F fsn skrev:
Det stämmer att påminnelse inte behöver skickas men det görs väl nästan alltid ändå tror jag. Det enda jag ville påpeka var att det är inget annat än en förlustaffär för ett företag att driva in en skuld på en tusenlapp om man har personal som borde ha gjort annat istället och om ens jurist har den fula ovanan att fakturera för mer än en timma.
Det förstår jag. Att interna kostnader inte går att få täckning för är ju klart. Gäller det en P avgift, så hade jag sannolikt inte lagt det på en extern jurist, utan skrivit det själv, Måste ju faktiskt inte vara en fullfjädrad advokat. (Borde gå att begära ersättning för rådgivningen även om den uppkommit internt).
Däremot lästa jag att inkassobolag inte får lov att ta betalt för rådgivning då de förutsätts ha egen kunskap. Det gäller ju dock inte om företaget själv stämmer.
Dessutom skriver man att förenklade tvistemål oftast kan avgöras på handling, dvs besök i TR är inte aktuellt. (Dommarbloggen). Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är inte så mycket arbete som krävs för att göra en stämning i ett förenklat mål, om det är av en så okomplicerad art som en kontrollavgift.

Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, någon konstant är det ju inte. Det är en faktor som varierar beroende på spottpris, volym och kundernas förbrukningsmönster.
Det är kvoten mellan vad elen faktiskt kostade i inköp på nordpol timme för timme under månaden delat med nordpols medelpris * antalet kWh för hela månaden.

Ett elhandelsbolag som olika omräkingsfaktor beroende på kundens förbrukningsprofil kanske kallar den för Profilkostnad.
Volympåslag tycker låter lite missvisande då tex villor med hög förbrukning förmodligen har eluppvärmning med hög förbrukning när elen är billig vilket pressar ner snittpriset för inköpt el.

Var fick du 50% ifrån?
50%, om priset är 40 öre en given månad och det tillkommer 20 öre till i profilkostnad så är det ju faktiskt det.
Vad jag menar är att det verkar skilja sig nu jfrt med tidigare år, hur mkt profilkostnad de lägger på.
Därav att elmarknadsbyrån skriver ca 5% medan det i vinter plötsligt blivit vanligt med 20-25%.
Och jag undrar om det är skillnader också mellan bolagen gällande detta.

Nja, det är väl inte lät att gissa elpriser och ännu svårare att gissa profilkorringeringspriset, men sådär kan du inte räkna. Det var mycket riktigt någon i nån tråd som hade 20 öre/kWh påslag men det avtalet liknade ett ett extra dyrt tillsvidareavtal.

Det var någon som lade upp uppgifter från sin decemberfaktura (med bild) och genom att räkna "baklänges" kom jag fram till ett totalt tillägg på 17 öre/kWh och för föregående decemberräkning ca 6-7 öre/kWh.

Räknar man om det i procent (av nordpools månadsmedel) blev det ca +7% denna december och ca +10% förra december. Det baserat på en missnöjd elkund.

Visst kan det bli flera hundralappar på en månad om man har elvärme, med den stora kostnaden är ändå det höga elpriset.

blackarrow blackarrow skrev:
Nja, det är väl inte lät att gissa elpriser och ännu svårare att gissa profilkorringeringspriset, men sådär kan du inte räkna. Det var mycket riktigt någon i nån tråd som hade 20 öre/kWh påslag men det avtalet liknade ett ett extra dyrt tillsvidareavtal.

Det var någon som lade upp uppgifter från sin decemberfaktura (med bild) och genom att räkna "baklänges" kom jag fram till ett totalt tillägg på 17 öre/kWh och för föregående decemberräkning ca 6-7 öre/kWh.

Räknar man om det i procent (av nordpools månadsmedel) blev det ca +7% denna december och ca +10% förra december. Det baserat på en missnöjd elkund.

Visst kan det bli flera hundralappar på en månad om man har elvärme, med den stora kostnaden är ändå det höga elpriset.
Jag har ett sådant avtal hos Telge Energi. Det är inget skumt tillsvidarepris utan vanligt rörligt pris med endast 5 öre i påslag hette det.
Men i december ökade dessa 5 öre till 25 öre.
Som väl är slutar jag köpa via det avtalet nu och byter till seriös ellev och dessutom nu timpris 1 feb.
25 öre lägre påslag gör ju att jag troligen kommer att tjäna på det även om jag inte fullt ut är så duktig på att styra om all förbrukning till lågpris.

Magnus E K
Skaffa timpris så slipper ni alla dessa problem. Jag ser månadsrörligt som en rest från när elmätaren bara lästes av en gång per månad.

K karlmb skrev:
Jag har ett sådant avtal hos Telge Energi. Det är inget skumt tillsvidarepris utan vanligt rörligt pris med endast 5 öre i påslag hette det.
Men i december ökade dessa 5 öre till 25 öre.
Som väl är slutar jag köpa via det avtalet nu och byter till seriös ellev och dessutom nu timpris 1 feb.
25 öre lägre påslag gör ju att jag troligen kommer att tjäna på det även om jag inte fullt ut är så duktig på att styra om all förbrukning till lågpris.
I inlägg #175 gjorde jag en Excel-kalkyl för att jämföra medelpris med viktat pris baserat på nordpols timpris, för ett dygn.

Ditt gamla avtal kanske hade +3-5 öre i avanspåslag och som värst 20-22 öre i profilpåslag?

Jag kan inte ens avgöra om du kommer att tjäna på ditt nya timmätta avtal. Det beror ju mest på din förbrukningsprofil i förhållande till den "medelprofil" ditt gamla elhandelsbolag använde. Men du kommer ha bra koll på vad du betala för. ;-)
Hade ditt gamla elhandelsbolag redovisat hur mycket som var eget påslag och hur mycket som var profilkorrigering hade det varit enklare att jämföra... Kanske lade de på 7 öre extra och stoppade "i egen ficka" ? Det går inte att se...

C
K karlmb skrev:
Jag har ett sådant avtal hos Telge Energi. Det är inget skumt tillsvidarepris utan vanligt rörligt pris med endast 5 öre i påslag hette det. Men i december ökade dessa 5 öre till 25 öre.
Jag lyckades i höstas få Telge Energi att berätta exakt vilka komponenter som ingår i priset och detta är deras svar:

Vårat påslag ligger på 4 öre/kwh exl.moms. Inklusive moms ligger det på 5 öre/kwh.

För september månad hade vi rörliga kostnader på 8,56 öre. Det består av elcertifikat 1,1 öre, bra miljöval 2,56 öre, avgifter till svenska kraftnät och nordpool 1,05 öre. men den största kostnaden är volymvägningskostnaden som beror på att priserna är dyrare på dagtid än nattetid och att kunder förbrukar mer el på dagtid än nattetid. volymvägningskostnaden för september var 3,85 öre.

Hur har du kommit fram till att påslaget ökat från 5 till 25 öre?
Det särredovisas ju inte på fakturan.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.

Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Fråga: Hur kommer det sig att du inte kollade innan om du nu är så intresserad?
Så slapp du greja och reklamera.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Skaffa timpris så slipper ni alla dessa problem. Jag ser månadsrörligt som en rest från när elmätaren bara lästes av en gång per månad.
Och fastpris en rest från när det var manuell avläsning en gång per år

Det kommer framöver. Men först måste alla mätare bara tas ut. Jag vet inte när det är planerat att införas, men det är inte så långt bort.

K karlmb skrev:
Vad jag menar är att det verkar skilja sig nu jfrt med tidigare år, hur mkt profilkostnad de lägger på.
Därav att elmarknadsbyrån skriver ca 5% medan det i vinter plötsligt blivit vanligt med 20-25%.
Och jag undrar om det är skillnader också mellan bolagen gällande detta.
Anledningen till att det skiljer mer nu är att elpriset har svängt mycket mer nu än tidigare år. Visst har det förekommit dagar tidigare år då det har pendlat mellan 10 öre och 3 kronor, men inte under så lång tid med med hög förbrukning som tidigare.

D Daniel 109 skrev:
Det kommer framöver. Men först måste alla mätare bara tas ut. Jag vet inte när det är planerat att införas, men det är inte så långt bort.
Det ska vara klart 1 januari 2025.

22 maj 2023 är det som gäller, men då är inte alla mätare bytta så det blir i alla fall inte fullt ut.

Magnus E K
Kvartpris blir lite jobbigt mentalt. Klarar hyfsat att hålla 24 siffror i huvudet men 96 vet i sjutton. Kanske läge att byta till fast avtal då, eller att flytta till Ukraina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.