Förstår du golvvärmen i ditt eget hus?

  • Antal röster
    427
och en sak till: det sitter då en typ bilventil nånstans på toppen av kärlet. enligt honom skulle det komma ut vatten där, om gummiblåsan var trasig
 
Skumpe Skumpe skrev:
När man fyller på via kranen stiger trycket mycket snabbt som tecken på att systemet är oeftergivligt. Trycket beror på hur mycket du fyller på. Trycket faller sedan som jag skrev för ett par inlägg sedan.
Det finns bara 2 skar kvar troligtvis då , trasig blåsa i kärlet eller dåligt med luft, är det något av detta och du fyller på till tex 1,0 bar så kommer säkerhetsventilen att släppa ut lite när vattnet blir varmare, det behövs bara 0,5 eller mindre som går för att manometern ska falla. Kolla bilventilen som sitter under locket under kärlet, peta lite på den, ska bara komma luft, är det vatten så bara byta kärl. Är det luft så släpper du ut vattentrycket genom någon ventil så det blir noll, pumpar in luft, börjar manometern stiga , släpp ut mer vatten och mera luft, ända till du har ett tryck på ca 0,5 -0,6 bar och manometern står på noll. Klart för att fylla vatten till ca 1,0 bar.
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
Hej
Åter kan jag referera till den genomgång "vår" rörmokare gjorde: om trycket stiger fort kan det vara så att luften läckt ut i gummiblåsan inne i kärlet eller att det tom kan vara hål i den. Då får man som han kallade det ett "stumt" system
Han gjorde så att han tömde ut vatten ur systemet, fyllde på luft med en handpump och sen fyllde på vatten till önskat tryck. Om det då stod sig var det inte blåsan det var fel på. Jag har däremot inte koll på hur mycket luft det skall pumpas in för att vara rätt mottryck så att säga.
Det kan förklara varför trycket stiger fort, vatten kan inte komprimeras i någon meningsfull betydelse men det kan däremot luft.
Det förklarar dock inte varför vattnet verkar läcka ut.
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
och en sak till: det sitter då en typ bilventil nånstans på toppen av kärlet. enligt honom skulle det komma ut vatten där, om gummiblåsan var trasig
Alltså du menar en sån ventil som sitter på bildäck? För en sådan ska inte släppa ut något om den inte är trasig.
 
Skumpe
J jonaserik skrev:
Det finns bara 2 skar kvar troligtvis då , trasig blåsa i kärlet eller dåligt med luft, är det något av detta och du fyller på till tex 1,0 bar så kommer säkerhetsventilen att släppa ut lite när vattnet blir varmare, det behövs bara 0,5 eller mindre som går för att manometern ska falla. Kolla bilventilen som sitter under locket under kärlet, peta lite på den, ska bara komma luft, är det vatten så bara byta kärl. Är det luft så släpper du ut vattentrycket genom någon ventil så det blir noll, pumpar in luft, börjar manometern stiga , släpp ut mer vatten och mera luft, ända till du har ett tryck på ca 0,5 -0,6 bar och manometern står på noll. Klart för att fylla vatten till ca 1,0 bar.
Ok jag förstår. Ska ta bilder har bara inte hunnit. Hur undviker jag att luft kommer in i rören till själva golvvärmen? Hur fyller jag på luft?
 
Bara stäng av allt innan påfyllning luft, påfyllning görs med kompressor ( lätt/fort) annars han/fotpump, många tryck blir det och tar lite längre tid. Se först att det inte kommer vatten i ventilen, ingen mening att pumpa in luft i systemet.
 
Skumpe
J jonaserik skrev:
Bara stäng av allt innan påfyllning luft, påfyllning görs med kompressor ( lätt/fort) annars han/fotpump, många tryck blir det och tar lite längre tid. Se först att det inte kommer vatten i ventilen, ingen mening att pumpa in luft i systemet.
Jag fattar ingenting, vadå för fotpump? Alltså en cykelpump? Är det luft eller vatten som du vill tanka?
Kan du länka en sådan pump du menar?
 
Jepp ett pump som du kan pumpa luft i ett bildäck med och kan koppla på luftventilen på kärlet.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Alltså du menar en sån ventil som sitter på bildäck? För en sådan ska inte släppa ut något om den inte är trasig.
ja precis! en helt vanlig bildäcksventil var det.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Ok jag förstår. Ska ta bilder har bara inte hunnit. Hur undviker jag att luft kommer in i rören till själva golvvärmen? Hur fyller jag på luft?
tänk dig att det sitter en ballong inne i kärlet och att denna ballong kan fyllas på med luft från just den där bilventilen. Om den abllongen fungerar som den ska så blir det som en fjäder som trycker på vattnet och man får då "spänst" i systemet. Är ballongen hel så fyller du ju bara luft där det ska vara dvs inget kommer ut i vattnet i systemet. Och som påpekats så kan man kolla ballongens täthet med bilventilen. Spruttar det ut vatten så är ballongen trasig. Gör det inte det så är den hel och kan fyllas på med ny luft.
 
Skumpe
Uppdatering: trycket är noll.
Fyller man upp med vatten är det noll efter bara några timmar.
Fyller man den röda tanken med luft faller trycket till noll lika snabbt.
Nu på sommaren är ju golvvärmen inte igång, men jag vet inte om det skulle göra någon skillnad i hastighet av tryckfall.

Det var ju bästa tipset i vintras, att pumpa upp röda tanken med luft. Men det hjälper alltså inte tyvärr. Det är något annat som är fel.
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
tänk dig att det sitter en ballong inne i kärlet och att denna ballong kan fyllas på med luft från just den där bilventilen. Om den abllongen fungerar som den ska så blir det som en fjäder som trycker på vattnet och man får då "spänst" i systemet. Är ballongen hel så fyller du ju bara luft där det ska vara dvs inget kommer ut i vattnet i systemet. Och som påpekats så kan man kolla ballongens täthet med bilventilen. Spruttar det ut vatten så är ballongen trasig. Gör det inte det så är den hel och kan fyllas på med ny luft.
Tack för ditt svar. Kolla mitt förra inlägg, det hjälpte tyvärr inte.
 
Skumpe
Läckan satt sannolikt i kopplingen som är avbildad i inlägg #84.

Skruvade bort det korta röret och bytte nedre packning som var stenhård.
Tog vad som fanns för packning så här fredag eftermiddag, körde lite rörtejp eller vad det heter också.
Är helt torrt nu, håller tryck hittills.
Kom såklart in luft i systemet men det verkar avta. Man hör på pumpen när luften rasslar förbi men det låter mindre och mindre.
 
Skumpe
Trodde först att det fortfarande läckte därför att trycket sjönk till 0,5 bar.

Jag har fyllt på expansionskärlet i omgångar, ventilen på den pyser. Trasig?

Verkar inte sjunka under 0,5 bar och nu läser jag flera trådar om att detta är ett normalt tryck på sommaren.

Jag avvaktar kanske just nu.
 
Om luftventilen pyser när du fyllt på luft så är den trasig, bara att byta ventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.