178 652 läst · 888 svar
179k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Jo, men det är ju ca. 720 timmar på en månad så det blir en jäkligt lång uppradning om varje timme skall särredovisas. Och du kan likförbannat inte veta om kundkollektivets förbrukningskurva verkligen är vad elhandlaren påstår.K karlmb skrev:
Nä, det bästa är nog ändå att kolla på elpriskollen.se och jämföra med vad övriga elhandlare kommit fram till för siffra. Det är föregående månads priser som ligger uppe där, även om det inte klart framgår.
Visst kan ett bolag gå back, men då är det knappast med "flit" pga att man säljer under inköpspris. Ett rörligt avtal har alltid baserats på inköpspriset + en vinstmarginal, och inköpspriset har pga volymprofilen alltid varit högre än snittpriset, det är min poäng.
Tack Hlen för att du la upp detta då jag plötsligt blev väldigt frågande till en ilsken kommentar som drog in ord som rättshaverist, antivaxxare och facebookgrupper av ingen anledning alls då jag råkade använda ordet lurendrejeri om det du just råkat ut för, och det är bara vad jag tycker om sådana fasoner dom använt i ditt s.k avtal. Även oom deras väldrillade jurister förmodligen mycket väl kan peka ut 20 ställen där dom någorlunda talar om hur avtalet fungerar så måste ju syftet vara att ingen normalt funtad person skaa förstå vad man tecknar sig för. Det är enligt min mening bedrägligt beteende iaf. Jag hoppas du kommer ur detta någorlunda oskadd och önskar dig stort lycka till. Mvh VeronicaH HLen skrev:Jag gissar att det är mitt avtal du ber en annan medlem ladda upp, jag tänker att det är enklast att jag gör det. Bild 1 är på svar från elbolaget kring deras elpris, väldigt mycket ord-väldigt lite siffror. Länken är till Stockholms elbolags avtal, jag har rörligt pris obviously. Bild nr två är min faktura. Viss info är suddad då det är personlig information. Notera att det inte finns ngt påslag; snällt, verkligen!
De tolv elbolag som hittills svarat kring min förfrågan om elpris, totalt med moms o avgifter såsom elcertifikat mm per kwh har en variation mellan dyrast och billigast om ca 11 öre. Om jag fattat fel kring mitt totala pris per kwh som du skriver att jag möjligen gjort är jag glad för input.
[länk]
[bild] [bild]
Eriksgatan skrev:
Jag minns tyvärr inte vad bolaget hette, om de gick i konkurs, blev uppköpta eller så. Hon har haft kundkraft senare. Kan de haft ”oegentligheter” för sig för 10 +-2 år sedan?Z Zodde skrev:
Går det att hitta så gamla årsredovisningar?
Kunder med rörligt pris får inget elhandelsbolag att gå i konkurs.
Bundna avtal kan däremot bli väldigt kostsamma om det blir som den här vintern och man har missat/varit dålig på att säkra sitt inköpspris eller helt enkelt bara räknat fel och erbjudit kunderna avtal som inte tål så höga prisökningar.
Bundna avtal kan däremot bli väldigt kostsamma om det blir som den här vintern och man har missat/varit dålig på att säkra sitt inköpspris eller helt enkelt bara räknat fel och erbjudit kunderna avtal som inte tål så höga prisökningar.
Ett lämpligt inlägg att läsa…Appendix skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:
Fast 9 öre/kWh för certifikat förklarar ju inte +94 öre (+ moms) jämfört med nordpol i ”påslag” på fakturan i inlägg #722.H HLen skrev:
52% pålägg är oskäligt.
Rimligt vore väl ca 10% pga förbrukningsprofil, 3 öre för certifikat, 5 öre i eget påslag.
Övriga påslag för kostnader bolagen gärna radar upp i avtalstexterna är väl försumbara (handeksavgifter, balanskraft etc).
Som jag uppfattat lagar runt elhandel så är höga ”pålägg” på ”Tillsvidareavtal” fullt lagliga..
Även om jag håller med dig gällande snåriga avtal är det ingen som har tvingat kunden att skriva på. Förstår man inte så tar man reda på allt eller så väljer man ett annat bolags avtal.V Veronica. W skrev:Tack Hlen för att du la upp detta då jag plötsligt blev väldigt frågande till en ilsken kommentar som drog in ord som rättshaverist, antivaxxare och facebookgrupper av ingen anledning alls då jag råkade använda ordet lurendrejeri om det du just råkat ut för, och det är bara vad jag tycker om sådana fasoner dom använt i ditt s.k avtal. Även oom deras väldrillade jurister förmodligen mycket väl kan peka ut 20 ställen där dom någorlunda talar om hur avtalet fungerar så måste ju syftet vara att ingen normalt funtad person skaa förstå vad man tecknar sig för. Det är enligt min mening bedrägligt beteende iaf. Jag hoppas du kommer ur detta någorlunda oskadd och önskar dig stort lycka till. Mvh Veronica
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 605 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 605 inlägg
Om man ändå hade skrivit på något. Sådana här avtal upprättas traditionellt muntligt över telefon och numera också via webben eller app. Några avtalsvillkor brukar aldrig presenteras utan man hänvisar bara till dem. Förr i världen fick jag ibland avtalsvillkoren i pappersform efter att man tecknat avtal. De skickades en gång och sen gömdes de noga undan. Numera kan jag googla fram dem. För vissa företag.Jonatan79 skrev:
Det är liksom inte ljusets och genomsiktlighetens bransch. Den bygger på att signa stora volymer av kunder och interagera så lite som möjligt med dem för det kostar. Och ha flexibla avtalsvillkor så att man kan fakturera lite vad man önskar.
Jo men nu är det väl ingen större skillnad mot alla avtalsskrivningar vi gör.Claes Sörmland skrev:
Noterade att idag är det "pay-day"....
Så de som inte betalar får som brev på posten snabbt, påminnelseavgift och relativt snabbt inkassokrav och slutligen kronofogden. "no mercy"!
Jag tror det är smartare att betala och sedan hantera en eventuell avtalsbrist. (men sannolikt så har elbolagen ryggen fri)
Jag uppfattar inte avtalet som Stockholms elbolag har, som snårigt. Jag har bara svårt att tro att de har korrekt prissättning utifrån sina avtalsvillkor, jag tror de lägger på kostnader i sitt elpris som, enligt avtalet, inte hör hemma där.Jonatan79 skrev:
Verkar ju inte så seriöst när man har en egen varningssida på Konsumenternas Energimarknadsbyrå:H HLen skrev:
https://www.energimarknadsbyran.se/...vtal/klagomalsinformation/stockholms-elbolag/
Problemet är ju att du inte har något avtalat pris.H HLen skrev:
https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/anvisat-pris-om-du-inte-ingatt-avtal/