Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man ändå hade skrivit på något. Sådana här avtal upprättas traditionellt muntligt över telefon och numera också via webben eller app. Några avtalsvillkor brukar aldrig presenteras utan man hänvisar bara till dem. Förr i världen fick jag ibland avtalsvillkoren i pappersform efter att man tecknat avtal. De skickades en gång och sen gömdes de noga undan. Numera kan jag googla fram dem. För vissa företag.

Det är liksom inte ljusets och genomsiktlighetens bransch. Den bygger på att signa stora volymer av kunder och interagera så lite som möjligt med dem för det kostar. Och ha flexibla avtalsvillkor så att man kan fakturera lite vad man önskar.
Precis vad jag menar oxå. Det borde finnas någon form av tydlighet i sådana här avtal även om man såklart är skyldig att läsa dem. Men att avsiktligt göra avtal så snåriga att normala människor inte har en möjlighet att förstå innebörden utan advokat närvarande är både orimligt, fult och bedrägligt. Normalt vill man kunna lita på ngt så "stort och etablerat" som ett elbolag,vilket man alltså inte kan, uppenbart. Oskäliga påslag som nämnts av annan här kan inte automatiskt bli skäliga bara för att man lägger in en information att ekonomiavdelningen har rätt att sätta vilket pris man vill. Om man tecknar via telefon eller nätet skall dock alltid finnas 14dagars ångerrätt enligt lag om distansavtal och då har man ju det att tillgå förutsatt att man fått ett utförligt skriftligt avtal man kaan läsa igenom..och ångra, om man uppfattar de dåliga vibbarna. Man måste uppenbarligen vara född kritisk för att kunna "se" sådant, och alla är ju inte det av naturen. Sen kan jag tycka att en del på forumet är lite väl snabba att trycka på "skyll dig själv-knappen" när man vänder sig hit för att fråga eller få hjälp. Det är väl ändå syftet med ett forum, att kunna få fråga, utan att bli idiotförklarad av folk som "vet allt" men istället för att svara lägger in något som gör att människor inte vågar ställa fler frågor, här heller. Att då gå ännu längre och faktiskt fråga elbolaget ifråga, eller andra, blir då ännu svårare. Man måste vara både envis och orädd för att kunna lära sig mer i både detta ämne och många andra som man konfronteras med för kanske första gången.. Inte jättelätt för alla.
Efter att ha läst nästan alla inlägg i denna tråden blev iaf jag lite klokare, även om jag oxå fått motstridiga svar i vissa frågor så där får man gräva vidare lite om man vill bli helt säker på sin sak, eller släppa det om det kan anses vara mindre viktigt.
Tackar oxå alla som här tillfört av sin kunskap och tagit sig tid att dela med sig av den på sin egen tid. Starkt jobbat!
Mvh
Veronica
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Har jag inte? Jag har deras inköpspris, ett litet påslag och diverse avgifter.
Ok. Jag läste inte på fakturan, bara avtalstexten du lagt in... :oops:
Men då förstår jag att du tycker det är orimligt dyrt. Priset (ex moms och avgifter) borde ligga runt 2:- per kWh i Se3/4.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fast 9 öre/kWh för certifikat förklarar ju inte +94 öre (+ moms) jämfört med nordpol i ”påslag” på fakturan i inlägg #722.
52% pålägg är oskäligt.
Rimligt vore väl ca 10% pga förbrukningsprofil, 3 öre för certifikat, 5 öre i eget påslag.
Övriga påslag för kostnader bolagen gärna radar upp i avtalstexterna är väl försumbara (handeksavgifter, balanskraft etc).

Som jag uppfattat lagar runt elhandel så är höga ”pålägg” på ”Tillsvidareavtal” fullt lagliga..
Detta är intressant. Du är alltså elhandlare.
Du nämner nu "rimliga" siffror enligt dig.
Detta är generellt eller just för december 2021?
Hur kommer du fram till just 10% (i värsta fall) för profil, och är det alltså den enda avgiften som kan variera nämnvärt över året?
 
C cpalm skrev:
Jo, men det är ju ca. 720 timmar på en månad så det blir en jäkligt lång uppradning om varje timme skall särredovisas. Och du kan likförbannat inte veta om kundkollektivets förbrukningskurva verkligen är vad elhandlaren påstår.

Nä, det bästa är nog ändå att kolla på elpriskollen.se och jämföra med vad övriga elhandlare kommit fram till för siffra. Det är föregående månads priser som ligger uppe där, även om det inte klart framgår.

Visst kan ett bolag gå back, men då är det knappast med "flit" pga att man säljer under inköpspris. Ett rörligt avtal har alltid baserats på inköpspriset + en vinstmarginal, och inköpspriset har pga volymprofilen alltid varit högre än snittpriset, det är min poäng.
Du tror inte jag har Excel?
Att hänvisa till krånglig beräkning...
Nej det är ju det med kunderna och deras beteende.
Och då har vi egentligen kommit fram till att det handlar om att lita på att elbolaget kan hantera Excel, eller ens bryr sig. För de kan i princip göra som de vill. Så blir det om inga kontroller kan göras. Och detta är nytt, för tills i september har kundprofilerna aldrig påverkat så mycket att det skiljt mer än några ören hit eller dit.
Nu kan det slå mer än hela det ordinarie påslaget vilket förstås är frestande att leka med för dessa månglare med konsumentmarknadens sämsta rykte redan innan.
Elpriskollen säger du, där syns väl inte historiska profilpåslag på rörligt pris? Bara resten som är lätt att kolla.
 
Claes Sörmland
V Veronica. W skrev:
Sen kan jag tycka att en del på forumet är lite väl snabba att trycka på "skyll dig själv-knappen" när man vänder sig hit för att fråga eller få hjälp. Det är väl ändå syftet med ett forum, att kunna få fråga, utan att bli idiotförklarad av folk som "vet allt" men istället för att svara lägger in något som gör att människor inte vågar ställa fler frågor, här heller.
Detta är ett mansdominerat forum och så här ser småpojkars kultur till del ut. De små pojkarna etablerar hierarkier genom lekar där man kan sätta varandra på pottan. Många växer upp fysiskt men lämnar inte lekarna bakom sig mentalt och dessa drag kan blomma ut på anonyma forum. Biologin är stark.
 
  • Gilla
  • Haha
L A Axelsson och 4 till
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
Du tror inte jag har Excel?
Det betvivlar jag inte...

Alltså, jag håller ju i grund och botten med dig att det är bedrövligt att men bara redovisar en summa utan att närmare redovisa vad som döljs bakom denna. Men har samtidigt inget bra förslag på ett redovisningssätt som skulle göra priset helt transparent.

Det är möjligt att du inte skulle avskräckas av en 720 rader lång fakturaspecifikation, men om man tänker steget längre skulle 99,9% av kunderna undra vad i självaste h-vete elhandlaren håller på med. Och det skulle som sagt ändå inte bli helt transparent. Oavsett om man är Excel-ninja eller inte.

Så berätta i stället rent konkret hur du tycker att redovisningen borde se ut!

Elpriskollen säger du, där syns väl inte historiska profilpåslag på rörligt pris? Bara resten som är lätt att kolla.
Du ser hela tiden föregående månads siffror från samtliga anslutna elhandlare. Så man måste följa det månad för månad.
Dessutom syns inte volymvägningskostnaden specifikt. Däremot "rörliga kostnader", vilket inkluderar volymvägningskostnaden. Och det är ju egentligen det som är intressant.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är ett mansdominerat forum och så här ser småpojkars kultur till del ut. De små pojkarna etablerar hierarkier genom lekar där man kan sätta varandra på pottan. Många växer upp fysiskt men lämnar inte lekarna bakom sig mentalt och dessa drag kan blomma ut på anonyma forum. Biologin är stark.
Jag kunde inte sagt det bättre själv.. Om jag vågat
 
C cpalm skrev:
Det betvivlar jag inte...

Alltså, jag håller ju i grund och botten med dig att det är bedrövligt att men bara redovisar en summa utan att närmare redovisa vad som döljs bakom denna. Men har samtidigt inget bra förslag på ett redovisningssätt som skulle göra priset helt transparent.

Det är möjligt att du inte skulle avskräckas av en 720 rader lång fakturaspecifikation, men om man tänker steget längre skulle 99,9% av kunderna undra vad i självaste h-vete elhandlaren håller på med. Och det skulle som sagt ändå inte bli helt transparent. Oavsett om man är Excel-ninja eller inte.

Så berätta i stället rent konkret hur du tycker att redovisningen borde se ut!


Du ser hela tiden föregående månads siffror från samtliga anslutna elhandlare. Så man måste följa det månad för månad.
Dessutom syns inte volymvägningskostnaden specifikt. Däremot "rörliga kostnader", vilket inkluderar volymvägningskostnaden. Och det är ju egentligen det som är intressant.
Om volymvägningen särredovisades så skulle man ju direkt kunna se vilka bolag som sticker ut där hos Elpriskollen.
Nu är det ju bara en gröt, som dessutom ändrar sig beroende på vädret.
 
  • Gilla
NiclassSs
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om volymvägningen särredovisades så skulle man ju direkt kunna se vilka bolag som sticker ut där hos Elpriskollen.
Nu är det ju bara en gröt, som dessutom ändrar sig beroende på vädret.
ja, det hade varit en bra lösning.
Även en elmarknadshubb hade kunna bistå i att presentera bra siffror utan att oseriös elhandelsbolag kan mygla som de skulle kunna göra på elpriskollen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har en konflikt om en parkeringsbot och är nu vid 5. Det gäller 600.- Tänker som du men ringde tingsrätten och kollade. Parkeringsbolaget lämnar in stämningsansökan för 600 ofta och driver sådana fall vidare. Verkar inte som låga belopp hindrar stora bolag att gå till tingsrätten när motståndaren är svagare
Ett så litet belopp blir ett förenklat tvistemål så det kan inte bli alltför stora kostnader även om man förlorar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål

Däremot bör det finnas en bra anledning till varför man bestrider annars riskerar de första fem minutrarna av ärendet att resultera i ett beslut med någon typ av finare formulering av "Betala din idiot". :)
 
C
K karlmb skrev:
Om volymvägningen särredovisades så skulle man ju direkt kunna se vilka bolag som sticker ut där hos Elpriskollen.
Nu är det ju bara en gröt, som dessutom ändrar sig beroende på vädret.
Jo, det vore fint. Men du ser ju totalpriset per kWh, som om du vill se om någon sticker ut så ser du ju det svart på vitt där. Även om du inte kan se exakt om det är volymvägningen eller något annat som gör att det sticker ut.
 
C cpalm skrev:
Jo, det vore fint. Men du ser ju totalpriset per kWh, som om du vill se om någon sticker ut så ser du ju det svart på vitt där. Även om du inte kan se exakt om det är volymvägningen eller något annat som gör att det sticker ut.
Det kan även hittas på med certifikaten har jag förstått. De som ligger bakom elpriskollen verkar okunniga.
 
B
K karlmb skrev:
Det kan även hittas på med certifikaten har jag förstått. De som ligger bakom elpriskollen verkar okunniga.
Energimarknadsinspektionen ligger bakom dem.

Tror deras hållning gällande pris/marginaler är att det inte ska regleras, på samma sätt som man inte reglerar priser på mäklartjänster eller markarbeten.

Men i detta fall undrar jag om man inte skulle behöva stävja detta, ungefär på samma sätt som sms-låneföretag begränsats. Det hela känns ganska utstuderat, det drabbar folk, och det är bolag som egentligen inte direkt tillför något på marknaden kan jag tycka.

Jag kan även tycka att de borde kunna presentera bättre statistik över priser(marginaler) från olika elbolag, statistik som går mer än nån månad bakåt i tiden (år).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
De som ligger bakom elpriskollen verkar okunniga.
Ringde faktiskt upp de som ligger bakom tjänsten på Energimarknadsinspektionen i höstas för att fråga om just dessa saker och hade en rätt långt och väldigt trevligt snack med dem. Jag fick uppfattningen att de är väldigt seriösa och medvetna, men att de också har en utmaning i att de inte heller har tillgång till någon annan information än vad elhandlarna rapporterar in. De kan ju inte se vad som står på kundfakturorna som handlaren skickar ut.

Så de vill gärna att elkunder mejlar dem om priset på fakturan inte motsvarar vad som står på elpriskollen.

Tycker mig också sett att de kända oseriösa handlarna som förekommer på varningslistorna har försvunnit från elpriskollen. Så en viss nivå av filtrering verkar det finnas.

Men man inser också utmaningen med att en myndighet driver en sådan tjänst, eftersom man å ena sidan måste vara neutral men å andra sidan riskerar att bidra till att kunder väljer en oseriös handlare som fuskat till sig en bra position i jämförelsen.

Hur som helst så nämnde de specifikt angående elcertifikaten att vissa handlare säljer elcertifikat från "eget lager" och därmed har ett annat pris än den aktuella "marknadsnoteringen". Så det är också något man måste följa upp som kund.

Hur som helst, man får ta det för vad det är, men det går iallafall att gå in där och få en bra uppfattning om vad som är ett rimligt rörligt pris, netto inklusive alla dolda kostnader. Ifall man undrar om det man själv betalar är rätt. Det var min ursprungliga poäng.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Varför just tidmätning per timme? De nya mätarna skall klara av mätning per kvart.
[länk]

Då blir det rättvist och förutsägbara elräkningar utan tokhöga elpriser. :rolleyes:

Priserna på nordpool sätts per timme, än så länge iaf. Så du skulle bara få fyra kvartar med samma pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.