178 947 läst · 888 svar
179k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Nej, bara din egen. Det var därför jag tipsade dig om den avtalsformen tidigare. Det är idag det enda sättet som du kan ha annat än fast pris och fortfarande veta vad en kWh kostar dig.V Veronica. W skrev:
Nordpool vet bara hur många kWh en elhandlare vill köpa in. Inte hur många kWh elhandlarens kunder faktiskt förbrukade.B BSOD skrev:@NiclassSs
Däremot har ju nordpool tillgång till priset timme för timme, för de olika snitten, samt hur många MWh som sålts den timmen över nordpool. Det skulle gå ganska lätt att få ett volymviktat pris per elprisområde som blir hyggligt rätt.
Visst inte alla elhandlare köper all sin el över nordpool, men en rätt stor volym av försäljningen går ju där. Man behöver inte blanda in 5.5 miljoner mätpunkter för att göra den beräkningen, det räcker med att summera utfallet från budvolymerna från de balansansvariga aktörerna som handlar på nordpool. 20 stycken kanske? Minns inte hur många det är som är balansansvariga, men det är inte så många.
Det blir inte perfekt, men klart bättre än ett oviktat medelpriset i alla fall.
Avräkning sker i efterhand och utförs av eSett. Endast när avräkningen har skett går det att veta hur många kWh som har förbrukats. https://www.esett.com/about/esett-in-brief/
En elhandlare skulle t.ex kunna strunta i att köpa på nordpool och få betala en "straffavgift" i efterhand, en så kallad balanskostnad och i detta fall hade den blivit hög. Alla elhandlare har någon form av balanskostnad för det är omöjligt att träffa rätt i sin prognostisering.
Ok, trots att det är massa andra som köper /använder elen samtidigt i SE3 och hos mitt elbolag menar du? Det är väl summan av alla oss som bestämmer det snitt/ timpriset isf, och varje kvart nästa år då för att krångla till det ytterligare.. Min förbrukning sätter ju aldrig priset ensam väl, var ser jag vad "mitt pris" är flr den specifika timmen isf.. nu blev jag förvirrad igen, får nog sluta tänka helt tror jag. Förlåt alla dumma frågor.R RoAd skrev:
Jo visst, därav att jag skrev att det inte blir perfekt. Men rätt nära. Förmodligen inom något öre/kWh. Klart bättre än att bara titta på oviktat medelpris, som avviker rätt mycket från slutresultatet.NiclassSs skrev:Nordpool vet bara hur många kWh en elhandlare vill köpa in. Inte hur många kWh elhandlarens kunder faktiskt förbrukade.
Avräkning sker i efterhand och utförs av eSett. Endast när avräkningen har skett går det att veta hur många kWh som har förbrukats. [länk]
En elhandlare skulle t.ex kunna strunta i att köpa på nordpool och få betala en "straffavgift" i efterhand, en så kallad balanskostnad och i detta fall hade den blivit hög. Alla elhandlare har någon form av balanskostnad för det är omöjligt att träffa rätt i sin prognostisering.
Reglermaknaden omfattar väl i normalfallet några hundra MW (exkluderar Karlshamn som sällan går, och annan nödreserv) samtidigt som totala förbrukningen på spoten ligger runt 20 000 MW. Reglerdelen är nästan försumbar, något öre eller så extra.
Timpriset på nordpool sätts dagen innan så den är känd innan förbrukningen sker. Och har du timpris så köper elbolaget in den till dig för det priset.V Veronica. W skrev:Ok, trots att det är massa andra som köper /använder elen samtidigt i SE3 och hos mitt elbolag menar du? Det är väl summan av alla oss som bestämmer det snitt/ timpriset isf, och varje kvart nästa år då för att krångla till det ytterligare.. Min förbrukning sätter ju aldrig priset ensam väl, var ser jag vad "mitt pris" är flr den specifika timmen isf.. nu blev jag förvirrad igen, får nog sluta tänka helt tror jag. Förlåt alla dumma frågor.
A) Nordpools fix av sportpris sättes per timme. Ska det ändras till 15min intervaller?NiclassSs skrev:
B) Ström må förbrukas den timme du köpt. Producerad och såld ström kan inte ”sparas ” till nästa timme.
Nu är Nordpools huvuduppgifter allt annat än att ge info till mindre privatkunder...useless skrev:
Fixen är det som alla finansiella elinstrument cashavräknas mot så fyller definitivt en funktion
Vattenfall har en bra sida där priset visas i öre/kWh.V Veronica. W skrev:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/
Gå och läs av din elmätare 1600, läs sen av den 1700, hur mycket har mätaren ökat?
Ta antalet förbrukade kWh * priset i tabellen för motsvarande timme så vet du vad elhandelsbolaget betalar på nordpol, för just den timmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprepa under ett dygn, summera och du vet hur mycket elhandelsbolaget betalade på nordpol.
Dela med 24 timmar och du har ditt alldeles egna viktade medelpris.
Tror du inte det skulle ge utrymme för ännu fler lurendrejare om INGEN mer än Nordpool själva vet ungefär vad elen faktiskt kostar? Det tror iaf jaguseless skrev:
V Veronica. W skrev:
Att folk här på BH blir förvirrade av Nordpools info innebär ju inte att infon i sig är förvirrande.
Nordpools priser ÄR vad som betalas för strömmen, att privatkunder inte får fixpriset är en helt annan historia.
Redigerat:
Nä precis, men vad har det med min kommentar om ökat lurendrejeri att göra om föregående tycker att alla prisuppgifter borde tas bort helt eftersom dom inte är exakt rätt för var och en?Z Zodde skrev: