T
Hornstäve Hornstäve skrev:
Om du läser på lite så ser du att dagens elpriser beror på Europas priser och fossilgasen. Så var förbannad på Putin och inte MP.

Tysklands energipolitik har de senaste 16 åren styrts av Angela Merkels Kristdemokrater.
Miljöpartiet bildades då frågan om kärnkraften var aktuell på 80-talet, miljöpartiet är inte för miljön, dom är mot kärnkraft!

Tacka fan för att allt är deras fel, sluta mumla.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
I ericalnemar skrev:
Jag fick 19 öre/kWh över månadsmedel spotpris innan moms i SE3 med Skellefteå Kraft. Och då har jag ändå ”inget påslag” hos dom just nu. Så allt handlar om deras volymvägda inköpspris. Men idag bytte jag till Kvänumenergi som har månadsmedel på spotpriset + påslag på 5,6 öre + elcertifikat (varierar). Förutom att det är helt transparent vad priset blir varje månad räknar jag med att spara 10-20 öre/kWh varje månad. Bara i december hade jag sparat 300 kr gentemot mitt nuvarande elpris ”utan påslag” hos Skellefteå Kraft.
Äntligen någon som talar klarspråk! Detta har jag letat efter i tråden i flera dagar. Är du säker på att det är Nordpools månadsmedel dom lägger på 5,6öre på, alltså den enda siffran som verkligen går att referera till, 180,7öre netto i december, så det inte är Kvänums inköpsmedel under december +5,6öre? Det är tydligen däär den varierande summan av påslagna ören ligger.. Och detta lär alltså bero på hur smart/klantigt/tvunget, pga kundernas förbrukning, elbolaget köpt in sin el under föregående månad har jag förstått.. Detta framgår inte alls av det avtalet jag hade, oxå "noll påslag" enligt Skellefteå kraft, vilket varierade mellan 5 och 15 öre under hösten i verkligheten, jämfört med nordpools snitt, och nu ca 12 öre i december hos Gbg Energi, minus 1,2 öre på rörligt spotpris är det enda som framgår av avtalet, och at elcertkostnaden på 0,36 öre "ingår i priset(??). Ja man blir inte klok på detta riktigt hur mycket man än läser.. Om det nu överhuvudtaget finns ngt att läsa. Bristfällig info skulle jag nog vilja kalla det när ingen uttryckligen tycks tala om att det rörliga spotpris bolagen talar om inte alls är det snittpris man kan läsa på nordpool utan vad elbolagen defacto lyckas köpa in sin el för under månaden som gått. Vilket ju är liite svårt för en vanlig dödlig att kolla om det fakturerade stämmer överens med..
Att bolagen betalar ett slags courtage för att handla hos nordpool, precis som på börsen, framgår sällan. Ej heller då att vårt s.k påslag varje månad varierar från ca 5-25öre netto/kwh. Det är märkligt att Kvänum isf vågar "lova" ett påslag på 5,6 öre tänker jag.. Om det nu handlar om nordpools redovisade månadsmedel menar jag.. Spännande med spänning, även om det för närvarande är ett dyrt nöje
 
  • Gilla
itscire och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hela miljörörelsen och dess lobbyism..
Så fort EU fick annat att tänka på så blev kärnkraft och naturgas gröna energikällor...

väldigt mycket hysteri i detta...
alla som anser att en fri marknad är vägen framåt.. samt att globalisterna är väldigt snabba med att härja fram sker men när det slår slint då tar de inget ansvar...

vi hade ett bra system innan Man beslöt sig för att lyssna på EU och miljöpartiet..
Du verkar djupt okunnig, utöver att du inte kan stava.
 
A
Hornstäve Hornstäve skrev:
Du verkar djupt okunnig, utöver att du inte kan stava.
från dig och dina inlägg så tar jag det som en komplimang.
 
V Veronica. W skrev:
Äntligen någon som talar klarspråk! Detta har jag letat efter i tråden i flera dagar. Är du säker på att det är Nordpools månadsmedel dom lägger på 5,6öre på, alltså den enda siffran som verkligen går att referera till, 180,7öre netto i december, så det inte är Kvänums inköpsmedel under december +5,6öre? Det är tydligen däär den varierande summan av påslagna ören ligger.. Och detta lär alltså bero på hur smart/klantigt/tvunget, pga kundernas förbrukning, elbolaget köpt in sin el under föregående månad har jag förstått.. Detta framgår inte alls av det avtalet jag hade, oxå "noll påslag" enligt Skellefteå kraft, vilket varierade mellan 5 och 15 öre under hösten i verkligheten, jämfört med nordpools snitt, och nu ca 12 öre i december hos Gbg Energi, minus 1,2 öre på rörligt spotpris är det enda som framgår av avtalet, och at elcertkostnaden på 0,36 öre "ingår i priset(??). Ja man blir inte klok på detta riktigt hur mycket man än läser.. Om det nu överhuvudtaget finns ngt att läsa. Bristfällig info skulle jag nog vilja kalla det när ingen uttryckligen tycks tala om att det rörliga spotpris bolagen talar om inte alls är det snittpris man kan läsa på nordpool utan vad elbolagen defacto lyckas köpa in sin el för under månaden som gått. Vilket ju är liite svårt för en vanlig dödlig att kolla om det fakturerade stämmer överens med..
Att bolagen betalar ett slags courtage för att handla hos nordpool, precis som på börsen, framgår sällan. Ej heller då att vårt s.k påslag varje månad varierar från ca 5-25öre netto/kwh. Det är märkligt att Kvänum isf vågar "lova" ett påslag på 5,6 öre tänker jag.. Om det nu handlar om nordpools redovisade månadsmedel menar jag.. Spännande med spänning, även om det för närvarande är ett dyrt nöje
Vad jag läst mig till i villkoren hos Kvänum (inte supertydligt), och vad kundtjänst sagt på en direkt fråga om medelspotpris eller volymvägt rörligt, så ska det vara medelspotpris månad på nordpool + påslag 5,6 öre + elcert. Så det ska stämma. De allra flesta elhandlare verkar köra på volymvägt pris, men det finns några kvar som inte gör det. Det är ju inget som syns i prisjämförelsesajterna, varken elpriskollen (opartisk) eller elskling (kass).
 
Magnus E K
Det finns ingen logik i att sälja till medelspotpris, annat än om köparen förbinder sig att köpa exakt lika mycket varje timme. Om något elhandelsbolag vill göra detta för att de gjort bedömningen att de tjänar mer på påslaget än förlustrisken av att inte volymväga priset så är det dock inget som hindrar dem.
 
Visst är det medelspottpris. Medel per kWh, inte per h.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är väl rimligt att elhandelsbolaget summerar vad de betalt för elen ( timme för timme under månaden) och sen fördelar kostnaden på sina kunder för den gångna månaden.

Vad Kvänumenergi håller på med är underligt. ”köpa” sig fler kunder till sina rörliga avtal?
De har samma fasta pris för SE1-SE3 vilken kanske ger lite extra klirr i kassan som kompensation?
 
I ericalnemar skrev:
Vad jag läst mig till i villkoren hos Kvänum (inte supertydligt), och vad kundtjänst sagt på en direkt fråga om medelspotpris eller volymvägt rörligt, så ska det vara medelspotpris månad på nordpool + påslag 5,6 öre + elcert. Så det ska stämma. De allra flesta elhandlare verkar köra på volymvägt pris, men det finns några kvar som inte gör det. Det är ju inget som syns i prisjämförelsesajterna, varken elpriskollen (opartisk) eller elskling (kass).
Okej.. Då får vi hoppas att det är rätt som dom sagt. Jag frågade oxå uttryckligen om medelspottpris innan jag tecknade det sista avtalet med Gbg och lik förbannat stämde det inte i verkligheten på fakturan nu.. Ringde och ifrågasatte och fick svaret att det beräknas på deeras medelinköpspris.. Jamen, sa jag, det var inte vad som sagts på telefon och står inte heller specifikt i avtalet jag skrev på.. "men så är det iaf" var i korta drag sammanfattningsvis deras svar. Hoppas Kvänum är mer reko. Jag vet inte när jag byter bolag men blir nog inte kvar här onödigt länge iaf. Det känns sådär alltihop tycker jag.. Precis som om man behöver en advokat till varenda litet skitavtal man skriver under.. Det räcker inte med en försäkran från ngn per telefon att"så är det".. Snart duger väl inte ens compricers och de andra sajternas "inklusive allt" heller, på fastprisavtalen, längre.. Går säkert att slingra sig ur det oxå pga en eller annan osynlig klausul.
Nu är ju situationen exceptionell och jag dör väl inte av ett par hundra extra under vintermånaderna men rätt känns det inte. Lycka till med bolagsbytet iaf, jag får väl investera i ännu ett underställ å raggsockar å strunta i duschen, laga mat på grillen ute å ha pannlampan på inne på kvällarna. Må så grankott! Mvh, Veronica
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
I ericalnemar skrev:
Jag fick 19 öre/kWh över månadsmedel spotpris innan moms i SE3 med Skellefteå Kraft. Och då har jag ändå ”inget påslag” hos dom just nu. Så allt handlar om deras volymvägda inköpspris. Men idag bytte jag till Kvänumenergi som har månadsmedel på spotpriset + påslag på 5,6 öre + elcertifikat (varierar). Förutom att det är helt transparent vad priset blir varje månad räknar jag med att spara 10-20 öre/kWh varje månad. Bara i december hade jag sparat 300 kr gentemot mitt nuvarande elpris ”utan påslag” hos Skellefteå Kraft.
Intressant. Hur vet Du att det inte blir samma visa igen?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du får skilja på påslag och skillnaden mellan vägt och ovägt spotpris.
Telges påslag är 4 öre/kWh.
Det kan jag väl, men var hittar jag den informationen för de olika bolagen?
Sånt här var aldrig några problem tidigare, man kunde räkna med typ 5 öre påslag på det snitt som presenterades efter en månad.
Nu börjar bilhandeln kännas riktigt seriös i jämförelse.
 
C
V Veronica. W skrev:
Hoppas Kvänum är mer reko.
Tror inte att du hittar någon som är så reko så att de i förlängningen gör förlust på elhandeln.
 
  • Haha
BSOD
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Intressant när man läser utländska forum. Dom förstår det som svenskarna inte förstår:

"The majority of Swedish electricity is hydro and nuclear, only 5% is from fossil fuel, so not affected by international gas market prices.

Sweden is paying the price for being in the cartel. Someone is making huge profits.

Something smells, and it's not gas."
Eller "Die dummen Schweden "
 
K karlmb skrev:
Eller "Die dummen Schweden "
Nej, det är de som inte förstår. Det är helt normal prissättning på en marknadsekonomi. Varför vägrar ni förstå det?
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
Det kan jag väl, men var hittar jag den informationen för de olika bolagen?
Sånt här var aldrig några problem tidigare, man kunde räkna med typ 5 öre påslag på det snitt som presenterades efter en månad.
elpriskollen.se är väl den mest trovärdiga källan.

Men du blandar som sagt ihop påslag med volymvägningskostnaden.
Månadens genomsnittliga spotpris är inte relevant, det bara framstår som relevant de månader priset är stabilt. Det är inte och har aldrig varit ett pris någon betalar på spotmarknaden och det är bara förvirrande och olyckligt att man överhuvudtaget presenterar ett sådant.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.