Förstår du golvvärmen i ditt eget hus?

  • Antal röster
    427
Skumpe
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag råkar ha en IR-termometer så jag hade mätt på något av klinkergolven som kan jämställas med den råa betongplattan.
Hmm ja det verkar smidigt men kanske dyrt att köpa bara för detta.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hmm ja det verkar smidigt men kanske dyrt att köpa bara för detta.
Jag lade en vanlig termometer under den tjockaste mattan jag ändå har på golvet. Då blir avsvalningen/mätfelet minimal och det är ju dessutom där parkettens ytskickt kommer vara klart varmast
 
Skumpe
J Jaif skrev:
Givetvis kan du ändra där, bara du förstår varför du ändrar där. Normalt sett så kommer leverantören leverera en specifikation på exakt hur många varv varje slinga ska strypas beroende på längderna. Givetvis kan installatören räkna fel antal varv eller helt skita i det, men det är inte första stället jag skulle börja leta på.


Tror du får börja söka svar i universitetslitteratur om du vill förstå dig på sambandet mellan värmekurvor och övriga parametrar som påverkar.


Fjärrvärmen kan typ ha mellan 70 och 120 grader, men det spelar ingen roll för ditt hus. Framledningstemperaturen är efter shunten ja.


Får nog återigen hänvisa till universitetslitteratur, eller eventuellt värmepumpsforumet.
Har du något tips på sådan litteratur? Tipsa mig inte om något du inte läst själv dock det brukar aldrig bli bra.
 
Skumpe
A abbe_ skrev:
Jag lade en vanlig termometer under den tjockaste mattan jag ändå har på golvet. Då blir avsvalningen/mätfelet minimal och det är ju dessutom där parkettens ytskickt kommer vara klart varmast
Det känns rimligt om man har mattor. Jag har dock inga. Man skulle kunna lägga en hallmatta på golvet med en termometer under. Är det 27 eller mindre är det väl lugnt då. Tills solen ligger på.
 
Skumpe
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag får erkänna att jag inte har kunskap om fjärrvärmeväxlare specifikt men som andra har skrivit så får du ut en framledningstemperatur från växlaren som beror på utetemperatur, inställd värmekurva och ev offset även om inkommande fjärrvärmetemperatur alltid är säg 80 grader.

Om du har tur så kanske du kan hitta reda på dimensioneringsunderlaget för golvvärmen och då är det lätt att ställa in flödena per slinga. Då blir det rätt inte bara per slinga utan sinsemellan också. Så här såg mitt underlag som firman räknade fram åt mig när jag beställde golvvärmedelar för sådär 20 år sen.
[bild]
Jag tror jag sett något liknande i "huspärmen". Den har varit otillgänglig för mig senaste dagarna men så fort jag får tillgång till den ska jag leta efter detta. Strypningen till varje slinga sitter nedströms slingan vilket inte är intuitivt för mig men det behåller ju tryck längre ut i slingan.
 
Skumpe
H hellgun skrev:
Nej, du missförstår mig. Det jag menar är att framledningstemperaturen kan vara betydligt högre än 27 grader innan golvets yttemperatur uppnår 27 grader. Jag kan dessutom inte se att Classe säger att max framledningstemperatur är 27 grader, utan det är endast golvets yttemperatur som berörs.

Citat från Classe när 27 grader nämns.


Och golvets yttemperatur kan säkerligen bli varmare än 27 grader i solen men det innebär inte att golvet blir för varmt i dess hela konstruktion. Dvs omvänt mot när golvvärmen värmer underifrån.
Ok då fattar jag. Det som återstår är något standardiserat sätt att mäta denna yttemperatur. Föreslagna metoder är matta och vanlig termometer samt IR-termometer. Man mäter rimligen kvällstid (ingen sol) och i fallet med mattan en längre period.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Tack för mycket matnyttig info! Jag har två cirkulationspumpar och två shuntar, en till radiatorerna och en till golvvärmen (tror jag.....). Det är nu ganska varmt i huset men betydligt kallare i ett rum (alla rumstermostater är maxade sen flera dager). Jag misstänker att den "vita klumpen" till den slingan inte gör sitt jobb. Den metallpinnen som sitter under den vita klumpen ska alltså gå att trycka ned och sen fjädra tillbaks? Utan stor kraft antar jag?

Om den inte gör det, vilken komponent måste man då byta ut och hur gör man det?
I vår förening har vi haft problem med att själva ventilen som styrs av klumpen fastnat i botten.(stängd) I många fall har denna inte gått att motionera tillbaka utan behövt bytas.Den påminner om ventilen i en radiator dvs en mässingkropp med en genomgående pinne (den "klumpen" eller du kan trycka på) och en ventil i andra änden, som passar mot ett säte. Den kan alltså skruvas ur och bytas. Rent tekniskt går det förstås att byta själv, om man stänger av vattenflödet, är beredd på en del slafsande, har rätt ventil och sen luftar ordentligt. Den vita klumpens finktion borde gå att se på de röda "flärparna". om man drar på termostaten borde "klupmen" vilja öppna och "flärpen" röra sig uppåt, På motsvarande sätt borde den gå ned om du drar ned termostaten mot kallare. (så fungerar i alla fall våra system men det kanske finns ventiler med omvänd funktion)
 
Skumpe Skumpe skrev:
Har du något tips på sådan litteratur? Tipsa mig inte om något du inte läst själv dock det brukar aldrig bli bra.
jag antar du menar inställning av strypventilerna för varje slinga? till mitt hus fanns det en beskrivning över golvvärmesystemet, där grundiställningarna som gjorts när systemt dimensionerades angetts i form av en tabell där "antal varv från stängt" anges för varje slinga. Detta är förstås individuellt för varje installation och kan variera med hur långa slingorna är etc. Har du inte detta så är det nog svårt att "läsa på" nånstans. Möjligen i tillverkarens datablad men jag skulle tro det kan vara "affärhemlighet" hur nån konsult beräknat både slingor och flöden. Vi är en HSB förening och det ryktas att HSB själva gjort dimensioneringen av slingorna för att få ned priset, vilket gjort att de "saknas några meter" för att få optimalt värmeutbyte. Den rörmokare som gjorde installationen höll en sorts kurs för oss boende och förklarade att man visst kan ändra flödena själv på slingorna, men att man måste vara väldigt försiktig. Öppna max en fjärdedels varv per gång och vänta ett par dygn för att se effekten, om ett rum är för kallt. Men man måste också vara medveten om att allt man ökar på ett ställe stjäl man från de andra slingorna.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Har du något tips på sådan litteratur? Tipsa mig inte om något du inte läst själv dock det brukar aldrig bli bra.
Nej, tyvärr inte, det är inte mitt område. Den kunskap jag uppfattar att du efterfrågar är inte sådant som förväntas av en villaägare, eller ens en VVS-tekniker för den delen. Ska du bygga en egen shunt eller värmepump så behöver du kunna det, men inte som användare av systemen.
 
Ta av termodonen så allt blir öppet, stryp in på varje slinga så det är ett Delta-T ( skillnad mellan ut och retur på tempen , ca 4-5 C brukar vara en tummregel. Kommer att att ett tag då en strypning gör att flödet ökat i en annan eller vise versa. När kommit så långt så sätter du tillbaka donen och provar. Jag hat bara strypt in mina slingor och shunten sköter tempen ut till dom regleras av VP mot uttetempen., har varit så i 25 år nu och allt fungerar perfekt utan något för kanske 10kkr extra. Vill man ha lite svalar i sovrummet så stryper man till lite i taget på den slingan tills man är nöjd. Det tar något dyn mellan justeringar innan ett resultat visar sig.
 
Skumpe
J jonaserik skrev:
Ta av termodonen så allt blir öppet, stryp in på varje slinga så det är ett Delta-T ( skillnad mellan ut och retur på tempen , ca 4-5 C brukar vara en tummregel. Kommer att att ett tag då en strypning gör att flödet ökat i en annan eller vise versa. När kommit så långt så sätter du tillbaka donen och provar. Jag hat bara strypt in mina slingor och shunten sköter tempen ut till dom regleras av VP mot uttetempen., har varit så i 25 år nu och allt fungerar perfekt utan något för kanske 10kkr extra. Vill man ha lite svalar i sovrummet så stryper man till lite i taget på den slingan tills man är nöjd. Det tar något dyn mellan justeringar innan ett resultat visar sig.
Ett alternativ för dig vore att sänka termostaten i sovrummet där du vill ha det svalare, men dina rumstermostater är alltid på max om jag tolkar dig rätt? Vad är fördelen med ditt sätt?
 
Skumpe
J Jaif skrev:
Nej, tyvärr inte, det är inte mitt område. Den kunskap jag uppfattar att du efterfrågar är inte sådant som förväntas av en villaägare, eller ens en VVS-tekniker för den delen. Ska du bygga en egen shunt eller värmepump så behöver du kunna det, men inte som användare av systemen.
Jag tänker att man kan förstå principer och kunna rita ett schema över sitt värmesystem med papper och penna utan att behöva läsa termodynamik eller något annat på universitetet. Det vi talar om är ju tillämpad kunskap. Jag tror du missförstår om du är av uppfattningen att jag vill bli fysiker. Jag vill förstå hur värmesystemet är uppbyggt och alla dess delars funktioner för att själv kunna felsöka och åtgärda problem. Jag har ingen ambition om att kunna konstruera (med detta menar jag inte skruva ihop) sådana system från grunden.
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
jag antar du menar inställning av strypventilerna för varje slinga? till mitt hus fanns det en beskrivning över golvvärmesystemet, där grundiställningarna som gjorts när systemt dimensionerades angetts i form av en tabell där "antal varv från stängt" anges för varje slinga. Detta är förstås individuellt för varje installation och kan variera med hur långa slingorna är etc. Har du inte detta så är det nog svårt att "läsa på" nånstans. Möjligen i tillverkarens datablad men jag skulle tro det kan vara "affärhemlighet" hur nån konsult beräknat både slingor och flöden. Vi är en HSB förening och det ryktas att HSB själva gjort dimensioneringen av slingorna för att få ned priset, vilket gjort att de "saknas några meter" för att få optimalt värmeutbyte. Den rörmokare som gjorde installationen höll en sorts kurs för oss boende och förklarade att man visst kan ändra flödena själv på slingorna, men att man måste vara väldigt försiktig. Öppna max en fjärdedels varv per gång och vänta ett par dygn för att se effekten, om ett rum är för kallt. Men man måste också vara medveten om att allt man ökar på ett ställe stjäl man från de andra slingorna.
Man undrar ju hur det kommer sig att det inte sitter flödesmätare i slingorna. Det måste finnas enkla mekaniska sådana och det hade ju underlättat något enormt. Jag ser heller inte termometer på varje slinga (alltså nedströms slingan). Det vore också bra information. Kan inte handla om särskilt mycket pengar i sammanhanget.
 
Hat inga termostater, köper inte det med elektronik som bara pajar och kostar skjortan när det fungerar bra utan elektroniken. Bara instrypning och sovrumen är strypt lite mer så där är det ca 3 C svalare och man sover gått.
Det med termostater har liten nackdel med. säg att solen tittar in i ett rum, termostaten stänger, då ökar flödet i de övriga slingorna med högre värme där. De termodon som finns är av tvivelaktig kvalitet i plast och dom ska trycka ner piggen och ge ett större flöde, till slut kommer dom att ge sig invändigt eller så släpper dom från ventilen. Bara att byta till en halvstor kostnad i Sverige. Finns billigare utomlands. den kostanden har besparat flera ggr om i 25 år , genom att inte ha dom.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag tänker att man kan förstå principer och kunna rita ett schema över sitt värmesystem med papper och penna utan att behöva läsa termodynamik eller något annat på universitetet. Det vi talar om är ju tillämpad kunskap. Jag tror du missförstår om du är av uppfattningen att jag vill bli fysiker. Jag vill förstå hur värmesystemet är uppbyggt och alla dess delars funktioner för att själv kunna felsöka och åtgärda problem. Jag har ingen ambition om att kunna konstruera (med detta menar jag inte skruva ihop) sådana system från grunden.
Du frågade om varför värmekurvorna ser ut som de gör, och varför en värmepumps verkningsgrad påverkas av delta-T. Det är detta jag hänvisar till literaturen, inget annat. De flesta nöjer sig med att veta att det fungerar så, inte varför det fungerar så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.