178 657 läst · 888 svar
179k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Tack, det var precis en sån sida jag efterlyste. Hur jag räknar ut/läser av min förbrukning vet jag och plus å minus å gånger å delat med fattade jag hyfsat i skolanblackarrow skrev:Vattenfall har en bra sida där priset visas i öre/kWh.
[länk]
Gå och läs av din elmätare 1600, läs sen av den 1700, hur mycket har mätaren ökat?
Ta antalet förbrukade kWh * priset i tabellen för motsvarande timme så vet du vad elhandelsbolaget betalar på nordpol, för just den timmen.
[bild]
Upprepa under ett dygn, summera och du vet hur mycket elhandelsbolaget betalade på nordpol.
Dela med 24 timmar och du har ditt alldeles egna viktade medelpris.
Läs vad inlägg #10 säger. Om man ska bestrida en elfaktura så är det nog bra om man vet hur systemet fungerar. Du kommer garanterat att förlora i rätten och dina rättegångskostnader kommer bli bra mycket dyrare än din elräkning. Lycka till
Jo, han hade specat allt ganska ordentligt och andra kommenterade att han blivit grundlurad vilket han redan insett. Det var hos ngt av de 6 ofta anmälda elbolagen på varningslistan f.ö.. Och att det förekommer bedrägligt beteende hos en del elbolag kan väl inte ha undgått ngn på detta forum ändå..Z Zodde skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
Spekulationer. Ladda upp hans avtal samt faktura så kan jag hjälpa till och avgöra det. Men det tjänar ingen att sprida desinformation om elavtal likt rättshaverister och antivaxxare gör. Finns redan tillräckligt med FB-grupper för det.
Z Zodde skrev:
22 maj 2023 går intar-dag att gå över till 15 min. Det betyder att obalanser handlas upp i 15 min.
Osäker på när day-ahead går över, dvs det som är spotpriset idag men tror det är runt 2025 det går över till 15 min.
Beställd el på börsen bestämmer inte hur mycket el som produceras eller förbrukar. Det ger en indikation på hur mycket som behövs men är inte sanningen. Det är svenska kraftnät och deras kontrollrum, https://www.svk.se/kontrollrummet , som håller koll på att det är jämvikt mellan produktion och konsumtion.
Förlorar du får du betala deras kostnader också...H HLen skrev:Jag bestred min faktura, även om jag delvis känner att det är min bristande kunskap som ligger till grund för att det blivit som det blivit. Jag gjorde inte min research på Google typ ”vettiga elbolag” utan tog ett rörligt avtal via elskling. Jag har gjort om och rätt nu, men tänker ändå få till en diskussion med Stockholms elbolag som jag i min enfald valde. Mitt nuvarande rörliga pris som mitt tidigare bundna avtal gått över i efter att de glömt att påminna, betalar jag inköpspris + påslag/elcertifikat och sedan moms etc. Mitt pris per kwh landar totalt på ca 3,45 utan elnätsavgift. Jag har efterfrågat underlag i form av deras inköpspris utifrån att de ligger betydligt högre än de flesta övriga aktörer (förutom Svealands elbolag som har samma ägare). Vi får se vad de säger, efter att ha läst tråden gissar jag att de helt enkelt suger på köpa el till vettigt pris och att jag då får bita ihop utifrån deras avtalsvillkor. Men de kan gott få lite krångel innan det. Men skulle inte heller backa för en tingsrättsförhandling om det skulle bli aktuellt, ingen större risk i kostnad så länge man kan företräda sig själv och det är ändå lite intressant. Hur dåligt får ett samhällsförsörjande företag vara egentligen.
Helt riktigt, alla elhandlarens rörliga avtal ligger i en och samma korg och alla betalar samma kWh-pris utifrån kundkollektivets förbrukningsmönster, oavsett av hur ens eget förbrukningsmönster ser ut. Man tjänar alltså inget på att duscha/tvätta på natten om man har rörligt avtal.V Veronica. W skrev:
Det du skriver stämmer inte om man har ett Tim spotavtal.C cpalm skrev:
https://www.storumanenergi.se/wp-content/uploads/2018/03/TermsOfService-Consumer.6.0.pdf
8. Villkor för Avtal Rörligt spot
Det rörliga elpriset bestäms timme för timme och justeras mot bakgrund av det vid var tid gällande elspotpriset på den nordiska elbörsen Nordpool. Aktuellt pris publiceras på Hemsidan. Konsumenten avräknas utifrån sin elförbrukning per timme och det aktuella timpriset på Nordpool (aktuellt elprisområde i Sverige beroende av Uttagspunktens placering, svenska kronor), med ett Påslag enligt Avtalet.
För Konsument vars elförbrukning mäts enligt schablon, fördelas månadsförbrukningen per timme i enlighet med den Förbrukningsprofil som är aktuell i Konsumentens nätområde. I de fall Elhandelsföretaget inte av Elnätsföretaget erhållit en slutlig Förbrukningsprofil den 10:e dagen i månaden efter förbrukningsmånaden äger Elhandelsföretaget rätt att använda förbrukningsuppgifter i den senaste av Elnätsföretaget rapporterade Förbrukningsprofilen.
Påslaget får justeras av Elhandelsföretaget under en löpande avtalsperiod och blir gällande vid det månadsskifte som inträffar närmast efter två månader från det att Elhandelsföretaget lämnat Konsumenten meddelande om justeringen. Sådant meddelande lämnas på Hemsidan. Avtal Rörligt spot löper tillsvidare och upphör vid det månadsskifte som inträffar närmast efter 14 dagar efter parts uppsägning.
Redigerat:
ELBAS handlas väl redan idag i 15minuters intervaller eller är jag helt fel uppdaterad?NiclassSs skrev:22 maj 2023 går intar-dag att gå över till 15 min. Det betyder att obalanser handlas upp i 15 min.
Osäker på när day-ahead går över, dvs det som är spotpriset idag men tror det är runt 2025 det går över till 15 min.
Beställd el på börsen bestämmer inte hur mycket el som produceras eller förbrukar. Det ger en indikation på hur mycket som behövs men är inte sanningen. Det är svenska kraftnät och deras kontrollrum, [länk] , som håller koll på att det är jämvikt mellan produktion och konsumtion.
Har du nån källa på att day ahead kommer gå från timme till 15minuter?
”Det betyder att 15 minuters avräkningsperiod för obalanser införs gemensamt i hela Norden måndagen den 22 maj 2023 klockan 00.00 centraleuropeisk tid (CET), i början av en avräkningsperiod för obalanser.”Z Zodde skrev:
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...seringsmodell-nbm/15-minuters-tidsupplosning/
angående day-ahead är det därför vi Sverige just nu byter ut alla mätare. Så troligen runt 2025 kommer det ske.
https://www.energiforetagen.se/medl...att-infora-15-minuters-avrakning-avseende-el/
Nordpool skriver https://www.nordpoolgroup.com/trading/intraday-trading/NiclassSs skrev:
"Our intraday markets are open 24/7, 365 days a year offering 15 minute, 30 minute, hourly and block products providing the flexibility needed to meet the needs of different market
15 min mäts inte inom Sverige utan vad jag kan läsa gäller 15 min på nordpool endast gränshandel. Så i Sverige idag handlar vi med timmar.Z Zodde skrev:
Trade intraday through Nord Pool
From December, 30 and 15 minute products are available on several borders; with 30 minute products introduced on the French-Belgian border, 15 minute products on the Austrian-Hungarian border, and 15 as well as 30 minute products on the Belgian-German, Belgian-Dutch and Dutch-German borders.