Förstår du golvvärmen i ditt eget hus?

  • Antal röster
    427
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
hej
Det vore nog bra med nån form av skiss så man kan förstå hela ditt system. Just nu kan man mest gissa baserat på bilderna. Och då skulle jag påstå att det blåa och gula rören plus de slingorna är golvvärmen, reglerad av termostater i respektive rum, som i sin tur styr ventilerna (de vita klumparna)
"6" är cirkulationspumpen till golvvärmen och "E" är cirkulationspumpen som skickar ut hetvattnet från värmeväxlaren. (den pumpen ingår i det jag kallade "fjärrvärmesystem" i min tidigare bild)
I mitt system går radiatorerna direkt på den hetvattenkretsen och den cirk pumpen trycker alltså vatten både upp till min övevåning och till golvvärmesystemet. Golvvärmen "shuntar" in återcirkulerat vatten från golvvärmen för att få ned temperaturen på vattnet.
På bilden kan jag inte se vad vred "A" är för nåt men vred "B" är till för att höja eller sänka temperaturen i hela systemet. Enligt de uppgifter jag har om mitt eget system skulle nolläget motsvara ca 20 grader om alla termostare stod öppna. Detta stämmer inte helt hos mig utan jag brukar få dra på ett par grader mot plushållet.
Jo precis det är just det jag själv gör, gissar. Jag behöver hjälp att förstå hur det är uppbyggt. Det är liksom det som är frågan. Så hade jag kunnat bidra med en skiss så hade jag inte behövt ställa någon fråga.

Jag är säker på att vred B är precis det du beskriver men problemet nu är att om jag vrider upp det till max och har alla slingor maximalt öppna så är det fortfarande precis lika varmt inne efter några dagar som om vred B står på något annat.

I vintras när det var kallt kunde man få en rejäl skillnad i innetemperatur med det här vredet men det gör ingen skillnad nu.

Jag har också noterat att framledningstemperaturen som jag uppfattar jag kan läsa av på termometern märkt 4 är ungefär 20 grader oavsett vad vred B står på. Och det är ungefär 20 grader inomhus och returtemperaturen är ungefär 20 grader (avläst vid termometer märkt 5).

Och det är ju logiskt. Om temperaturen på vattnet är 20 grader och temperaturen inne är 20 grader så borde vattnet som kommer i retur vara ungefär 20 grader (det är 0,5-1 grad mindre på termomteter 5).
 
termometer 4 o 5 mäter temperaturen i golvvärmesystemet. Alltså efter cirk pump och shunt
vill du veta temperaturen på det inkommade, heta, vattnet måste du nog mäta på röret innan termostaten "3"
Här borde man kunna känna om röret är varmt. vill man sen veta exakt så skaffa en till termometer ("anliggningstermometer" finns på Jula)
 
Schematisk illustration av ett värmesystem med fjärrvärmenät, värmepumpar, termostat, radiatorslingor och golvvärmeslingor.

detta är en förenklad bild av mitt värmesystem och så har jag lagt in dina beteckningar, för att försöka bena ut hur jag tror ditt system ser ut. Nån likhet borde det finnas!
Och så vad är nu vred "A" på din reglerbox?
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
termometer 4 o 5 mäter temperaturen i golvvärmesystemet. Alltså efter cirk pump och shunt
vill du veta temperaturen på det inkommade, heta, vattnet måste du nog mäta på röret innan termostaten "3"
Här borde man kunna känna om röret är varmt. vill man sen veta exakt så skaffa en till termometer ("anliggningstermometer" finns på Jula)
Men termometer 4 ligger väl uppströms om slingorna i golvet och termometer 5 ligger väl nedströms?

Syftet med att ha två olika är väl rimligen att man vill veta hur stort "uttag" det är i golvet. Alltså hur mycket värme vattnet tappar före och efter slingorna i golvet?
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
[bild]

detta är en förenklad bild av mitt värmesystem och så har jag lagt in dina beteckningar, för att försöka bena ut hur jag tror ditt system ser ut. Nån likhet borde det finnas!
Och så vad är nu vred "A" på din reglerbox?
Jag gissar att det principiellt ser ut likadant men det finns fler rör och shuntar än du har. Till exempel om du tittar på siffran 9 och går rakt vänster ut till bildens kant ser du en kran som sitter på ett rör, tillsynes en shunt, som man kan stänga. Den har du inte alls i din bild. Och den röda ratten märkt 7 har du inte heller.

Det kommer också upp massor av rör från golvet till rören 8 och 9 som jag inte kan förklara om det är så att de rören som går ut från blått och gult rör är slingorna till golvvärmen.
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
[bild]

detta är en förenklad bild av mitt värmesystem och så har jag lagt in dina beteckningar, för att försöka bena ut hur jag tror ditt system ser ut. Nån likhet borde det finnas!
Och så vad är nu vred "A" på din reglerbox?
Kopplingsschema för värmesystem med markeringar och beteckningar för olika komponenter som pumpar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ett kopplingsschema för skåpet ute i förrådet tror jag.
 
ja detta är "värmepannan" så att säga. ser i stort sett exakt likadant hos mig. Där det sen står "radiator framledning" (och retur) går det heta vattnet ut till radiatorer och/eller golvvärmesystemet
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
ja detta är "värmepannan" så att säga. ser i stort sett exakt likadant hos mig. Där det sen står "radiator framledning" (och retur) går det heta vattnet ut till radiatorer och/eller golvvärmesystemet
Jag tycker att även om termometer 4 och 5 inte visar framledningstemperatur så borde det bli någon skillnad när jag vridet på termostaten 3. Men det gör ingen skillnad på 4 och 5 vad den står på. Det enda sättet jag har lyckats påverka temperaturen på 4 och 5 är att stanna pumpen i skåpet i hallen. Då stiger båda lika mycket. Ungefär till 35 grader eller så.
 
Vet du om det kommer fram nåt varmt vatten från "pannan" till golvvärme/radiatorer?
Ut ur "skåpet i hallen" måste det ju gå nåt rör som matar ut vattnet ("radiator framledning" i din skiss) Du kanske måste börja där och mäta temepratur. Det vattnet i det röret ska vara varmt, när reglercentralen skickar på mer värme när temperaturen ute sjunker. Detta rör bör ju sen dyka upp nånstans i närheten av golvvärmesystemet och på motsvarande sätt vara varmt för att ens kunna leverera nån värme till golvvärmen.
 
Skumpe
kvirre kvirre skrev:
Vet du om det kommer fram nåt varmt vatten från "pannan" till golvvärme/radiatorer?
Ut ur "skåpet i hallen" måste det ju gå nåt rör som matar ut vattnet ("radiator framledning" i din skiss) Du kanske måste börja där och mäta temepratur. Det vattnet i det röret ska vara varmt, när reglercentralen skickar på mer värme när temperaturen ute sjunker. Detta rör bör ju sen dyka upp nånstans i närheten av golvvärmesystemet och på motsvarande sätt vara varmt för att ens kunna leverera nån värme till golvvärmen.
Alltså det är helt säkert att någon golvvärme finns därför att det är 20-21 grader inomhus och det har varit 10-15 grader ute i två veckor.

Radiatorerna är ju då på ovanvåningen och om de inte alls har med gult och blått rör att göra skulle de kanske kunna vara de rören längst ned i bild på skåpet i hallen. Det är också rör med mpnga rör som går ut från dem. Det som i tråden, tror jag, kallats fördelare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.