178 657 läst · 888 svar
179k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Enklaste lösningen är att skrota månadsrörligt och köra med timpris för alla. Vissa kommer tjäna på det och vissa förlora men det är mer rättvist då man tar den kostnad som ens egen förbrukning ger upphov till. Så fungerar det ju normalt för alla andra varor.
Det finns inget som hindrar dig att teckna timprisavtal. När du tecknar ett sådant avtal meddelar elhandelsbolaget ditt nätbolag detta och de ska inom tre månader börja samla in timvärden och skicka dessa till elhandelsbolaget som då börjar debitera dig utifrån din riktiga förbrukning.Magnus E K skrev:
Fast det är spotpriset de utgår ifrån. Det faktiska spotpriset som sätts per timme. Icke att förväxla med det ovägda månadsgenomssnittet för spotpriset.V Veronica. W skrev:
Att det överhuvudtaget publiceras ett ovägt genomsnitt är bara förvirrande och till stor del irrelevant. Glöm det.
Jamen då nordpools pris är det enda man kaan jämföra med och faktiskt see nånstans så kan man ju inte bara säga "glöm det".. Hur ska man då kunna avgöra vad som är ett bra/dåligt avtal som erbjuds? Och, elbolagen utgår ju ifrån det så då måste ju jag oxå göra det, eller hur tänkte du att kunden ska få en uppfattning om vilket pris man avtalar om? Det kan ju inte vara hemligt liksom..C cpalm skrev:
Jo för du jämför med fel pris på nordpool. Du kan inte jämföra med det medelpris de anger för det stämmer bara om alla ditt elbolags kunder förbrukat precis lika mycket el hela tiden. Eftersom det vanligaste är att mer el förbrukas under timmar som kostar mer kommer elbolaget att ha betalat mer per kWh än månadsmedelpriset. Det är fortfarande baserat på nordpools spotpris, bara inte månadens ovägda medelpris utan per timme.V Veronica. W skrev:
Du kan gå över till timdebitering så får du styra helt över dina egna kostnader.
Du avtalar inte något pris när du tecknar ett rörligt avtal. Åtminstone det borde du fattat. Det anges ju redan i namnetV Veronica. W skrev:
Du behöver inte håna mig.Jag har allt fattat ”åtminstone det” och har inga invändningar mot priset men vill veta PÅSLAGET,på ett ungefär iaf..ska DET vara så svårt att förstå. Det rörliga timpriset du pratar om resulterar ju i ett rörligt månadsmedel och då borde det väl ligga till grund för min genomsnittliga förbrukning den månaden eftersom jag är en medelmåtta med medelmåttlig månadsförbrukning och inte haar timavtal. Jag lär ju inte kunna se elbolagets påslag per specifik timme även om jag haft timpris när man inte kan få en hint om deras kostnader per månad ens.R RoAd skrev:Jo för du jämför med fel pris på nordpool. Du kan inte jämföra med det medelpris de anger för det stämmer bara om alla ditt elbolags kunder förbrukat precis lika mycket el hela tiden. Eftersom det vanligaste är att mer el förbrukas under timmar som kostar mer kommer elbolaget att ha betalat mer per kWh än månadsmedelpriset. Det är fortfarande baserat på nordpools spotpris, bara inte månadens ovägda medelpris utan per timme.
Du kan gå över till timdebitering så får du styra helt över dina egna kostnader.
Du avtalar inte något pris när du tecknar ett rörligt avtal. Åtminstone det borde du fattat. Det anges ju redan i namnet
Whatever. Jag lyckas tydligen inte förklara mitt önskemål om transparens i denna i mitt tycke enkla fråga så tackar härmed för givna försök att förklara skillnaden mellan spotpris medel och timpris även om det inte var riktigt det jag efterlyste. Det är väl det irrelevanta medelspotpriset som ändå måste vara i någon mån sant eftersom NÅN måste ha betalt mindre än alla dem som uppenbart betalt mer än snittet som ställer till det som du säger,fast det måste ju finnas nån hum om ungefär hur många ören/procent dessa inköpskostnader blir per kwh ,oavsett om dessa kWh är inköpta kl 16 eller 04.Courtaget hos en bank när man handlar på börsen varierar ju inte i procent över dygnet eller månaden,medans priset på aktien gör det,i detta fall elen då. Men jag tror jag låter detta förbli ett av livets mysterier då ingen tycks ha ett svar och jag nu får fokusera på elden som skall värma huset och laga min mat när nu strax strömmen ändå blir helt otillgänglig oavsett hur mycket man betalar..och anledningen till detta heter tydligen Malik..
Önskar er alla en trevlig lördagkväll i stearinljusens bleka sken.
Mvh
Veronica
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Jag har haft timpris sen november 2017. (Och timvärden för husets abonnemang har gått att se ända tillbaka till 2011; kunde när jag flyttade in se förra ägarens förbrukning.)NiclassSs skrev:
Vad jag menade var att månadsrörligt helt borde avskaffas.
Den tråkiga sanningen är ju tyvärr att man som kund inte har något bra sätt att kontrollera/jämföra på som elhandlarna redovisar det på fakturan.V Veronica. W skrev:
Det man kan göra är att gå in på elpriskollen.se och jämföra de olika elhandlarnas priser. Det är alltid föregående månads siffror som ligger uppe där.
Men faktum kvarstår att du inte kan jämföra på något meningsfullt sätt med det ovägda genomsnittspriset. Hur gärna man än vill. Så är det bara.
Vet du ungefär vad elbolagens "courtage" ligger på då, om jag formulerar om frågan? Är det oxå olika från bolag till bolag precis som storbankerna skor sig mer på småspararna än exempelvis Avanza? Skillnaden mellan banker och elbolag är isf att bankerna faktiskt talar om vad courtaget kostar dig. Det borde även elbolagen ha någon slags skyldighet att göra väl?C cpalm skrev:Den tråkiga sanningen är ju tyvärr att man som kund inte har något bra sätt att kontrollera/jämföra på som elhandlarna redovisar det på fakturan.
Det man kan göra är att gå in på elpriskollen.se och jämföra de olika elhandlarnas priser. Det är alltid föregående månads siffror som ligger uppe där.
Men faktum kvarstår att du inte kan jämföra på något meningsfullt sätt med det ovägda genomsnittspriset. Hur gärna man än vill. Så är det bara.
V Veronica. W skrev:Vet du ungefär vad elbolagens "courtage" ligger på då, om jag formulerar om frågan? Är det oxå olika från bolag till bolag precis som storbankerna skor sig mer på småspararna än exempelvis Avanza? Skillnaden mellan banker och elbolag är isf att bankerna faktiskt talar om vad courtaget kostar dig. Det borde även elbolagen ha någon slags skyldighet att göra väl?
En del kör påslag andra tjänar endast pengar på månadsavgift. På inköpspriset tjänar en seriös elhandlare ingenting. Dessa två ska täcka all övriga kostnader såsom personal, marknadsföring och it-system.
Om du vill räkna på exakt marginal per såld kWh kan du begära ut ifrån Energimyndigheten hur många elcertifikat en elhandlare har löst in och på så sett se hur många kWh de har sålt det året. Sen får du titta på vinsten i årsredovisningen och dela eventuell vinst med antalet sålda kWh
Påslag kallas det i sammanhanget och det framgår av elpriskollen.se. I den mån de rapporterar in korrekt siffror, får man väl tillägga. Verkar finnas oseriösa aktörer som far med osanning i rapporteringen.V Veronica. W skrev:
Nej, deras vinstmarginal har jag inget intresse av, bara courtaget som jag får betala för att dom skall köpa el åt mig på elbörsen. Simpel fråga egentligen men den har tydligen inget svar.
Jag vill köpa 24500kwh under det kommande året, priset på den "aktien" varierar mellan ca 0-800öre säger vi,vilket jag betalar, men vad vill "banken" ha för att köpa dessa och lägga in dem i min depå alltså?
Jag vill köpa 24500kwh under det kommande året, priset på den "aktien" varierar mellan ca 0-800öre säger vi,vilket jag betalar, men vad vill "banken" ha för att köpa dessa och lägga in dem i min depå alltså?