Förstår du golvvärmen i ditt eget hus?

  • Antal röster
    427
Skumpe Skumpe skrev:
Man undrar ju hur det kommer sig att det inte sitter flödesmätare i slingorna. Det måste finnas enkla mekaniska sådana och det hade ju underlättat något enormt. Jag ser heller inte termometer på varje slinga (alltså nedströms slingan). Det vore också bra information. Kan inte handla om särskilt mycket pengar i sammanhanget.
Jag har flödesmätare per slinga så det finns. Det beror nog på leverantör.
 
Skumpe
J jonaserik skrev:
Hat inga termostater, köper inte det med elektronik som bara pajar och kostar skjortan när det fungerar bra utan elektroniken. Bara instrypning och sovrumen är strypt lite mer så där är det ca 3 C svalare och man sover gått.
Det med termostater har liten nackdel med. säg att solen tittar in i ett rum, termostaten stänger, då ökar flödet i de övriga slingorna med högre värme där. De termodon som finns är av tvivelaktig kvalitet i plast och dom ska trycka ner piggen och ge ett större flöde, till slut kommer dom att ge sig invändigt eller så släpper dom från ventilen. Bara att byta till en halvstor kostnad i Sverige. Finns billigare utomlands. den kostanden har besparat flera ggr om i 25 år , genom att inte ha dom.
Du menar att istället för de vita klumparna så har du manuella vred? Det låter mycket intressant! Var köper du dessa? Länk?
 
Skumpe
J Jaif skrev:
Du frågade om varför värmekurvorna ser ut som de gör, och varför en värmepumps verkningsgrad påverkas av delta-T. Det är detta jag hänvisar till literaturen, inget annat. De flesta nöjer sig med att veta att det fungerar så, inte varför det fungerar så.
Man förutsätter att människor förstår att förklaringar förekommer i olika detaljnivå. Du förstod inte vilken nivå jag eftersträvade och jag vet inte hur jag ska göra för att förmedla det på något annat sätt.
 
Skumpe
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har flödesmätare per slinga så det finns. Det beror nog på leverantör.
Tror du att man kan eftermontera det? Hur ser dina flödesmätare ut? Du har inte lust att lägga upp en bild på ditt skåp? Vore intressant!
 
Skumpe
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har redan svarat på anledningen att ställa rumstermostaterna på max,
[länk]
Eller hur?
Du har rätt. Men det var inte uppenbart varför du får det resultatet.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Man förutsätter att människor förstår att förklaringar förekommer i olika detaljnivå. Du förstod inte vilken nivå jag eftersträvade och jag vet inte hur jag ska göra för att förmedla det på något annat sätt.
Jadu, då får du hoppas att någon annan kan svara på frågan åt dig, för jag förstår inte vad du är ute efter.

Skumpe Skumpe skrev:
Du menar att istället för de vita klumparna så har du manuella vred? Det låter mycket intressant! Var köper du dessa? Länk?
Nej, har har troligtvis bara plockat av dem. De flesta hade antagligen gynnats av att göra detsamma istället för att ha rumstermostater som inte gör det man tror.
 
Skumpe
J Jaif skrev:
Jadu, då får du hoppas att någon annan kan svara på frågan åt dig, för jag förstår inte vad du är ute efter.


Nej, har har troligtvis bara plockat av dem. De flesta hade antagligen gynnats av att göra detsamma istället för att ha rumstermostater som inte gör det man tror.
Det är det som händer i tråden.

Ok jag fick intrycket av att du använde manuella. Det måste ju rimligen finnas, rent mekaniskt är det inget problem.
 
Skumpe
Vad tror ni om den vattendroppe som finns här i skarven? Det verkar inte läcka så mycket att det rinner vad man kan se men jag är lite orolig faktiskt...
Översikts- och närbild bifogas.
 
  • Närbild på en gammal vattenrörsanslutning med en synlig vattendroppe i skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med en Wilo-cirkulationspump och rörkopplingar, en vattendroppe synlig vid en skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe
När det gäller de vita klumparna verkar 6 av 9 ur funktion. Alla rumstermostater är på max. Alla metallpiggar under de vita klumparna går att trycka ned och de fjädrar tillbaks. Det är bara tre röda markeringar som är i toppen av det öilla fönstret på den vita klumpen. De andra är i mitten.

Förutsatt att röd markering i toppen signalerar maximalt flöde alltså.
 
  • Värmesystemets termostatventiler med etiketter "Matplats" och "Vard. rum", visar röda indikatorer i olika lägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe Skumpe skrev:
Du menar att istället för de vita klumparna så har du manuella vred? Det låter mycket intressant! Var köper du dessa?
Det brukar följa med en hatt som gängas på fördelaren, kan nog får via tillverkaren av den, eller kanske någon har överblivna vid installation av EL-reglerdon på forumet. Dom gängas ner och då öppnar sig ventilen när tryck på piggen blir, mycket säkrare funktion ( sticker nog ut hakan lite nu ) , det blir alltid en jämn värme på slingorna eftersom dom inte öppnas och stängs. Vad är fabrikatet på fördelarna.
 
Angående den lilla läcka som syns med rost, det är ett baypassrör, för att alla ventiler är stängda och VP puffar på med vatten så kan den storkna vid flödesstopp, VP måste bli av med värmen för att inte stoppa helt på utlöst högtryck. Som du själv säger är det några som inte fungerar av ställdonen. byt plats på 2 och se vad som händer, då ska det bli varmt i det rumme/slingan som är kall. NU har du orsaken till varför jag inte har ställdon.

Edit Gör rent med en stålborste kring rör/mutter och dra till lite till på muttern, börja med 1/8 varv , kanske lite till senare, behövs inte mycket för att bli tätt förhoppningsvis.
 
Skumpe
J jonaserik skrev:
Angående den lilla läcka som syns med rost, det är ett baypassrör, för att alla ventiler är stängda och VP puffar på med vatten så kan den storkna vid flödesstopp, VP måste bli av med värmen för att inte stoppa helt på utlöst högtryck. Som du själv säger är det några som inte fungerar av ställdonen. byt plats på 2 och se vad som händer, då ska det bli varmt i det rumme/slingan som är kall. NU har du orsaken till varför jag inte har ställdon.

Edit Gör rent med en stålborste kring rör/mutter och dra till lite till på muttern, börja med 1/8 varv , kanske lite till senare, behövs inte mycket för att bli tätt förhoppningsvis.
Jag har ingen vp det är fjärrvärme! Och jag tror ingen slinga är stängd nu, jag har tagit av de vita hattarna som jag tror är trasiga så allt ska vara öppet nu...
 
OK , det är i alla fall en otäthet där och ska åtgärdas, med helt öppna ventiler så kanske du måste ställa om kurvan på reglercentralen, så det inte blir för varmt. Inte blir det hett , men varmt i rummet.
 
Skumpe
J jonaserik skrev:
OK , det är i alla fall en otäthet där och ska åtgärdas, med helt öppna ventiler så kanske du måste ställa om kurvan på reglercentralen, så det inte blir för varmt. Inte blir det hett , men varmt i rummet.
Jag borstar bort rosten och sen drar åt alltså. Jag ska försöka. Hur stor är risken att jag har sönder något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.