177 633 läst · 888 svar
178k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Det är ta mig fan poetiskt… Jag tror ta mig tusan att du lyckades förklara rättshaverist OCH besserwisser i samma inlägg.T Thomas_Blekinge skrev:Jag tror du förväxlar något. Rättshaverist har inget med haveri att göra om du skulle tro det.
"En rättshaverist (från tyska Rechthaberei) är en person hemfallen åt rättshaveri, vilket enligt Svenska Akademiens ordlista är en "person som påstridigt hävdar sin rätt".
Om ingen skulle ifrågasätta skeenden i näringslivet så skulle det bli oegentligheter och bedrägerier till höger och vänster.
Det viktiga är hur det beskrivs i avtalet. Hur det benämns på fakturan är egentligen sekundärt. en faktura behöver inte vara så detaljerad som många tror. Så länge den hänvisar till bakomliggande dokument. Mao om det framgår hur Elleverantören kommer fram till "sitt spotpris" i avtalet, så spelar det egentligen ingen roll om de kallar punkten spotpris, elpris eller bara en produktkod på fakturan, men det måste vara spårbart vad som avses.T Thomas_Blekinge skrev:
Har en konflikt om en parkeringsbot och är nu vid 5. Det gäller 600.- Tänker som du men ringde tingsrätten och kollade. Parkeringsbolaget lämnar in stämningsansökan för 600 ofta och driver sådana fall vidare. Verkar inte som låga belopp hindrar stora bolag att gå till tingsrätten när motståndaren är svagare[/QUOTE]D Dr Jumping Jack skrev:
Inte om dom är övertygade om att de har rätt i alla fall. Då går de skadelösa och du får de tillkommande kostnaderna.
Jag tror dock inte det är lika vanligt att uppenbart felaktiga krav går till TR, då det i slutändan bara blir kostnader för företaget. Därför sannolikt att mindre seriösa företag som drar diverse rövare, inte drar ärenden till TR.
M mojjen skrev:Har en konflikt om en parkeringsbot och är nu vid 5. Det gäller 600.- Tänker som du men ringde tingsrätten och kollade. Parkeringsbolaget lämnar in stämningsansökan för 600 ofta och driver sådana fall vidare. Verkar inte som låga belopp hindrar stora bolag att gå till tingsrätten när motståndaren är svagare
Inte om dom är övertygade om att de har rätt i alla fall. Då går de skadelösa och du får de tillkommande kostnaderna.
Jag tror dock inte det är lika vanligt att uppenbart felaktiga krav går till TR, då det i slutändan bara blir kostnader för företaget. Därför sannolikt att mindre seriösa företag som drar diverse rövare, inte drar ärenden till TR.
Nej, där har du fel. Ett företag kan inte civilrättsligt stämma en privatperson på 600kr och gå skadelösa ut det när dom vinner om du med skadelösa menar att dom får betalt för sina nerlagda kostnader för att förbereda sig för förhandlingen.
Redigerat:
Och om du läser vad jag skrivit igen, lugnt och långsamt, så ser du att dagens elpriser beror på annat än vår nedstängda kärnkraft.T Thomas' skrev:
Det är ändå det som alls elbolag säger att det blir.C cpalm skrev:elpriskollen.se är väl den mest trovärdiga källan.
Men du blandar som sagt ihop påslag med volymvägningskostnaden.
Månadens genomsnittliga spotpris är inte relevant, det bara framstår som relevant de månader priset är stabilt. Det är inte och har aldrig varit ett pris någon betalar på spotmarknaden och det är bara förvirrande och olyckligt att man överhuvudtaget presenterar ett sådant.
Kan någon här förklara volymvägningskonstanten? Är det samma som volympåslag? Profilkostnad?
Är alla dessa samma för alla elbolag eller skiljer de sig på något sätt?
Inte ens elmarknadsbyrån verkar ha nån aning.
Om detta numera ska stå för 10-50% av elpriset plus moms så är det väl inte för mkt begärt att det redovisas hur det beräknas?
Nja, någon konstant är det ju inte. Det är en faktor som varierar beroende på spottpris, volym och kundernas förbrukningsmönster.K karlmb skrev:
Det är kvoten mellan vad elen faktiskt kostade i inköp på nordpol timme för timme under månaden delat med nordpols medelpris * antalet kWh för hela månaden.
Ett elhandelsbolag som olika omräkingsfaktor beroende på kundens förbrukningsprofil kanske kallar den för Profilkostnad.K karlmb skrev:
Volympåslag tycker låter lite missvisande då tex villor med hög förbrukning förmodligen har eluppvärmning med hög förbrukning när elen är billig vilket pressar ner snittpriset för inköpt el.
Var fick du 50% ifrån?
I princip är det medelpriset per köpt kWh.
Ett litet räkneexempel:
Om vi antar att spotpriset timme 1 är 10 öre per kW och timme 2 är det 2 kronor per kWh - Inga ovanliga siffor idag. Din förbrukning timme 1 är 10 kWh och timme 2 är den 100 kWh.
Det genomsnittliga spotpriset blir då : 1:05 kr/kWh
Elbolagets inköpspris för din el blir 10 kWh * 10 öre + 100 kWh * 2 kronor = 201 kronor
Om du betalar ett pris baserat på medelspotpriset skulle du betala 115:50. Dvs elbolaget skulle förlora en massa pengar.
För att inte elbolaget ska gå med förlust gör man volymkorrigeringen och räknar ut genomsnittspriset per kWh. Så i verkligheten skulle du få betala 1:83 kr/kWh (201 kr / 110 kWh).
Så om man tror att man ska betala 1:05 kr/kWh men får en faktura på 1:83 kr/kWh blir man såklart upprörd.
Men det beror inte på att någon har räknat fel, utan att man inte har förstått hur priset räknas ut.
Volymkorrigeringen görs såklart inte för varje enskild kund, utan elbolaget gör en sammanvägd beräkning för all el dom har köpt in en månad. Eftersom kundernas förbrukningsprofiler varierar och skiljer mellan olika elbolag så blir avvikelsen mellan det vägda priset och nordpools medelpris olika för olika bolag och tidsperioder.
Ett litet räkneexempel:
Om vi antar att spotpriset timme 1 är 10 öre per kW och timme 2 är det 2 kronor per kWh - Inga ovanliga siffor idag. Din förbrukning timme 1 är 10 kWh och timme 2 är den 100 kWh.
Det genomsnittliga spotpriset blir då : 1:05 kr/kWh
Elbolagets inköpspris för din el blir 10 kWh * 10 öre + 100 kWh * 2 kronor = 201 kronor
Om du betalar ett pris baserat på medelspotpriset skulle du betala 115:50. Dvs elbolaget skulle förlora en massa pengar.
För att inte elbolaget ska gå med förlust gör man volymkorrigeringen och räknar ut genomsnittspriset per kWh. Så i verkligheten skulle du få betala 1:83 kr/kWh (201 kr / 110 kWh).
Så om man tror att man ska betala 1:05 kr/kWh men får en faktura på 1:83 kr/kWh blir man såklart upprörd.
Men det beror inte på att någon har räknat fel, utan att man inte har förstått hur priset räknas ut.
Volymkorrigeringen görs såklart inte för varje enskild kund, utan elbolaget gör en sammanvägd beräkning för all el dom har köpt in en månad. Eftersom kundernas förbrukningsprofiler varierar och skiljer mellan olika elbolag så blir avvikelsen mellan det vägda priset och nordpools medelpris olika för olika bolag och tidsperioder.
Jag citerade det du hade skrivit innan du redigerade ditt inlägg. Jag fick uppfattningen att det räckte att man var övertygad om att man hade rätt för att slippa betala. Men sen du redigerade ditt inlägg så blev min kommentar obsolete.