178 953 läst · 888 svar
179k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Jag bestred min faktura, utifrån att priset per kwh är orimligt och jag hittar ingen bra förklaring. I avtalet är det Stockholms elbolags inköpspris, alla avgifter (rätt små kostnader) + påslag om 1.9 öre per kwh och elcertifikat. Totalt blev pris per kwh 3.41 + nätavgifter fr annat bolag.
Jag har mailat ett flertal elbolag och frågat vad jag skulle betalat per kwh om jag varit kund med obunden rörlig el hos dem i december, de åtta som hittills svarat ligger mellan 242.2 - 248.3 öre per kwh (inklusive allt). Flera skriver att det tyvärr är samma höga pris hos alla elbolag (jo tjena, rea i min värld).
Nu fattar jag också att detta inte är något som kan tvinga ett elbolag att sänka sitt kwh pris i efterskott, men jag tycker inte att det är orimligt eller rättshaveristiskt beteende att jag bestrider fakturan och efterfrågar underlag. Är deras faktiska inköpspris + påslag så högt som det pris jag fått, får jag acceptera det och betala. Vill de inte visa underlag får de driva det till Tingsrätten och förhoppningsvis godkänns en begäran om att de ska visa underlag där istället. Förlorar jag får jag ta det, det är en risk man får ta när man går in i process.
By the way, om nån i SE3 har Svea elbolag,rörligt obundet får man gärna skriva vilket pris de hade i dec; jag har en känsla av att de inte kommer svara på mitt mail.
Jag har mailat ett flertal elbolag och frågat vad jag skulle betalat per kwh om jag varit kund med obunden rörlig el hos dem i december, de åtta som hittills svarat ligger mellan 242.2 - 248.3 öre per kwh (inklusive allt). Flera skriver att det tyvärr är samma höga pris hos alla elbolag (jo tjena, rea i min värld).
Nu fattar jag också att detta inte är något som kan tvinga ett elbolag att sänka sitt kwh pris i efterskott, men jag tycker inte att det är orimligt eller rättshaveristiskt beteende att jag bestrider fakturan och efterfrågar underlag. Är deras faktiska inköpspris + påslag så högt som det pris jag fått, får jag acceptera det och betala. Vill de inte visa underlag får de driva det till Tingsrätten och förhoppningsvis godkänns en begäran om att de ska visa underlag där istället. Förlorar jag får jag ta det, det är en risk man får ta när man går in i process.
By the way, om nån i SE3 har Svea elbolag,rörligt obundet får man gärna skriva vilket pris de hade i dec; jag har en känsla av att de inte kommer svara på mitt mail.
Dålig taktik om det kommer så långt som till tingsrätten! När du väl är i tingsrätten och får info är det för sent, då åker du på deras kostnader och då blir det några tusenlappar dyrare…H HLen skrev:Jag bestred min faktura, utifrån att priset per kwh är orimligt och jag hittar ingen bra förklaring. I avtalet är det Stockholms elbolags inköpspris, alla avgifter (rätt små kostnader) + påslag om 1.9 öre per kwh och elcertifikat. Totalt blev pris per kwh 3.41 + nätavgifter fr annat bolag.
Nu är ju det erbjudandet från ngn av de mer seriösa bolagen,om man ska tro deras kunder.De anger sitt inköpspris i december månad till 193,75öre netto ca,dvs 12 öre över spotprismånadsmedel. (Ca 6,6% påslag alltså?). Det finns to.m ett bolag som erbjuder 50% rabatt på heela det rörliga elpriset i en månad (nu mitt i vintern!),sedan 2,5 öre i påslag de kommande månaderna,förutsatt att man inte säger upp avtalet första månaden..och flera andra bolag hävdar att de inte har ngt påslag alls..
Ett bolag anger ett rörligt pris,inkl moms,på ca 229öre,som jag antar avser december då,180,7 + moms är knappt 226öre vilket då verkar stämma med ca 2,5 öre +moms,i påslag. Alla andra kostnader är borttagna/rabatterade under 1 år om man tecknar där,med 1 månads uppsägningstid..
Ett bolag anger ett rörligt pris,inkl moms,på ca 229öre,som jag antar avser december då,180,7 + moms är knappt 226öre vilket då verkar stämma med ca 2,5 öre +moms,i påslag. Alla andra kostnader är borttagna/rabatterade under 1 år om man tecknar där,med 1 månads uppsägningstid..
Då får det bli så, det jag får ut av det i så fall är det blir tydligt belyst att bolaget saknar förmåga att köpa el till rimligt pris. Hellre riskera de extra tusenlapparna än att bara betala och acceptera.Jonatan79 skrev:
Oops mitt svar till dig hamnade lite längre ner av ngn anledning..663 tror jag det var. Blev lite rörigt med inlägg emellanuseless skrev:
Påslag/kWh + månads/årsavgift är vad du betalar utöver inköpspris och rörliga kostnader (elcert, avgifter, etc.), och det är "courtaget", eller det elhandlaren "skär emellan".V Veronica. W skrev:
Ja, det är ju vad som påstås.V Veronica. W skrev:
Då brukar det istället vara en månads/årsavgift, ett nyteckningserbjudande med andra villkor som gäller efter första året, eller så far de med osanning eller så är de bara väldigt snälla (låter osannolikt).
Ingen månads/årsavgift heller står det ju och man är inte tvungen att stanna där heller, inte ens ngn uppsägningstid. Så jag undrar fortfarande.. Och det finns en uppsjö med sådana här påståenden och erbjudanden.. Halva totala elpriset, dvs 50%rabatt hela första månaden och 2,5öre i påslag sedan, ett villkor, om man inte säger upp avtalet redan första månaden, det tar väl ändå priset isf.. Allt från elpriskollen..C cpalm skrev:Påslag/kWh + månads/årsavgift är vad du betalar utöver inköpspris och rörliga kostnader (elcert, avgifter, etc.), och det är "courtaget", eller det elhandlaren "skär emellan".
Ja, det är ju vad som påstås.
Då brukar det istället vara en månads/årsavgift, ett nyteckningserbjudande med andra villkor som gäller efter första året, eller så far de med osanning eller så är de bara väldigt snälla (låter osannolikt).
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
V Veronica. W skrev:Ingen månads/årsavgift heller står det ju och man är inte tvungen att stanna där heller, inte ens ngn uppsägningstid. Så jag undrar fortfarande.. Och det finns en uppsjö med sådana här påståenden och erbjudanden.. Halva totala elpriset, dvs 50%rabatt hela första månaden och 2,5öre i påslag sedan, ett villkor, om man inte säger upp avtalet redan första månaden, det tar väl ändå priset isf.. Allt från elpriskollen..
Kanske är dom ute efter att förbättra sin förbrukningsprofil genom att ragga villaägare med hög och jämn förbrukning till värme. Själv kör jag timmätt utan påslag och 29kr i månaden som ärlig ersättning till elhandlare . Det tjänade jag ca 100kr på i dec jämfört med att vara med i gbg energis kundklump även om dom haft 0öre påslag... (Jag har el och LLVP i 250kvm)
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
Om man har en fördelaktig förbrukningsprofil så byter man väl från månadsrörlig till timmätt (eller bundet om ekonomin i närtid är tajt och man anser att försäkringspremien är acceptabel)
Kvar i kollektivet med månadsrörligt och bundet blir dom med ofördelaktiga profiler som får acceptera att dom över tid får betala mer då dom ju faktiskt behöver en dyrare produkt än oss med jämnare förbrukning (läs el till uppvärmning)
Kvar i kollektivet med månadsrörligt och bundet blir dom med ofördelaktiga profiler som får acceptera att dom över tid får betala mer då dom ju faktiskt behöver en dyrare produkt än oss med jämnare förbrukning (läs el till uppvärmning)
100 år gammalt hus,90kvm med en hel del kvar att önska i form av isolering,inga element, enda elvärmen som är på är golvvärme på ca 5kvadrat i badrumet och 7 i köket. Frostvakt i lillstuga och liten isolerad garderob på (kall-) garagevind och likaså liten isolerad verktygsbod. Tvättar nattetid, tumlar aldrig, har inget bageri och ingen elbil heller, eldar i täljstenskamin, 1,7ton täljsten, för värme. Slösar inte med ngt på dagtid och gör ändå av med 2-3000kwh/mån på vinterhakvåret och drygt 1000/mån på sommarhalvåret. Summa ca 24000kwh.SE3. Har ingen timmätare. Pga eldning och husets beskaffenhet är llv inget som skulle hjälpa heller så det är vad det är men skulle ändå vilja veta elbolagens courtage eller inköpspris eller påslag enligt somliga, eller hur mellanskillnaden mellan det rörliga månadsmedelvärdet /spotpriset och fakturerat pris beräknas..eftersom det är olika varje månad. Om vissa kan säga att påslaget för deras inköpskostnader är 2,5öre,en del hävdar att de inga påslag har, trots att det enligt exemplet var ca 12öre,månadsrörligt inte timma alltså, på elpriskollen landar många för december, helt riktigt, på priser inkl moms på 230-250 öre alltså med några ören upp eller ner, utan extra påslag eller månadsavgifter.. och någon annan stackare fick betala runt 340öre läste jag här alldeles nyss.. Det är minst sagt spretigt. Så vad är egentligen rimligt, i ören eller %, i påslag från det s.k oviktade månadsmedelspotpriset som nordpool redovisar? 2,5 öre, året runt oavsett om elen kostar 5öre eller 2kr i snitt per kwh, eller 12 öre, ca 6,6% som i december när elen var dyr? Skulle påslaget vara 12 öre när elpriset är 5 öre så är det 240%.. Och det kanske inte är varken troligt eller rimligt. Men man blir inte jättemycket klokare av att läsa 50 olika avtal på elpriskollen heller.. Sen att hälften, grovt räknat,ibland mycket mer när elen är billig, av den totala el och nätkostnaden är moms och skatt är ju en heelt annan diskussion som jag inte ens tänker börja fundera över innan jag är på det klara med denna frågan.. Och närmare 700 inlägg i denna tråden senare så finns det fortfarande inget rakt svar på frågan.Nu är det Gonatt iaf.Attitudeswe skrev:Om man har en fördelaktig förbrukningsprofil så byter man väl från månadsrörlig till timmätt (eller bundet om ekonomin i närtid är tajt och man anser att försäkringspremien är acceptabel)
Må så grankott.
Nej, du verkar fortfarande inte förstå hur det fungerar. Det är inte ett påslag inblandat om de anger sitt inköpspris till 193.75öre. Skillnaden mot nordpools medelpris för månaden kommer av att mer el köpts in (förbrukats av kunderna) under timmar då en kWh kostade mer än medelpriset för månaden. Eventuella påslag per kWh bör vara redovisat som en egen post i fakturan, det är det i.a.f. på min (ca 4 öre).V Veronica. W skrev:
Släpp medelpriset nordpool anger för en månad, det är inte det som ditt elbolag avser när de talar om sitt inköpspris.
Okej okej! Jo jag hör vad du säger men ettt medelpris uppkommer ju av snittet mellan högt och llågt av det som sålts totalt så det borde ju logiskt bli utgångsläget för alla ändå väl,förutom för dem som har timavläsning..väl? Har du det ,+4 öre så förstår jag ,men jag har ju noll,på månadssnittet..kan inte tolka det annorlunda av de få orden på avtalet iaf.R RoAd skrev:Nej, du verkar fortfarande inte förstå hur det fungerar. Det är inte ett påslag inblandat om de anger sitt inköpspris till 193.75öre. Skillnaden mot nordpools medelpris för månaden kommer av att mer el köpts in (förbrukats av kunderna) under timmar då en kWh kostade mer än medelpriset för månaden. Eventuella påslag per kWh bör vara redovisat som en egen post i fakturan, det är det i.a.f. på min (ca 4 öre).
Släpp medelpriset nordpool anger för en månad, det är inte det som ditt elbolag avser när de talar om sitt inköpspris.
Jag släpper det hursomhelst nu,alltihop..tack för att du försökte förklara iaf.
Sov så gott,
Mvh
Veronica
Det är inte snittet av vad som sålts utan det är priset per timme / antal timmar i månaden. Om de hade köpt in exakt lika många kWh varje timme dygnet runt, varje dag i månaden, så ja - då hade blivit samma.V Veronica. W skrev:
Men i verkligheten använder kunderna mer el på dagen (då det är dyrare) och när det är kallt (då det är mycket dyrare), så då måste mer el köpas in dessa timmar och därför blir priset högre än det ovägda genomsnittet och därför är det ovägda genomsnittspriset irrelevant.
Men varför kan inte nordpool ha ett viktat medelvärde?C cpalm skrev:Det är inte snittet av vad som sålts utan det är priset per timme / antal timmar i månaden. Om de hade köpt in exakt lika många kWh varje timme dygnet runt, varje dag i månaden, så ja - då hade blivit samma.
Men i verkligheten använder kunderna mer el på dagen (då det är dyrare) och när det är kallt (då det är mycket dyrare), så då måste mer el köpas in dessa timmar och därför blir priset högre än det ovägda genomsnittet och därför är det ovägda genomsnittspriset irrelevant.
Nordpool borde väl ha koll på volymerna, timme för timme?
Fast det blir väl medelvärdesberäknat med industrins förbrukning också, så det blir väl inte mycket bättre referens.
Tibber är väl elhandlarnas Avanza.V Veronica. W skrev:Nej, deras vinstmarginal har jag inget intresse av, bara courtaget som jag får betala för att dom skall köpa el åt mig på elbörsen. Simpel fråga egentligen men den har tydligen inget svar.
Jag vill köpa 24500kwh under det kommande året, priset på den "aktien" varierar mellan ca 0-800öre säger vi,vilket jag betalar, men vad vill "banken" ha för att köpa dessa och lägga in dem i min depå alltså?
Timrörligt, transparenta priser, digitalt elbolag, låga avgifter.