Förstår du golvvärmen i ditt eget hus?

  • Antal röster
    427
LIka med noll om du inte drar flera varv på muttern
 
Skumpe
J jonaserik skrev:
LIka med noll om du inte drar flera varv på muttern
Perfekt, tack. Det har faktiskt avstannat spontant men återkommer det ska jag dra åt den!
 
Skumpe Skumpe skrev:
När det gäller de vita klumparna verkar 6 av 9 ur funktion. Alla rumstermostater är på max. Alla metallpiggar under de vita klumparna går att trycka ned och de fjädrar tillbaks. Det är bara tre röda markeringar som är i toppen av det öilla fönstret på den vita klumpen. De andra är i mitten.

Förutsatt att röd markering i toppen signalerar maximalt flöde alltså.
Om du har en multimeter kan du mäta resistansen över donen som ska ligga mellan 112-180 Ohm vid 20 C. En av mina var sönder och den hade jättehög resistans.
 
Hej
Vi har inga yttre indikatorer på våra "klumpar" så när vi hade en rörmokare här som gick igenom samtliga installationer så demonstrerade han hur man kunde se hur den rörliga delen innuti klumpen rörde sig när man slog av respektive på kontrollboxen genom att helt enkelt pluga i och ur strömkablen. Klumparna måste förstås vara avtagna och termostaterna på max. (vårat system är sådant att om man bryter strömmen backar klumpens kärna till helt öppet och är sen ström på och termostaten öppen så går ström till klumpen och den börjar trycka på ventilen genom att röra sig nedåt)
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe
H hejhopp skrev:
Om du har en multimeter kan du mäta resistansen över donen som ska ligga mellan 112-180 Ohm vid 20 C. En av mina var sönder och den hade jättehög resistans.
Det låter bra men jag vet redan att de är sönder eftersom att de är stängda trots maxinställd rumstermostat.
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
Hej
Vi har inga yttre indikatorer på våra "klumpar" så när vi hade en rörmokare här som gick igenom samtliga installationer så demonstrerade han hur man kunde se hur den rörliga delen innuti klumpen rörde sig när man slog av respektive på kontrollboxen genom att helt enkelt pluga i och ur strömkablen. Klumparna måste förstås vara avtagna och termostaterna på max. (vårat system är sådant att om man bryter strömmen backar klumpens kärna till helt öppet och är sen ström på och termostaten öppen så går ström till klumpen och den börjar trycka på ventilen genom att röra sig nedåt)
Det är smart!
 
Hej @Skumpe
Hur går det med din värmeanläggning? Vad har du gjort för roliga fixar med ditt system?
 
Skumpe
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej @Skumpe
Hur går det med din värmeanläggning? Vad har du gjort för roliga fixar med ditt system?
Hej och tackar som frågar.

Det går både bra och dåligt. Det är varmt i huset men jag får fylla på hela tiden via ventilen i skåpet i förrådet.

Tappade till exempel från 1,6 till 0,7 bar på 4 dagar. Visserligen har jag meckat lite med temperaturen men innan dess var det kallt i huset ett par dagar och då var det bara 0,5 bar i tryck. Så det läcker någonstans.

Hur tar man reda på var det läcker? Det syns ingenting någonstans utom den där muttern jag beskrivit tidigare i tråden men den är torr nu.
 
Har du garage med element i, vet du hur ev rören går till det.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hej och tackar som frågar.

Det går både bra och dåligt. Det är varmt i huset men jag får fylla på hela tiden via ventilen i skåpet i förrådet.

Tappade till exempel från 1,6 till 0,7 bar på 4 dagar. Visserligen har jag meckat lite med temperaturen men innan dess var det kallt i huset ett par dagar och då var det bara 0,5 bar i tryck. Så det läcker någonstans.

Hur tar man reda på var det läcker? Det syns ingenting någonstans utom den där muttern jag beskrivit tidigare i tråden men den är torr nu.
Hej! I vår förening har vi haft en genomgång av systemen där rörmokaren har behövt byta ett par "övertrycksventiler" där trycket sjunkit och folk behövt fylla på regelbundet. Hos oss ser man då heller inget tydligt läckage för ventilen sitter nånstans uppe på värmeväxlaren och vattnet leds bort med nån rör ledning bakom hela installationen, ned till avloppet. Kanske om du kan komma åt nånstans där en motsvarande ledning skulle gå, att du kan se om det droppar?
själv har jag en gång haft problem med att golvvärmesystemet har en automatisk avluftning som verkar vara baserad på att en ventil som "torkar ur" när det bildas luft och då krymper, så det pyser ut. När den blir fuktig stänger den igen sig själv. Men vid ett tillfääle hade den torkat "för mycket" och vatten rann förbi. Detta var dock fullt synligt eftersom dessa ventiler sitter fullt synligt på själva armaturen för golvvärmeslingorna.
 
Skumpe
J jonaserik skrev:
Har du garage med element i, vet du hur ev rören går till det.
Ja men inga element som har med vattnet att göra, det är en elradiator. Det är element på ovanvåningen och golvvärme på bottenplan.
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
Hej! I vår förening har vi haft en genomgång av systemen där rörmokaren har behövt byta ett par "övertrycksventiler" där trycket sjunkit och folk behövt fylla på regelbundet. Hos oss ser man då heller inget tydligt läckage för ventilen sitter nånstans uppe på värmeväxlaren och vattnet leds bort med nån rör ledning bakom hela installationen, ned till avloppet. Kanske om du kan komma åt nånstans där en motsvarande ledning skulle gå, att du kan se om det droppar?
själv har jag en gång haft problem med att golvvärmesystemet har en automatisk avluftning som verkar vara baserad på att en ventil som "torkar ur" när det bildas luft och då krymper, så det pyser ut. När den blir fuktig stänger den igen sig själv. Men vid ett tillfääle hade den torkat "för mycket" och vatten rann förbi. Detta var dock fullt synligt eftersom dessa ventiler sitter fullt synligt på själva armaturen för golvvärmeslingorna.
Tack för svar! Det finns några ventiler som sitter ovanför skåpet i förrådet. Den ena av dom ser ut som fan. Helt eroderad. Ska ta en bild och uppdatera tråden, jag tror att du kan vara inne på något!
 
Orkar inte läsa genom tråden, hur är trycket i systemet, vad händer om du fyller på, ökar manometern snabbt då eller.
 
Skumpe
J jonaserik skrev:
Orkar inte läsa genom tråden, hur är trycket i systemet, vad händer om du fyller på, ökar manometern snabbt då eller.
När man fyller på via kranen stiger trycket mycket snabbt som tecken på att systemet är oeftergivligt. Trycket beror på hur mycket du fyller på. Trycket faller sedan som jag skrev för ett par inlägg sedan.
 
Hej
Åter kan jag referera till den genomgång "vår" rörmokare gjorde: om trycket stiger fort kan det vara så att luften läckt ut i gummiblåsan inne i kärlet eller att det tom kan vara hål i den. Då får man som han kallade det ett "stumt" system
Han gjorde så att han tömde ut vatten ur systemet, fyllde på luft med en handpump och sen fyllde på vatten till önskat tryck. Om det då stod sig var det inte blåsan det var fel på. Jag har däremot inte koll på hur mycket luft det skall pumpas in för att vara rätt mottryck så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.