A
V vik_tor skrev:
Ja. Speciellt när ens pris har gått upp med 500%. Vilka fåntrattar det finns i tråden som ej förstår detta.
Nu får du redogöra för detta.

Visa vilka som har en avans på 500%.
det är inte samma sak som att elpriset stigit
 
A
V vik_tor skrev:
Jag utlyser dig som vinnare som månadens medborgare i tävlingen "Statens förlängda arm". Stort grattis! :beer::beer::beer:
Du har fortfarande inte kommit med några argument som håller.. Eller som stöder det du påstår.
 
Maskintok skrev:
Visa vilka som har en avans på 500%.
Hur ska man kunna visa det? Enligt dig får man ju inte fråga efter inköpspriset.

Sen var det ju inte avansen som var 500%, utan prisökningen.
 
Maskintok skrev:
Nu får du redogöra för detta.

Visa vilka som har en avans på 500%.
det är inte samma sak som att elpriset stigit
SvK har en avans på några tusen procent. Vi i SE3 och SE4 betalar i genomsnitt en extra avgift om 85öre/kWh till myndigheten Svenska Kraftnät för elen som levereras nu i Januari. Denna avgift bakas för närvarande in i elpriset men bör redovisas som en separat post på fakturan så att det blir uppenbart för gemene man vilken blåsning som den utsätts för.
 
A
V vik_tor skrev:
SvK har en avans på några tusen procent. Vi i SE3 och SE4 betalar i genomsnitt en extra avgift om 85öre/kWh till myndigheten Svenska Kraftnät för elen som levereras nu i Januari. Denna avgift bakas för närvarande in i elpriset men bör redovisas som en separat post på fakturan så att det blir uppenbart för gemene man vilken blåsning som den utsätts för.
Detta är ingen redogörelse.
Det är en åsikt med påståenden..
länka gärna till vart denna information finns.
 
A
useless useless skrev:
Hur ska man kunna visa det? Enligt dig får man ju inte fråga efter inköpspriset.

Sen var det ju inte avansen som var 500%, utan prisökningen.
Nä jag har aldrig sagt att du inte får fråga.
Så där har du helt fel...
Och prisökningar är inget konstigt men när man påstår att detta är ren vinst så blir det inte korrekt..
 
Maskintok skrev:
Detta är ingen redogörelse.
Det är en åsikt med påståenden..
länka gärna till vart denna information finns.
Nej det är fakta. Sen att du inte engagerat dig och läst på frågan är en annan sak. Sök på "flaskhalsavgifter" och läs på.

På sidan https://elstatistik.se/nordpool/congestion-rent-se.html kan du i realtid se vad elkonsumenter i SE3 och SE4 betalar i extra trängselskatt till myndigheten Svenska Kraftnät för elöverföringen. Hittils 3.1 miljarder för Januari månad.

Denna avgift började skena iväg efter att R1 och R2 stängdes.
 
A
V vik_tor skrev:
Nej det är fakta. Sen att du inte engagerat dig och läst på frågan är en annan sak. Sök på "flaskhalsavgifter" och läs på.

På sidan [länk] kan du i realtid se vad elkonsumenter i SE3 och SE4 betalar i extra trängselskatt för elöverföringen. Hittils 3.1 miljarder för Januari månad.

Denna avgift började skena iväg efter att R1 och R2 stängdes.
Du vet att jag dels citerade dig i den frågan och gav dig korrekt information när du förra gången höll på med din åsikt?
Du gav aldrig något svar då tillbaka... läste du på lite då eller?
 
Maskintok skrev:
Du vet att jag dels citerade dig i den frågan och gav dig korrekt information när du förra gången höll på med din åsikt?
Du gav aldrig något svar då tillbaka... läste du på lite då eller?
Jag orkar inte med personer som bara är pessimistiska och tror att det är omöjligt att förändra något. Även om hela Sverige gå samman så är det omöjligt. Det enda man kan göra är att inte göra någonting.
 
A
V vik_tor skrev:
Nej det är fakta. Sen att du inte engagerat dig och läst på frågan är en annan sak. Sök på "flaskhalsavgifter" och läs på.

På sidan [länk] kan du i realtid se vad elkonsumenter i SE3 och SE4 betalar i extra trängselskatt till myndigheten Svenska Kraftnät för elöverföringen. Hittils 3.1 miljarder för Januari månad.

Denna avgift började skena iväg efter att R1 och R2 stängdes.
Och är fortfarande inte ett bevis på att elbolagen eller har någon större vinst..
Bara att priset ökat rejält.
Det är inte samma sak.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och är fortfarande inte ett bevis på att elbolagen eller har någon större vinst..
Bara att priset ökat rejält.
Det är inte samma sak.
Jag har aldrig hävdat att det är elbolagen eller elhandelsbolagen som är vinnare på situationen. Svenska Kraftnät som har monopol på stamnätet är vinnare om man skall se till intäkter, och den största orsaken till elkonsumenternas ökade kostnader.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Jag orkar inte med personer som bara är pessimistiska och tror att det är omöjligt att förändra något. Även om hela Sverige gå samman så är det omöjligt. Det enda man kan göra är att inte göra någonting.
häromdagen kom du med påståenden om att om alla inte betalade så skulle minsann alla politiker ge med sig och sänka priset och ge tillbaka pengarna...

Du fick frågor tillbaka som du inte besvarade och tyckte istället att jag var bakåtsträvande..
Men om du nu har svaren så borde du ju kunna uppge hur och varför detta skulle påverka politikerna...
 
Maskintok skrev:
häromdagen kom du med påståenden om att om alla inte betalade så skulle minsann alla politiker ge med sig och sänka priset och ge tillbaka pengarna...

Du fick frågor tillbaka som du inte besvarade och tyckte istället att jag var bakåtsträvande..
Men om du nu har svaren så borde du ju kunna uppge hur och varför detta skulle påverka politikerna...
Du verkar tro att vi lever i en diktatur. Invånarna kan inte påverka något.
 
A
V vik_tor skrev:
Jag har aldrig hävdat att det är elbolagen eller elhandelsbolagen som är vinnare på situationen. Svenska Kraftnät som har monopol på stamnätet är vinnare om man skall se till intäkter, och den största orsaken till elkonsumenternas ökade kostnader.
Jodå det har du tidigare gjort..
Och en viss sanning finns där.
staten har fått fina intäkter av detta..
Men detta påverkar ändå inte varken folk så mycket eller samhället att politikerna skulle göra om de vissa anser som en demokrati till diktatur...
 
Maskintok skrev:
Jodå det har du tidigare gjort..
Och en viss sanning finns där.
staten har fått fina intäkter av detta..
Men detta påverkar ändå inte varken folk så mycket eller samhället att politikerna skulle göra om de vissa anser som en demokrati till diktatur...
Det här leder ingenstans. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.