Magnus E K Magnus E K skrev:
Kvartpris blir lite jobbigt mentalt. Klarar hyfsat att hålla 24 siffror i huvudet men 96 vet i sjutton. Kanske läge att byta till fast avtal då, eller att flytta till Ukraina.
Det mentalt jobbiga kommer att vara att räkna kWh pris med de nya mätarna, så man man får gå över till kWq,
kilo-Watt-Kvart där 4 kWq = 1 kWh… :rofl: :rolleyes:

Man borde passa på att gå över till Joule när man ändå håller på.
Det är ju bara krångligt idag när man måste multiplicera med 3600 för att veta hur många Ws man har förbrukat.

• Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag lyckades i höstas få Telge Energi att berätta exakt vilka komponenter som ingår i priset och detta är deras svar:

Vårat påslag ligger på 4 öre/kwh exl.moms. Inklusive moms ligger det på 5 öre/kwh.

För september månad hade vi rörliga kostnader på 8,56 öre. Det består av elcertifikat 1,1 öre, bra miljöval 2,56 öre, avgifter till svenska kraftnät och nordpool 1,05 öre. men den största kostnaden är volymvägningskostnaden som beror på att priserna är dyrare på dagtid än nattetid och att kunder förbrukar mer el på dagtid än nattetid. volymvägningskostnaden för september var 3,85 öre.

Hur har du kommit fram till att påslaget ökat från 5 till 25 öre?
Det särredovisas ju inte på fakturan.
För att det enda som förändrats i december var att det totala påslaget ökat till 25 öre. (Fakturerat Erpris - medelspot för december).
Man har alltså en så usel kumdprofil att volymvägningskonstanten ökar så mkt under en volatil månad som december.
Kanske är det egna kommunala lokaler som drar el 24/7..

K karlmb skrev:
För att det enda som förändrats i december var att det totala påslaget ökat till 25 öre. (Fakturerat Erpris - medelspot för december).
Man har alltså en så usel kumdprofil att volymvägningskonstanten ökar så mkt under en volatil månad som december.
Kanske är det egna kommunala lokaler som drar el 24/7..
Även om kunderna hade haft precis samma profil i december som tidigare månader hade profilkostnaden ökat då prisvariationen mellan de dyrare och billigare timmarna större.

En kund som drar el 24/7 har en billigare profil än du och jag. Ett normalhushåll använder mer el när den är dyrare. Du kan därför inte klaga på de kommunala lokalerna.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
I inlägg #175 gjorde jag en Excel-kalkyl för att jämföra medelpris med viktat pris baserat på nordpols timpris, för ett dygn.

Ditt gamla avtal kanske hade +3-5 öre i avanspåslag och som värst 20-22 öre i profilpåslag?

Jag kan inte ens avgöra om du kommer att tjäna på ditt nya timmätta avtal. Det beror ju mest på din förbrukningsprofil i förhållande till den "medelprofil" ditt gamla elhandelsbolag använde. Men du kommer ha bra koll på vad du betala för. ;-)
Hade ditt gamla elhandelsbolag redovisat hur mycket som var eget påslag och hur mycket som var profilkorrigering hade det varit enklare att jämföra... Kanske lade de på 7 öre extra och stoppade "i egen ficka" ? Det går inte att se...
De påstår att de bara lägger på 4 öre i vinst.
Men vad jag undrar är hur övriga bolag fakturerat i december.
Finns det dem med rörligt (ej timpris) som sett betydligt mindre påslagsökning än 20 öre under december jfrt med vad man hade tex i somras?
Eller är det som Telge säger att " alla gör likadant " ?
Extra irriterande för mig var att jag när jag fick veta att vi skulle få ny timmätare under hösten fick beskedet att får Telge kunde jag få timprisavtal, fast inte i mitt fall då jag även är vindandelsägare..
Siste december skulle priset på elen vi köper från föreningen Solivind plötsligt behöva höjas från 35 till 128 öre, dvs hela vitsen med vindandelar som jag köpt för 40-50000 försvann över den natt, nu när den äntligen hade börjat komma efter år av tveksam lönsamhet.
Se mer om den historien på fb; "Medlemmar i Solivind". En sällsynt misskött förening har det visat sig.:mad:

Magnus E K
Och värre blir det när fler och fler av oss onormalhushåll går över till timpris.

Fler och fler nätägare redovisar kunders timförbrukning på "Mina Sidor". Ibland går det att exportera och då kan ni se hur er egen profil ser ut. Ifall ni tycker den är "bättre" än snittprofilen som er elhandlare använder har ni möjlighet att teckna spotprisavtal med timmättning. När ni gör det ska elhandlaren meddela nätbolaget detta och de ska inom tre månader samla in och skicka timvärden till elhandlaren som börjar fakturera på dessa.

Här är min profil för december månad. Som syns så är min profil rätt rak bortsett från att jag drar mycket el i början av natten då jag har schemalagt laddningen av elbil. Så mitt fall hade ett timavräknat spotprisavtal varit att föredra framför ett månadsmedelpris. Nu har jag dock valt att köra med fastprisavtal så det spelar ingen roll när på dygnet när jag förbrukar elen ur den aspekten.

Tabell som visar en elförbrukningsprofil för december med timvisa kWh-värden och procentandelar.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du verkar inte ha läst varken tråden eller avtalet med elbolaget. Anledningen till att TS inte ville betala var just för att han också ansåg att priset skulle vara det 'raka medelvärdet' av månadens spotpriser (plus de vanliga påslagen såklart).
Men priset är snarare elbolagets medelvärde per inköpt kWh under månaden, vilket också framgår om man läser villkoren för det avtal man ingått.
Jag tänkte inte svara men... Alla elbolag köper in elen från nordpool för samma spotpris, sen har vi de andra faktorerna som kan påverka. Men just spotpriset skall vara samma.

NiclassSs NiclassSs skrev:
Även om kunderna hade haft precis samma profil i december som tidigare månader hade profilkostnaden ökat då prisvariationen mellan de dyrare och billigare timmarna större.

En kund som drar el 24/7 har en billigare profil än du och jag. Ett normalhushåll använder mer el när den är dyrare. Du kan därför inte klaga på de kommunala lokalerna.
Det köper jag, men kommunala verksamheter då, som kontor o skolor. De stänger kanske av mkt förbrukning nattetid sedan decennier istället för tvärtom.
Bättre att köpa el från ett elbolag med mer villalik kundprofil nu då alltså....

J Jonte Karlsson skrev:
Undrar hur mycket lägre elpris vi alla skulle ha om elbolagen inte behövde ha heltidsanställda bara för att hantera rättshaverister?

Här kommer en liten latund.

Rätt ordning: Först läsa avtalet, sen eventuellt klaga
Fel ordning: Först klaga, sen läsa avtalet
Elhandelsbolagens rättsliga ärenden påverkar inte priset, utan det styrs av nordpool, nordiska elmarknaden.Visst att påslaget kanske påverkas som är deras vinst marginal. Men inköpspriset är detsamma

Fekke Fekke skrev:
Jag tänkte inte svara men... Alla elbolag köper in elen från nordpool för samma spotpris, sen har vi de andra faktorerna som kan påverka. Men just spotpriset skall vara samma.
Ja spotpriset är detsamma men eftersom elen köps in timme för timme så blir summan olika.
En elhandlare måste köpa in rätt mängd el per timme motsvarande vad deras kunder förbrukar.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Ja spotpriset är detsamma men eftersom elen köps in timme för timme så blir summan olika.
En elhandlare måste köpa in rätt mängd el per timme motsvarande vad deras kunder förbrukar.
Absolut! Nu svarar jag för den generella standarden. Det är därför du får tex decembers förbrukning debiterad i januari. För att bolagen skall veta vilken mängd du använt och till vilken kostnad. Har man då ett rörligt pris så är ju det baserat på ett rakt medelvärde för föregående månad

Fekke Fekke skrev:
Absolut! Nu svarar jag för den generella standarden. Det är därför du får tex decembers förbrukning debiterad i januari. För att bolagen skall veta vilken mängd du använt och till vilken kostnad. Har man då ett rörligt pris så är ju det baserat på ett rakt medelvärde för föregående månad
Nej, så är det inte. Priset som debiteras kunden är ett volymvägt pris och det har avhandlats många gånger i denna tråd.

Vad är volymvägning av elpris?

De flesta elhandelsföretag använder sig idag av ett volymvägt elpris och inte ett traditionellt rörligt elpris (där börsprisets månadsmedelvärde plus ett påslag för olika kostnader fakturerades). Det volymvägda elpriset innebär enkelt uttryckt att kunden betalar för elhandelsföretagets inköpspris på så sätt att elprisets timpriser på börsen och företagets kunders gemensamma elförbrukning per timme utgör underlaget för beräkningen av företagets rörliga elpris per månad.

Det rörliga inköpspriset av el är då oftast ett viktat medelvärde av företagets inköpta energivolym för kundernas användningsprofil per timme, multiplicerat med Nord Pools timvisa spotpris för det elområde där din anläggning finns. Utöver det viktade medelvärdet tillkommer även fasta avgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool.

Observera att om du inte har ett timprisavtal betalar du som om du förbrukat enligt kundkollektivets förbrukningsprofil.

Det volymvägda elpriset beräknas utifrån en mängd olika faktorer och det är svårt för konsumenter att kontrollera eller beräkna det fakturerade priset. Som konsument kan man utgå från börsprisets månadsmedelvärde för bostadens elprisområde för att få en uppfattning om elprisets utveckling.

https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/avtal-om-rorligt-pris-manadsborspris/

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nej, så är det inte. Priset som debiteras kunden är ett volymvägt pris och det har avhandlats många gånger i denna tråd.

De flesta elhandelsföretag använder sig idag av ett volymvägt elpris och inte ett traditionellt rörligt elpris (där börsprisets månadsmedelvärde plus ett påslag för olika kostnader fakturerades). Det volymvägda elpriset innebär enkelt uttryckt att kunden betalar för elhandelsföretagets inköpspris på så sätt att elprisets timpriser på börsen och företagets kunders gemensamma elförbrukning per timme utgör underlaget för beräkningen av företagets rörliga elpris per månad.

Det rörliga inköpspriset av el är då oftast ett viktat medelvärde av företagets inköpta energivolym för kundernas användningsprofil per timme, multiplicerat med Nord Pools timvisa spotpris för det elområde där din anläggning finns. Utöver det viktade medelvärdet tillkommer även fasta avgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool.

Observera att om du inte har ett timprisavtal betalar du som om du förbrukat enligt kundkollektivets förbrukningsprofil.

Det volymvägda elpriset beräknas utifrån en mängd olika faktorer och det är svårt för konsumenter att kontrollera eller beräkna det fakturerade priset. Som konsument kan man utgå från börsprisets månadsmedelvärde för bostadens elprisområde för att få en uppfattning om elprisets utveckling.

[länk]

[länk]

[länk]
Ja absolut, du har helt rätt i det, när det kommer till volympåslag etc. Nu börjar det bli så pass off topic med elmarknads info, inte för att jag klagar, men spotpris är ju alltid samma. Men som du säger tillkommer "volymvägning och inköpskostnad" Elcert påslag samt momsen à 25%. Om jag missförstått allt ikväll så skyller jag på fredagsölen ;)

• Gilla
NiclassSs
  • Laddar…

[länk]
Finns det några elbolag som inte tillämpar volymvägning? Tror 90% av all frustration kommer av att det bara har införts de senaste åren utan att det ens aviserats.

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.