Förstår du golvvärmen i ditt eget hus?

• Antal röster
    429
Skumpe
J Jaif skrev:
Om luftventilen pyser när du fyllt på luft så är den trasig, bara att byta ventil.
Det läcker vatten också.

Kommer det vatten från ventilen så är det bara att byta kärl , hål i blåsan

Skumpe
J jonaserik skrev:
Kommer det vatten från ventilen så är det bara att byta kärl , hål i blåsan
Precis. Kunde köpa ett nästan identiskt expansionskärl som jag monterat nu och efter jag gjorde det och fixade läckan i skåpet i hallen så håller den trycket. Tror problemet är löst.

Skumpe
Någon som vet vad det här vredet gör (inringat)?

• Värmefördelare för golvuppvärmning med inringat justervred nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan det vara nån sorts shunt, för att blanda in svalare vatten i golvkretsen? Ingen märkning eller nåt? Jag kan nämligen inte se nån sådan på motsvarande plats där jag har min. Hos mig sitter ett stort vred "mitt emellan" det heta inflödet från värmepannan och det svala återflödet från slingorna. där blandas alltså vattnet som går ut till slingorna i golvet till en lagom teperatur så det inte golven tar skada av värmen. (Om man tänker sig det hela som att H, där vredet sitter mitt på den horisontella delen. )

Skumpe Skumpe skrev:
Någon som vet vad det här vredet gör (inringat)?
En strypventil ,för att strypa ( baypass ) farten i returen från GV. när tempen i huset är så hög att termodonen stänger. VP och pumpar får inte gå mot stängda ventiler. Du har termodon på samtliga slingor och då kan det bli tvärnit på flödet. Normalt behövs inte den , då tas termodonet bort från bad/dusch för få en liten cirk , samt att kanske golvet blir lite mindre klinkerkalk .

Skumpe
J jonaserik skrev:
En strypventil ,för att strypa ( baypass ) farten i returen från GV. när tempen i huset är så hög att termodonen stänger. VP och pumpar får inte gå mot stängda ventiler. Du har termodon på samtliga slingor och då kan det bli tvärnit på flödet. Normalt behövs inte den , då tas termodonet bort från bad/dusch för få en liten cirk , samt att kanske golvet blir lite mindre klinkerkalk .
Tack för svar! Jag har ingen VP det är fjärrvärme. Jag har ställt vredet i mittläget. Hur vet jag var den ska stå?

Om man med denna stryper nedströms om golvvärmen så minskar rimligen det totala flödet genom slingorna om man vrider åt denna och ökar tvärtom.

Jag använder inte termostaterna. De är bortkopplade.

Skumpe
kvirre kvirre skrev:
kan det vara nån sorts shunt, för att blanda in svalare vatten i golvkretsen? Ingen märkning eller nåt? Jag kan nämligen inte se nån sådan på motsvarande plats där jag har min. Hos mig sitter ett stort vred "mitt emellan" det heta inflödet från värmepannan och det svala återflödet från slingorna. där blandas alltså vattnet som går ut till slingorna i golvet till en lagom teperatur så det inte golven tar skada av värmen. (Om man tänker sig det hela som att H, där vredet sitter mitt på den horisontella delen. )
Jag tror att nummer 3 på bilden är en shunt. Det här vredet tror jag sitter på återflödet och en annan användare skrev också det. Men vilken inställning som är optimal vet jag inte.

Mitt system känns mycket mera "rent" än vad ditt är. Schematisk bild av en anslutning mellan golvvärme- och fjärrvärmesystem med shuntventil och termostat.
Skapa konto

Om jag skalar bort de delar som är ventilerna till golvslingorna, slangarna, ventilerna etc så ser systemet som på bilden. Hett vatten kommer från en värmeväxlare kopplad till fjärrvärme. Det vattnet är alltså hetare än att det ska kunna gå ut i golven. Man kan se systemet som två slingor: en för golvvärmen och en för inkommade hetvatten. Man skulle säkert kunna ha en värmeväxlare här med men istället blandar man det heta vattnet och det svalare vattnet som återcirkulerar från golvvärmneslingan. Detta sker i just shuntventilen. Inställningen på min är bara graderad från noll till fullt blås så att säga. I de ytterlighetslägena är det då antingen bara hett vatten eller bara det kalla vattnet som går till golvslingan. Min står väl på c:a två tredjedelar mot hett så att säga. Men det är ju helt beroende på vilken temperatur som ska ut i golvsystemet och hur hett invattnet är. Det jag tycker mig se hos dig också ("3") är att den termostat (som har sin mätkropp efter circulationspumpen?) som ska strypa inflödet om vattnet skulle råka bli för hett.
Men när man tittar på din bild ser man en del andra rör också. Vad kommer in från vänster? Borde vara hetvattnet eller? Och vad är det som ser ut som golvvärme som ligger på golvet bredvid den där ventilen du talar om?

Skumpe
kvirre kvirre skrev:
Mitt system känns mycket mera "rent" än vad ditt är. [bild]
Om jag skalar bort de delar som är ventilerna till golvslingorna, slangarna, ventilerna etc så ser systemet som på bilden. Hett vatten kommer från en värmeväxlare kopplad till fjärrvärme. Det vattnet är alltså hetare än att det ska kunna gå ut i golven. Man kan se systemet som två slingor: en för golvvärmen och en för inkommade hetvatten. Man skulle säkert kunna ha en värmeväxlare här med men istället blandar man det heta vattnet och det svalare vattnet som återcirkulerar från golvvärmneslingan. Detta sker i just shuntventilen. Inställningen på min är bara graderad från noll till fullt blås så att säga. I de ytterlighetslägena är det då antingen bara hett vatten eller bara det kalla vattnet som går till golvslingan. Min står väl på c:a två tredjedelar mot hett så att säga. Men det är ju helt beroende på vilken temperatur som ska ut i golvsystemet och hur hett invattnet är. Det jag tycker mig se hos dig också ("3") är att den termostat (som har sin mätkropp efter circulationspumpen?) som ska strypa inflödet om vattnet skulle råka bli för hett.
Men när man tittar på din bild ser man en del andra rör också. Vad kommer in från vänster? Borde vara hetvattnet eller? Och vad är det som ser ut som golvvärme som ligger på golvet bredvid den där ventilen du talar om?
Det finns varmvatten, kallvatten, golvvärme och rör till radiatorer på plan 2.

Jag har tidigare i tråden fascinerats av att det finns så oerhört många sätt att styra hur varmt det blir i huset.

Jag gissar att detta är en strypning på återflödet på golvvärmen. Det styr ju då det totala flödet i golvvärmen men till skillnad från att sätta den uppströms golvvärmen så blir det inte tryckproblem och svårt att få upp vatten till ovanvåningen om man sätter den nedströms.

Men det finns ju massor av andra sätt i det här systemet att styra flöde också.

Skumpe
kvirre kvirre skrev:
Mitt system känns mycket mera "rent" än vad ditt är. [bild]
Jag har dessutom mer än en cirkulationspump.

Skumpe
Jag har nya problem nu.

Det är inte tillräckligt varmt.

Även om jag skruvar upp värmen på max både på A och B (bild ute i förrådet) så blir det ändå inte särskilt varmt. Men det är heller inte kallt utom på morgnarna. Kanske det är 18 grader då och 20 annars.

Värmesystem med termometrar, cirkulationspump och inställningspanel, märkt med bokstäver för identifikation.
Skapa konto

Termometrarna 4 och 5 på bilden visar båda 20 grader ungefär. Det visade mycket mer när det var varmt förra vintern och när man ställde upp värmen på B så steg värmen där. Det gör den inte nu.
Däremot om jag stänger av pumpen i skåpet i hallen så stiger temperaturen.

Jag har försökt avlufta både i skåpet i hallen och radiatorerna på övervåningen men det kommer bara vatten direkt.

Jag förstår heller inte vilka slangar som tillhör golvvärmen och vilka som tillhör radiatorerna. Och jag förstår heller inte exakt vad pumpen i skåpet i hallen gör. Den är kopplad mellan de horisontella rören som jag markerat med blått och gult i bilden nedan.

Värmesystem med cirkulationspump, fördelningsrör och två termometrar som visar 20 grader.
Skapa konto

Jag antar att inkommande vatten går via cirkulationspumpen och upp till blått rör och sedan vidare ut i slingorna? Eller sitter de vita hattarna på utgående vatten?

Det gulmarkerade röret får ju då vara returen? Det sitter ett rör som shuntar vatten mellan blått och gult rör vid 6, varför har man satt det där? Det verkar finnas fler shuntar i det här systemet.

Det finns också två andra rör vid 8 och 9 där det från dessa går ut en massa slangar. Är det istället detta som är returen? Det finns ett vred markerat med 7 på röret markerat 8. Vad är syftet med vredet?

Är det viktigt att även pumpen i förrådet är avstängd när man avluftar? Jag hittar ingen ställe att stänga av den.

En guide jag läste för felsökning sa att om temperaturskillnaden mellan de två termometrarna är mindre än 5 grader så är framledningstemperaturen för låg. Men metallröret precis vid 3 är varmt. Det är dock kallt precis nedströms (antar jag) om detta. Alltså 10 cm högre upp i röret markerat med gult. Även röret markerat med blått är kallt.

Någon som kan klargöra lite?

Du säger 2 pumpar, kan du med en enkel skiss visa hur det är kopplat .( har du 2 st fördelare ? ) Är det 2 rör från FJV som går ut till stora fördelningen och sen fortsätter till nästa fördelning med pump

hej
Det vore nog bra med nån form av skiss så man kan förstå hela ditt system. Just nu kan man mest gissa baserat på bilderna. Och då skulle jag påstå att det blåa och gula rören plus de slingorna är golvvärmen, reglerad av termostater i respektive rum, som i sin tur styr ventilerna (de vita klumparna)
"6" är cirkulationspumpen till golvvärmen och "E" är cirkulationspumpen som skickar ut hetvattnet från värmeväxlaren. (den pumpen ingår i det jag kallade "fjärrvärmesystem" i min tidigare bild)
I mitt system går radiatorerna direkt på den hetvattenkretsen och den cirk pumpen trycker alltså vatten både upp till min övevåning och till golvvärmesystemet. Golvvärmen "shuntar" in återcirkulerat vatten från golvvärmen för att få ned temperaturen på vattnet.
På bilden kan jag inte se vad vred "A" är för nåt men vred "B" är till för att höja eller sänka temperaturen i hela systemet. Enligt de uppgifter jag har om mitt eget system skulle nolläget motsvara ca 20 grader om alla termostare stod öppna. Detta stämmer inte helt hos mig utan jag brukar få dra på ett par grader mot plushållet.

Skumpe
J jonaserik skrev:
Du säger 2 pumpar, kan du med en enkel skiss visa hur det är kopplat .( har du 2 st fördelare ? ) Är det 2 rör från FJV som går ut till stora fördelningen och sen fortsätter till nästa fördelning med pump
Jag vet inte vad en fördelare är i det här sammanhanget men den ena pumpen syns på bilden från skåpet ute i förrådet och är märkt med E och den andra pumpen sitter i skåpet i hallen och är inte märkt men den sitter strax till vänster om röret som är märkt med 6.

Jag tror inte jag kan rita någon skiss för en del av frågan är så att säga hur den skissen egentligen ser ut. Jag behöver ta reda på hur det är kopplat. Min fråga just nu är egentligen hur systemet är konstruerat därför att jag har inte lyckats gissa mig fram till det genom att testa olika saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.