orginalrör, jag försöker i möjligaste mån att undvika " moderna " material och medel !

Krilleman
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.