20 554 läst · 350 svar
21k läst
350 svar
Norge vill klippa elkablarna till EU
Jag har personlig erfarenhet av internationell biståndsverksamhet. Den erfarenheten är, av naturliga skäl, förvisso begränsad, men den säger mig att all biståndsverksamhet i världen inte utförs av idealister …Z Zodde skrev:
Ordningsfråga.D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att man ska använda termen klimat när det gäller den globala uppvärmningen. Miljö passar mer för lokala och regionala problem pga utsläpp av farliga ämnen och skövling av naturresurser.
Men vad hjälper det när de likväl är människor av kött och blod som vill få ett nytt uppdrag, har räkningar att betala, vill bli omtyckta. Som i resten av samhället är det bara ett fåtal som stiger fram när alla andra tar ett steg bakåt. Forskare är knappast mer än människor de heller. Eller?P pmd skrev:
Jag visste inte att swebbteve fanns förän jag tittade på de urballade Corånatrådarna. Där samma gäng universalgenier kom med samma raljerande kommentarer som du när argumenten tröt. Lyssnade på några avsnitt för att höra vad de/du ogillade så mycket men fann inget nytt. Slutade när de hyllade Israels slakt av Palestinska kvinnor och barn i tiotusental som ett försvarskrig. De hade till råga på allt en Svenskjudisk präst/rabbi som bodde i Jerusalem som kommentator. Denne raljerade vilt över hur bortskämda Palestinierna var och att de hade god tillgång till allt man kan behöva. Naturligtvis var de Israeliska soldaterna mycket snälla och sköt bara elaka Hamassoldater. Intervjuaren Vilgert bara jamsade med. Då fick jag nog.P pmd skrev:
Måste korrigera mig själv här nu .Tomture61 skrev:
Co2 i atmosfären bildar en växthuseffekt , som ett lock som ej släpper ut värmestrålningen .
Sot är vad jag hört ngt som landar på snö / is på polerna , detta påskyndar smältningen .
Snön reflekterar solstrålarna , sot absorberar solstrålarna .
Att sot i atmosfären även ger ett locket på fenomen är ngt jag ej hört förut 🤔
Ja , Co2 + andra växthusgaser och sot bidrar till ett ngt varmare klimat .
MEN utstrålningen av värmeenergi är lika stor från jordklotet .

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 305 inlägg
Så påverkar Norgepriset den nordiska elmarknaden
Den 1 oktober kommer Norge erbjuda ett fast elpris på 40 öre/kWh för alla hushåll, där staten står för mellanskillnaden mot marknadspriset. Beslutet kan leda till högre elpriser och ökad osäkerhet på den nordiska elmarknaden i stort, enligt elmarknadsanalytiker.https://www.energi.se/artiklar/2025/februari-25/sa-paverkar-norgepriset-den-nordiska-elmarknaden/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fungerar det om man vill handla på postorder från Norge.Dom är ju inte med i eu så tillkommer tullavgifter
Information & Feedback -
Villa Strömma på klippan vid kanalen
Artikelkommentarer -
Nya maskiner, vill inte klippa kabeln?
El -
Lyfco 1750 vill inte klippa
Robotgräsklippare -
Husqvarna givna valet om man vill ha bra driftsäker klippare?
Gräsmatta
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
SBAB första storbank ut att höja boräntan
Artikelkommentarer -
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Artikelkommentarer -
Husdröm med avancerad takkonstruktion på Österlen
Artikelkommentarer -
Grannkonflikt slutade i falsklarm och böter
Artikelkommentarer