5 576 läst · 108 svar
6k läst
108 svar
Norge vill klippa elkablarna till EU
Du och jag och alla andra som har solpaneler bidrog med under två procent av Sveriges elförsörjning förra året enligt Svensk Solenergi.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker inte att det kan räknas som ett ansenligt tillskott.
Det ena var Norge.O Ossian K Olsson skrev:
Det andra var Tyskland.
Skillnad förstår du. Sen borde Sverige alltid agera kraftfullt i egenintresse. Annars blir vi konstant överkörda av andra som tänker på sig själva först (som Tyskland). Och så borde sossarna och Odenberg hålla klaffen, då de orsakat problemet.
Redigerat:
Så kanske det är. Jag menade att ett bolag som inte försöker tjäna pengar så nycket som möjligt blir mindre intressant för de flesta investerare.D Dilato skrev:
Priset sätts efter sista budet in på marknaden. Oavsett underliggande priser. När kablarna till Tyskland var avstängda för några år sedan p g a underhåll så såg priserna stadigt kring 10-20 öre per kWh i SE4. Det är ganska tydligt att priset importeras när elen exporteras. Prissättningsmodellen är inte anpassad till de förutsättningar som når råder för elproduktion och distribution inom landet och inom Europa. Att det kan skilja flera 1000 % i pris mellan norr och söder är inget annat än en havererad prissättningsmodell. Det måste åtgärdas.T Thomas_Blekinge skrev:Säger 70%-regeln även att det måste vara samma priser på båda sidor av en förbindelse? Tror inte det.
Även om man erbjuder marknaden dessa 70% kan man ändå sälja elen till ett annat pris i Sverige än i Tyskland.
Det eviga svamlet om att tyska elpriser skulle nödvändigtvis driva upp SE4 är helt enkelt fel. Det är bara så att aktörerna i Sverige utnyttjar läget och säljer till överpris i SE4.
Jättebra att du bidrar med ström när det behövs mellan 16-19 nu på vinten, eller bidrar du som alla andra när solen lyser och det finns ström i överflöd så priset tvingas ner så lågt att ingen vågar investera?T Thomas_Blekinge skrev:Nej. Men dessa kraftslag betalas av privata investerare som inte belastar staten = oss. Jag har själv investerat i solkraft på mitt tak och tillsammans med andra ägare har vi bidragit med ett ansenligt tillskott. Kanske det finns något stort företag som vill investera i kärnkraft? Jag tror inte det med dagens låga elpriser, långa tillståndsprocesser och politisk oro och inkompetens. Ny svensk kärnkraft är bara våta drömmar av donna Busch och andra okunniga.
Ja men Ebba Busch vill inte skrota dom Norska kablarna hon verkar vara inne på att vi får en till kabel till Tyskland så att priserna går upp och hon kan driva igenom ett kärnkraftverk till för mer export ,det vore bättre att Danmark och Tyskland fixar egna än att svenska skattebetalare ska få stå för notanH Henke1299 skrev:
Att mp bidrog till att lägga ner gamla och dyra kärnkraftverk, som inte hade många år kvar - är en sak. Den nya regeringens stora fiasko där de vägrar att ge tillstånd till nya vindkraftverk är den stora skammen i energifrågan!Boilerplate4U skrev:Jag har inte nämnt några årtal så det får du stå för själv!
"De Gröna" har, precis som i Sverige, har redan från start varit den huvudsakliga och drivande kraften bakom avvecklingen av kärnkraften. Att de har samarbetat med andra partier för att genomföra sin politik är ju ganska naturligt, precis som MP i Sverige gjort med sossarn och vänstern.
Die Grünen började kräva avveckling av kärnkraft redan på 1980-talet när partiet grundades. Under 1990-talet när de Gröna ingick i koalition med SPD beslutade man om en plan för gradvis nedstängning av kärnkraftverken vilket förstärktes efter Fukushima 2011.
Men en sak är säker: tyska Die Grünen och svenska MP har verkligen lyckats driva energipolitiken till ruinens brant utan någon som helst hänsyn till verkligheten. MP lyckades inte dra ner Sverige hela vägen till botten, som tur var, men Tyskland är verkligen illa ute. Vi får hoppas att Tyskland får en ny regering som kan återstarta kärnkraftsproduktionen igen.
EDIT:
Tysklands regering har fallit efter en förtroendeomröstning i förbundsdagen!
- [länk]
- [länk]
Så det är alltså M, SD, L och KD som ska skämmas på energifronten. Vindkraftverken är den billigaste sättet att komma ur energiträsket. Och säg den dag där det inte har blåst någonstans i Sverige - vi behöver vindkraft för 30 öre per kilowatttimme! Samt utbyggd vattenkraft, effektivisering av vattenkraft och bättre elanslutningar mellan norr och syd. Inte dyr kärnkraft som kommer dröja 10 - 20 år och som när den är klar kommer ha marginell effekt på elpriserna.
Ja det är riskfyllt att bygga kärnkraftverk Finlands senaste vart 14 år försenat och kostade 3dubbelt över 100 miljarder (jag är inte emot kärnkraft men det kan bli dyrt)J johan.rokka skrev:Att mp bidrog till att lägga ner gamla och dyra kärnkraftverk, som inte hade många år kvar - är en sak. Den nya regeringens stora fiasko där de vägrar att ge tillstånd till nya vindkraftverk är den stora skammen i energifrågan!
Så det är alltså M, SD, L och KD som ska skämmas på energifronten. Vindkraftverken är den billigaste sättet att komma ur energiträsket. Och säg den dag där det inte har blåst någonstans i Sverige - vi behöver vindkraft för 30 öre per kilowatttimme! Samt utbyggd vattenkraft, effektivisering av vattenkraft och bättre elanslutningar mellan norr och syd. Inte dyr kärnkraft som kommer dröja 10 - 20 år och som när den är klar kommer ha marginell effekt på elpriserna.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 797 inlägg
Vindkraft på land är relativt billig, men havsvindkraft är nästan i nivå med kärnkraft både vad gäller pris och utbyggnadstid. Jag håller dock med om att tillståndsprocessen inte fungerar optimalt.J johan.rokka skrev:Att mp bidrog till att lägga ner gamla och dyra kärnkraftverk, som inte hade många år kvar - är en sak. Den nya regeringens stora fiasko där de vägrar att ge tillstånd till nya vindkraftverk är den stora skammen i energifrågan!
Samtidigt anser jag att vi inte enbart kan förlita oss på vindkraft utan också behöver bygga ut kärnkraft för att få en bra balans i systemet när det inte blåser. Det är en förutsättning för att vår inhemska industri ska fungera. Man kan inte bara stänga ner produktionen om det skulle sluta blåsa mitt i vintern då elanvändningen är som störst.
Enligt norrmän som jag har diskuterat saken med så är grunden till det norska energiexportgrälet att alltför många i Norge har direkt elvärme.
Det leder till att norrmännen är extremt känsliga för stigande elpriser eller bristande tillgång. Samtidigt som skogarna är fulla av vindfällen och gallringsved som ingen tar vara på.
Ända sedan oljeutvinningen började har det varit mycket oljeeldning och när den förbjöds i Norge blev det direkt elvärme. Det borde installeras fler bergvärmepumpar och fler vedpannor i Norge för att få ordning på det här.
Det leder till att norrmännen är extremt känsliga för stigande elpriser eller bristande tillgång. Samtidigt som skogarna är fulla av vindfällen och gallringsved som ingen tar vara på.
Ända sedan oljeutvinningen började har det varit mycket oljeeldning och när den förbjöds i Norge blev det direkt elvärme. Det borde installeras fler bergvärmepumpar och fler vedpannor i Norge för att få ordning på det här.
O det är inte jag som behöver räkna ut dettaT Thomas_Blekinge skrev:Du kan inte räkna rak avbetalning. 500 mrd måste ju lånas upp och finansieras med ränta och allt. Om skuld berget är 50 tkr per invånare och vi antar en låneränta på 3% så är lånekostnaden 1500 per år. Plus dom 833 kr i amortering som du räknat fram. Då är vi uppe i 3200 kr/år för varje person. En familj med två barn är då uppe i 10000 kr/år.
Försök inte luras.
och du skall definitivt inte göra det ser vi
Jag bara påvisar dina felaktigheter i ditt tidigare inlägg och matte är uppenbart inte din starka sida
1500.- är hela RAKA räntan utslaget på 60 år blir det 25kr om året 60.-
med fallande ränta blir det ju ohyggligt mycket mindre räntekostnad
sannolikt så är detta med moms vilket privatpersoner förstår så alla kostnader skall minskas med 20%
jag överlåter eventuell upplåning till finansieringen åt uppdragsgivaren / ägaren
dina siffror är ju tagna ur luften och lika slumpmässiga som vindkraftverken
det kan inte uteslutas att riksgälden styr och ställer i detta
eller
att aktieägarna går in likt northvolt (fast med säkrare avkastning)
hur eller hur så ett företagslån av denna digniteten kanske effektiv ränta blir 0.05%
man räknar inte på samma sätt som företag som privatpersoner vi snackar kapitalkostnader
vattenfall tex använder kapitalkostnaderna som avdrag för den kassa vindkraften (underskottet) vilket är det enda sätten som den kan gå ihop med.
Vi återkommer i ärendet när summorna blir mer trovärdiga
solkraft har en årsmedel verkningsgrad på 11%, nu vintermånaderna är det en tusendel av dettaGimp skrev: