23 599 läst · 65 svar
24k läst
65 svar
Nya avloppsrör i gjutjärn helt sönderrostade efter 10 år...
Framförallt rimmar det med dagens brandspridningskrav. Har man plaströr blir det ju helt plötsligt ett 1,6 decimeter stort hål mellan brandcellerna när det börjar brinna?H Harald Blåtumme skrev:
Sen förstår jag inte riktigt din starka aversion mot just gjutjörnsrör? Bara för att de var vanliga redan för 50 år sedan behöver de väl inte vara dåliga i dag med moderna material och utformning? Det finns ju som sagt var flera fördelar. Enda alternativet är väl kanske rostfria stålrör, men de blir betydligt dyrare och har förmodligen inte mycket längre livslängd.
Medlem
· Västernorrland
· 11 270 inlägg
Jag förstod att nån skulle se det på det viset men det är faktiskt skillnad på olika. Naturligtvis transporterar de vatten men gjutjärnsrör där det ventileras mycket fuktig luft rostar faktiskt fortare än där det går torr luft. Det är oftast inte användandet och spolandet i sig som gör att de rostar utan hur klimatet är inne i rören när det inte spolar vatten.Alfredo skrev:
Ja du kan garanterat detta bättre än vad jag kan. Jag tänkte mest att avloppsrör som används regelbundet mer eller mindre alltid borde vara blöta i "nederkanten" och då borde luftfuktigheten ovanför det blöta röret inte spela någon större roll. Men jag kanske tänker fel?S Stefan1972 skrev:
Jag känner några som bodde både i Sicka och Hammarby sjöstad när det var nybyggt och maken till fusk/felbyggen tror jag är svårt att hitta. Felmonterade dörrar, fuktfläckar kring fönster och i tak redan första året, översvämningar, vattenläckor, vattensystem där man konsekvent i hela huset utelämnat stödhylsor så 50% av lägenheterna fick brustna rör och vattenskador, enstegstätade fasader osv. Tidigt 2000-tal verkar det gått för snabbt - låg kvalitet och lätt att sälja allt som glimrar dyrt. Då sminkas grisarna upp...
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 796 inlägg
Gjutjärnsrör rostar med genom grafitisk korrosion, det blir som små batterier som gör elektrolys mellan järnet och kolpartiklar. De måste vara fuktiga på insidan för att detta ska ske. Och vanligen är de alltid täckta av en gelartad biofilm som är fuktig mellan spolningarna.Alfredo skrev:
Så det som spelar stor roll här är materialets kvalitet. Sen försöker man med moderna rör att stoppa detta med epoxyfilm. Tydligen har man sämre kvalitet på gjutgodset numera eftersom de rostar sönder så snabbt och litar istället på epoxyfilmen.
Der går fortfarande snabbt på många håll, vi har bara inte sett hur 10- och 20-talets hus åldras än...J JohanLun skrev:Jag känner några som bodde både i Sicka och Hammarby sjöstad när det var nybyggt och maken till fusk/felbyggen tror jag är svårt att hitta. Felmonterade dörrar, fuktfläckar kring fönster och i tak redan första året, översvämningar, vattenläckor, vattensystem där man konsekvent i hela huset utelämnat stödhylsor så 50% av lägenheterna fick brustna rör och vattenskador, enstegstätade fasader osv. Tidigt 2000-tal verkar det gått för snabbt - låg kvalitet och lätt att sälja allt som glimrar dyrt. Då sminkas grisarna upp...
Definitivt. Likaså tjockleken så klart.Claes Sörmland skrev:
En intressant faktor i sammanhanget är dessa rör är i storleksordningen 3 gånger dyrare än motsvarande plaströr. Så det är inget snikalternativ direkt, om man ser till själva materielen. Nettokalkylen kanske förvisso blir en annan med tanke på tillkommande brandskyddsåtgärder, men ändå.
En aspekt i dilemmat kan vara att entreprenören kan ha fått som krav att just gjutjärn skall installeras.C cpalm skrev:
Och man valde det billigaste alternativet på marknaden med kort leveranstid.
Redigerat:
Ja, säkert. Ville bara understryka att själva rören inte på något sätt är billigare än plaströr, tvärtom. Om det nu är A-collection är de inte heller avsevärt billigare än premiumalternativen.Krilleman skrev:
Så priset avspeglar inte att det skulle vara sämsta sortens Kinaskit delux.
Min aversion mot gjutjärn i avloppsprylar bottnar i ett flertal havererade golvbrunnar i just gjutjärn, som fått bilas bort och det blev en del sanering pga läckage. När man sedan ser denna artikel om hur avloppsrör i gjutjärn ruttnat upp på i sammanhanget mycket kort tid, då måste man fråga sig hur det står till egentligen.useless skrev:
Framförallt rimmar det med dagens brandspridningskrav. Har man plaströr blir det ju helt plötsligt ett 1,6 decimeter stort hål mellan brandcellerna när det börjar brinna?
Sen förstår jag inte riktigt din starka aversion mot just gjutjörnsrör? Bara för att de var vanliga redan för 50 år sedan behöver de väl inte vara dåliga i dag med moderna material och utformning? Det finns ju som sagt var flera fördelar. Enda alternativet är väl kanske rostfria stålrör, men de blir betydligt dyrare och har förmodligen inte mycket längre livslängd.
Det har aldrig varit samma problem med Gustavsbergs MA-system.H Harald Blåtumme skrev:Min aversion mot gjutjärn i avloppsprylar bottnar i ett flertal havererade golvbrunnar i just gjutjärn, som fått bilas bort och det blev en del sanering pga läckage. När man sedan ser denna artikel om hur avloppsrör i gjutjärn ruttnat upp på i sammanhanget mycket kort tid, då måste man fråga sig hur det står till egentligen.
Tänkvärt!
Hur många av dom var max 10 år gamla?H Harald Blåtumme skrev:Min aversion mot gjutjärn i avloppsprylar bottnar i ett flertal havererade golvbrunnar i just gjutjärn, som fått bilas bort och det blev en del sanering pga läckage. När man sedan ser denna artikel om hur avloppsrör i gjutjärn ruttnat upp på i sammanhanget mycket kort tid, då måste man fråga sig hur det står till egentligen.
Brunnar med vattenlås är ju lite speciella i rostsammanhang och går ju inte riktigt jämföra med rör, spygatter av olika slag(för dagvatten) i gjutjärn ser jag fortfarande i nybyggen men brunnar vet jag inte men det finns ju att köpa.....
Jag har tidigare i år väldigt noggrant "kikat in" ett MA-system från tidigt 90tal i en offentlig byggnad med mycket horisontella ledningar och visst visar det spår av ålder och användning men det var egentligen inga konstigheter, 20 år till kändes inte orimligt.
Jag har tidigare i år väldigt noggrant "kikat in" ett MA-system från tidigt 90tal i en offentlig byggnad med mycket horisontella ledningar och visst visar det spår av ålder och användning men det var egentligen inga konstigheter, 20 år till kändes inte orimligt.
Redigerat: