NiclassSs NiclassSs skrev:
15 min mäts inte inom Sverige utan vad jag kan läsa gäller 15 min på nordpool endast gränshandel. Så i Sverige idag handlar vi med timmar.

Trade intraday through Nord Pool
From December, 30 and 15 minute products are available on several borders; with 30 minute products introduced on the French-Belgian border, 15 minute products on the Austrian-Hungarian border, and 15 as well as 30 minute products on the Belgian-German, Belgian-Dutch and Dutch-German borders.
Då är vi kanske överens, du skrev Nordpool men tänkte på Sverige som enligt din egen länk har fått ett undantag...
"Som tidigare informerats har Energimarknadsinspektionen (Ei) beviljat Svenska kraftnät undantag från införande av 15 minuters avräkningsperiod för obalanser till och med den 21 maj 2023.

Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Spekulationer. Ladda upp hans avtal samt faktura så kan jag hjälpa till och avgöra det. Men det tjänar ingen att sprida desinformation om elavtal likt rättshaverister och antivaxxare gör. Finns redan tillräckligt med FB-grupper för det.
Jag gissar att det är mitt avtal du ber en annan medlem ladda upp, jag tänker att det är enklast att jag gör det. Bild 1 är på svar från elbolaget kring deras elpris, väldigt mycket ord-väldigt lite siffror. Länken är till Stockholms elbolags avtal, jag har rörligt pris obviously. Bild nr två är min faktura. Viss info är suddad då det är personlig information. Notera att det inte finns ngt påslag; snällt, verkligen!

De tolv elbolag som hittills svarat kring min förfrågan om elpris, totalt med moms o avgifter såsom elcertifikat mm per kwh har en variation mellan dyrast och billigast om ca 11 öre. Om jag fattat fel kring mitt totala pris per kwh som du skriver att jag möjligen gjort är jag glad för input.

https://www.stockholmselbolag.se/b2b_b2c_ei_villkor_20200501/

Bild av en elräkningsfaktura med suddad personlig information, visar elpris utan påslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av e-post från Stockholms Elbolag med text om avtal och prissättning, personlig information suddad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
So Go
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Förlorar du får du betala deras kostnader också...
Japp!

H HLen skrev:
Jag gissar att det är mitt avtal du ber en annan medlem ladda upp, jag tänker att det är enklast att jag gör det. Bild 1 är på svar från elbolaget kring deras elpris, väldigt mycket ord-väldigt lite siffror. Länken är till Stockholms elbolags avtal, jag har rörligt pris obviously. Bild nr två är min faktura. Viss info är suddad då det är personlig information. Notera att det inte finns ngt påslag; snällt, verkligen!

De tolv elbolag som hittills svarat kring min förfrågan om elpris, totalt med moms o avgifter såsom elcertifikat mm per kwh har en variation mellan dyrast och billigast om ca 11 öre. Om jag fattat fel kring mitt totala pris per kwh som du skriver att jag möjligen gjort är jag glad för input.

[länk]

[bild] [bild]

Att betala 9 öre/kWh i elcertifikat är ett skämt. Enkelt att sälja el utan påslag när man tar ca 8 öre/kWh i överpris på elcertifikatet.

V Veronica. W skrev:
Tror du inte det skulle ge utrymme för ännu fler lurendrejare om INGEN mer än Nordpool själva vet ungefär vad elen faktiskt kostar? Det tror iaf jag
Varför skulle det bli fler lurendrejare om dom slutade visa medelpriset som ändå ingen betalar?
Självklart ska dom fortsätta att visa timpriserna.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Att betala 9 öre/kWh i elcertifikat är ett skämt. Enkelt att sälja el utan påslag när man tar ca 8 öre/kWh i överpris på elcertifikatet.
När jag senaste veckorna läst in mig på det här har jag förstått att det är vanligt förekommande bland de få oseriösa bolagen som finns i elförsäljningsvärlden.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
C
Det du skriver stämmer inte om man har ett Tim spotavtal.
Jag borde skrivit "vanligt/traditionellt rörligt" månadspris. Har man timpris är det ens eget förbrukningsmönster som styr priset, helt rätt. (y) Lite förvirrande att vissa elhandlare använder benämningen rörligt även för timpris, även om det inte är en direkt felaktig benämning.

H HLen skrev:
När jag senaste veckorna läst in mig på det här har jag förstått att det är vanligt förekommande bland de få oseriösa bolagen som finns i elförsäljningsvärlden.
Stockholm Elbolag
Svelands Elbolag
Cheapy Energy AB

Samt förmodligen fler bolag är alla kopplade till samma ledare, opererar från ett litet hyrt kontor .
Hade själv ett avtal med Svealands för några år sedan, som jag kom ur genom att känna en person som jobbar på deras kundtjänst.
Enkelt uttryckt , skaffa inte avtal med ovan bolag, samt eventuellt fler som är kopplade till dem

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H HLen skrev:
Länken är till Stockholms elbolags avtal, jag har rörligt pris obviously.
Nej, du har ett Tillsvidareavtal. Ett sådant där extra dyrt avtal som även kallas Anvisningsavtal. En avtalstyp som är en kvarleva från förr då nätbolagen ”anvisade” ett avtal. Numera vanligt som avtal som bolagen automatiskt för över kunder till då avtalstiden köpt ut för ett avtal man tecknat för viss tid.

Avtalstexten måste vara skriven för att förvilla och röra till begreppen. :mad:

För din avtalsform hittade jag texten:
Avtalet är ett rörligt tillsvidare avtal där elpriset varierar månad till månad och där priset sätts olika varje månad. Avtalet är inget fastpris eller rörligtprisavtal utan ett tillsvidareavtal.
Har du valt detta aktivt själv (med hjälp av säljare) eller har du flyttats över för att ett tidigare tecknat rörligt avtal (eller fast avtal) som haft tex 1 års bindningstid?

Eller som det står på din faktura, riktigt tydligt:

Textdokument som beskriver tillsvidareavtal och prissättning av elbolagets ekonomiavdelning.
Notera att priset sätts av ekonomiavdelningen när de kontrollräknat ”kassan” vid månadsslutet och att det inte är ett förbrukningsviktat spotprisavtal.

Min uppfattning är att de oseriösa elhandelsbolag kan samla kostnaderna dåliga (läs dyra, långa) elinköp i dessa avtal, helt lagligt. Det är ju inte olagligt att göra dåliga affärer.
Hade en vän som hamnade i ett sånt tillsvidareavtal och upptäckte det först vid en dyr elräkning, och sen tar det att ta sig ur. Bolaget gjorde mångmiljonförluster för att de inte prissäkrat sina fastprisavtal en vinter med höga elpriser.

Bolag med rent mjöl i påsen flyttar över sina kunder till ett rörligt spotprisbaserat avtal utan bindningstid vid (fasta) avtalets slut.

useless useless skrev:
Volymvägningen är inget dolt extra påslag elbolaget tjänar pengar på som många verkar tro. Det volymvägda priset är ju exakt det elbolaget de facto har betalat för all inköpt el senaste månaden. Att utgå ifrån något annat pris skulle vara mycket konstigare.
Ok, Telge Energi har bara följt sitt avtal men helt missat att informera om hur det egentligen ser ut. Som om ett resebolag skulle kunna öka priset för resan med 10-20% med hänvisning till kostnader "Som alla tar ut "..
Det intressanta är ju här att det är väldigt svårt för en kund att kontrollera att elbolaget räknat rätt.
Tidigare, när detta då tydligen infördes för många år sedan så var ju effekten på fakturan kanske bara några ören och då brydde väl sig knappt någon.
Men idag när det plötsligt ökar från 5 till 25 öre en månad så blir man ju mer misstänksam.
Varför skulle inga bolag ens våga tänka tanken att skruva till sina beräkngar lite då och då iaf för att bättra på en dålig månad, elbolag har ju inte direkt visat på några Jesus-fasoner tidigare utan det känns väl helt i linje med vad man kan förvänta sig?

blackarrow blackarrow skrev:
Nej, du har ett Tillsvidareavtal. Ett sådant där extra dyrt avtal som även kallas Anvisningsavtal. En avtalstyp som är en kvarleva från förr då nätbolagen ”anvisade” ett avtal. Numera vanligt som avtal som bolagen automatiskt för över kunder till då avtalstiden köpt ut för ett avtal man tecknat för viss tid.

Avtalstexten måste vara skriven för att förvilla och röra till begreppen. :mad:

För din avtalsform hittade jag texten:

Har du valt detta aktivt själv (med hjälp av säljare) eller har du flyttats över för att ett tidigare tecknat rörligt avtal (eller fast avtal) som haft tex 1 års bindningstid?

Eller som det står på din faktura, riktigt tydligt:

[bild]
Notera att priset sätts av ekonomiavdelningen när de kontrollräknat ”kassan” vid månadsslutet och att det inte är ett förbrukningsviktat spotprisavtal.

Min uppfattning är att de oseriösa elhandelsbolag kan samla kostnaderna dåliga (läs dyra, långa) elinköp i dessa avtal, helt lagligt. Det är ju inte olagligt att göra dåliga affärer.
Hade en vän som hamnade i ett sånt tillsvidareavtal och upptäckte det först vid en dyr elräkning, och sen tar det att ta sig ur. Bolaget gjorde mångmiljonförluster för att de inte prissäkrat sina fastprisavtal en vinter med höga elpriser.

Bolag med rent mjöl i påsen flyttar över sina kunder till ett rörligt spotprisbaserat avtal utan bindningstid vid (fasta) avtalets slut.
Vilket var bolaget som gjorde mångmiljonförluster och vilket år (om du vet)?

För anläggningar med timmätt förbrukning avser Vattenfalls kostna- der för inköp av el det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Kundens timvisa energiförbrukning med tillägg för balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett.
Alltså, sitter några här och tycker att detta är enkelt och tydligt?
Vattenfalls kostnader?
Ja inte fan vet jag vad de är?
Hur många administratörer krävs det på ett ungefär?
Hur usla affärer i den snabba och volatila marknaden brukar de göra?
Hur många kunder har de kvar? Hur ser deras förbrukning ut? Många klåpare med direktverkande el eller mer bergvärme?
Den där texten är ju som att Volvo bestämde priset enligt dagsformen på bandet i Torslanda, för en månad sen, när man beställt bilen för ett halvår sedan. Men man får bilen till självkostnadspris plus ett litet påslag på 5 %...

• Gilla
Veronica. W
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
Ok, Telge Energi har bara följt sitt avtal men helt missat att informera om hur det egentligen ser ut.
Det är tyvärr praxis. Å andra sidan är det svårt att se hur det skulle kunna redovisas på ett helt transparent och jämförbart sätt. Några idéer?

Du pratar om tidigare vs. nu, men tror du på allvar att det någonsin fungerat så att säljaren går back på din elförbrukning? Dvs. att du får köpa elen billigare än vad den faktiskt kostar?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hur gick det för TS? Antar att han betalat sin faktura nu

C cpalm skrev:
Det är tyvärr praxis. Å andra sidan är det svårt att se hur det skulle kunna redovisas på ett helt transparent och jämförbart sätt. Några idéer?

Du pratar om tidigare vs. nu, men tror du på allvar att det någonsin fungerat så att säljaren går back på din elförbrukning? Dvs. att du får köpa elen billigare än vad den faktiskt kostar?
Det vet jag inte.men det sägs ju att en del elhandlare går back och tom i kk så varför skulle det inte kunna förlora på någon kund ibland? Vad är din poäng?
Volvo går också back på en del bilar.

Hur det skulle fungera, ja ska man kunna kontrollera påslagen så krävs naturligtvis alla siffror som använts för att beräkna dessa självklara påslag.
Men det är ju bekvämt dolt bakom affärshemligheter antar jag.
Man vill ju knappast avslöja sin kumdprofil, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.