Jag hoppas verkligen att CDU och SPD kan enas om att sitta i samma båt och som resultat sparka ut Robert Habeck från makten en gång för alla.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Bra där Norge! Tänk om vi i Sverige kunde göra samma sak och inte behöva ta ansvar för Tysklands fatala energipolitik. Vore bättre med ett EU krav att varje land ska kunna förse sig själv med el. Rent säkerhetsmässigt är det en självklarhet.

• Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag hoppas verkligen att CDU och SPD kan enas om att sitta i samma båt och som resultat sparka ut Robert Habeck från makten en gång för alla.
Jo von der Leyens styrande allians i EU är en "ohelig" allians mellan förenklat M, L, C, KD och S på svenska.
Hon är då tyska och härstammar från Angela Merkels styre (CDU).

Det är bara för oss som blockpolitik är ett måste.... sen är jag ganska säker på att precis som när Löfvens regering sprack och MPs politiska harakiri är man urless på gröna ultimatum och kompromisslöshet.

H Henke1299 skrev:
Bra där Norge! Tänk om vi i Sverige kunde göra samma sak och inte behöva ta ansvar för Tysklands fatala energipolitik
Tro inte allt du läser.
Det som redaktionen totat ihop bygger på missuppfattningar eller ev medvetet fake News. (Höna av en fjäder)

Läs norska nyheter direkt för att få en korrekt bild.

Hade lite högre tankar om BH redaktion än att de okritiskt kopierar en engelsk artikel istf gå närmare källan (Norska nyheter lr vad energiministern själv säger)

Men blir ju mindre clicks å kommentarer då…

• Gilla
  • Wow
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
jag tror inte att någon invånare i sverige skulle ha något emot att betala 50tkr under 60 år---833kr om året eller 2 kr om dagen?
Du kan inte räkna rak avbetalning. 500 mrd måste ju lånas upp och finansieras med ränta och allt. Om skuld berget är 50 tkr per invånare och vi antar en låneränta på 3% så är lånekostnaden 1500 per år. Plus dom 833 kr i amortering som du räknat fram. Då är vi uppe i 3200 kr/år för varje person. En familj med två barn är då uppe i 10000 kr/år.
Försök inte luras.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan inte räkna rak avbetalning. 500 mrd måste ju lånas upp och finansieras med ränta och allt. Om skuld berget är 50 tkr per invånare och vi antar en låneränta på 3% så är lånekostnaden 1500 per år. Plus dom 833 kr i amortering som du räknat fram. Då är vi uppe i 3200 kr/år för varje person. En familj med två barn är då uppe i 10000 kr/år.
Försök inte luras.
Det går in mycket el i allt du köper och alla tjänster du konsumerar. Gatulampor, vårdcentraler, bageriugnar, armeringsjärn, vetemjöl och filmjölk. En familj med med två barn betalar mycket, mycket mer än 10tkr om året för el, direkt och indirekt.

10tkr/år/familj, om det nu hade räckt för att trygga elproduktionen i 60 år, är inte en hög kostnad.

Och alternativet till att lägga 500 miljarder på kärnkraftverk är inte att behålla alla pengarna och ändå få all el vi behöver. Jag har ingen aning om vad sol+vind+gas+batterier skulle gå lös på för samma period, men det är inga små siffror ens när man slår ut det på tio miljoner personer och 60 år.

S souterrain skrev:
Jag har ingen aning om vad sol+vind+gas+batterier skulle gå lös på för samma period, men det är inga små siffror ens när man slår ut det på tio miljoner personer och 60 år.
Nej. Men dessa kraftslag betalas av privata investerare som inte belastar staten = oss. Jag har själv investerat i solkraft på mitt tak och tillsammans med andra ägare har vi bidragit med ett ansenligt tillskott. Kanske det finns något stort företag som vill investera i kärnkraft? Jag tror inte det med dagens låga elpriser, långa tillståndsprocesser och politisk oro och inkompetens. Ny svensk kärnkraft är bara våta drömmar av donna Busch och andra okunniga.

T Thomas_Blekinge skrev:
Nej. Men dessa kraftslag betalas av privata investerare som inte belastar staten = oss. Jag har själv investerat i solkraft på mitt tak och tillsammans med andra ägare har vi bidragit med ett ansenligt tillskott. Kanske det finns något stort företag som vill investera i kärnkraft? Jag tror inte det med dagens låga elpriser, långa tillståndsprocesser och politisk oro och inkompetens. Ny svensk kärnkraft är bara våta drömmar av donna Busch och andra okunniga.
Tjau, Ebba var på hugget idag men kunde inte skälla ut storhycklaren Robert Habeck som var hemma och surade.

"Ebba Busch säger sig fortfarande vara vansinnig på Tyskland, som hon bland annat anklagar för att hindra andras vilja att bygga ut kärnkraften.

– Det är en sak att tyskarna inte själva vill ha kärnkraft, men det är en annan att hindra andra länder från att ta del av medel. Det är ett hyckleri, säger Busch i Bryssel.

Ilskan gäller även att Tyskland inte velat följa EU-maningar om att dela upp sitt land i olika elprisområden. I den frågan skulle EU-kommissionen kunna sätta press på Tyskland – fast det är inget som Busch räknar med."

https://www.svd.se/a/Vze6oV/ingen-tysk-traff-for-busch-i-bryssel

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Betalar gör man likväl, vi skattsedeln, via egna investeringar, på sin elhandelsfaktura och på varenda enskilt köp, helt undantagslöst, man gör över huvud taget. ALLT innehåller el som insatsprodukt eller har el som indirekt kostnad i andra eller tredje led. Kanske betalar man lite mer, kanske lite mindre, kanske enormt mycket mer... Samhällets genomsnittliga elkostnad är din elkostnad, även om du brygger egen el hemma på taket för husbehov.

Jag är helt enig om att helt privata investeringar i kärnkraft är orealistiskt. Det är så långa tidshorisonter och stora belopp i kombination med att spelplanen är mycket känslig för politiska vindar. Däremot tycker jag inte att det i sig är ett argument mot (eller för) kärnkraft. Vissa saker måste man göra tillsammans som samhälle, om man vill att de ska bli gjorda.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ny svensk kärnkraft är bara våta drömmar av donna Busch och andra okunniga.
Lika vått som idén att solkraft fungerar som bäst just när den behövs som mest – på vintern, menar du? Låter som en klassisk MP-dröm, eller hur? 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.