P paralun skrev:
Egentligen mycket bra men problemet är ju att vi har en mindre gökunge i form av Danmark och en stor gökunge i Tyskland som ingendera har ett trovärdigt energissystem. Det behövs ju mer planerbar elproduktion!
Ja, ingen europeisk institution läggs ju någonsin ner, de blir bara överspelade och inaktuella. Och det kan hända EU med om man inte passar sig. Det är inte utan att jag funderar på om det inte helt enkelt behövs "chockterapi" för Tyskland så att de inser att den politik de för, den får konsekvenser.

Om de "slipper" svensk och norsk vattenkraft/kärnkraft och fransk kärnkraft så kanske den insikten kan komma lite tidigare...

Och det är inte helt utan förebild, se bara på Schengen-avtalet som stängs av och sätts på som en jojo allteftersom omvärldsläget gör det ohållbart. Det kanske måste till samma sak med elsystemet...

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om kravet är att kablarna ska vara till nytta för norska strömkunder lär inte kablarna få godkänt om man läser detta. Så det troliga är väl att kablarna upphör att fungera när tillståndet går ut.

Känns väldigt svårt att få det till att norska elkunder gynnas av dansktyska priser. Fast man ska väl aldrig säga aldrig när det gäller politiker.
Nu handlar det inte först å främst om priser utan systemsäkerhet. Min kunskap i ämnet är dålig men noterar att den samlade sakexpertisen är eniga om nyttan.

Men populism finns överallt å just nu är det lätt att ta billiga poäng mtp strömpriserna

Att föra en debatt om vad man vill är inte samma sak som att det faktiskt kommer att hända. Men det finns ett större politiskt tryck i Norge att på allvar göra något åt saken. Det skulle inte vara helt fel om Sverige och Norge kunde kroka arm och göra det till en gemensam fråga

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu handlar det inte först å främst om priser utan systemsäkerhet. Min kunskap i ämnet är dålig men noterar att den samlade sakexpertisen är eniga om nyttan.
Har du kollat vad norska experter säger om den nyttan? Norge har ett annat elsystem än vi. De har iofs svårt med överföring mellan de nordligaste vattenkraftverken och de sydliga delarna av landet (precis som vi).

Men till skillnad från vi så har de höga berg och gott om vatten även i syd. De har betydligt mer produktionskapacitet betydligt närmare sina befolkningscentra än vi. Och det är bara vattenkraft så de kan reglera hur de vill. De vänder på en femöring.

Och de klarade sina stabilitetskriterier utan större problem innan de byggde dessa kablar.

Det gjorde vi med... Ja, iaf innan vi lade ner Barsebäck... Vi sade då som bekant till Danskarna att de ju inte kunde räkna med billig svensk el i alla lägen och då sprang de direkt till EU och tvingade oss. Vilket tvingade oss att införa elområden för att helt omöjliggöra papperstillverkning osv. Det är mao ett politiskt beslut som leder till bristande stabilitet. Inte ett tekniskt.

Jag är därför övertygad om att det argumentet är överdrivet. Det lär komma mer från marknadsföring för att kunna sälja vår billiga el dyrare, än verklig omtanke om vårt elsystem. Jag sade (och skrev) redan när Baltic cable lades och vi hörde samma argument (dvs att vi kan importera för att klara underskott kalla vinterdagar) att det enda vi kommer att importera över den kabeln är tyska/centraleuropeiska priser.

Och se, där är vi nu.

• Gilla
Gothwalker och 9 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och de klarade sina stabilitetskriterier utan större problem innan de byggde dessa kablar.
Nu e kablarna det e snack om från 70 talet. Hur samhället såg ut på 50-60talet och att de inte hade problem då saknar väl relevans idag. Mycket har skett sista 50+åren
Har du kollat vad norska experter säger om den nyttan?
Ja, det har varit mycket på nyheterna här. Ingen expert har stått fram med att det går fint å INTE ersätta kablarna, snarare tvärtom
Det lär komma mer från marknadsföring för att kunna sälja vår billiga el dyrare, än verklig omtanke om vårt elsystem.
Nu e det inte fråga om nya kablar utan ersätta befintliga. Eftersom jag kan ämnet dåligt och oberoende experter som INTE tjänar pengar på el är samstämmiga, ja då väljer jag å lita på dom.
Norge har ett annat elsystem än vi.
Det har jag blitt varse om när jag skulle köpa Julas https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/

Funkade inte i Norge då man har 2 faser å ingen nolla i uttagen…

Men förstår inte relevansen i denna diskussion?

Zodde, antingen obstruerar du för att provocera eller så är läsförståelse helt enkelt inte din starka sida.

• Gilla
  • Älska
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Anlita ett kinesiskt fartyg

• Gilla
  • Haha
Anders_X2 och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Zodde, antingen obstruerar du för att provocera eller så är läsförståelse helt enkelt inte din starka sida.
Varken eller. Var provocerar jag menar du?

Zevv Zevv skrev:
Anlita ett kinesiskt fartyg
Jag tror att fartyget som drog sönder kablarna i Östersjön fortfarande ligger kvar i Danmark. Kanske de kan tänka sig att tjäna en hacka på lite extrakäck. 🤣

• Haha
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Excel
Bra av Norge. Marknadsekonomi är bra, nu har dessvärre tyska politiker (kommunister?) förstört elproduktionen i landet. Det ska inte Norden betala för. Marknaden är ur spel, avveckla dessa kablar om inte Tyskland återställer sitt energisystem.

Inte konstigt att WV och övriga industrier går på knäna. Angela Merkel och hennes kompisar är åsnor.

• Gilla
makarickiri och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu e kablarna det e snack om från 70 talet. Hur samhället såg ut på 50-60talet och att de inte hade problem då saknar väl relevans idag. Mycket har skett sista 50+åren
Ja. De har byggt nya och fler kablar vilket gett precis de problem vi ser idag.
Z Zodde skrev:
Ja, det har varit mycket på nyheterna här. Ingen expert har stått fram med att det går fint å INTE ersätta kablarna, snarare tvärtom
Och vad skulle det visa?
Z Zodde skrev:
Nu e det inte fråga om nya kablar utan ersätta befintliga. Eftersom jag kan ämnet dåligt och oberoende experter som INTE tjänar pengar på el är samstämmiga, ja då väljer jag å lita på dom.
Vilka då? Har du en referens? Vad sade de?
Z Zodde skrev:
Det har jag blitt varse om när jag skulle köpa Julas [länk]

Funkade inte i Norge då man har 2 faser å ingen nolla i uttagen…

Men förstår inte relevansen i denna diskussion?
Ja, jag förklarade ju precis vilken skillnad som avsågs. Och det var självklart inte att Norge i äldre delarna av landet har IT-jordat system.

(Som för övrigt inte betyder att de har två faser i uttagen. De har som sagt IT-jordning som är en annan fågel och fungerar på ett annat sätt.)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Ebba går till historien som Luciadödaren. Inga lussebullar bakades pga de höga elpriserna dagen innan.

Väldigt mycket gnäll på andra, men bidrar extremt lite själv till lösningar.
Hur är det, har det gått mer än 100 dagar ännu?

Vilka då? Har du en referens? Vad sade de?
De har varit på DagsrevyenNRK å på TV2 nyheter. De var varken anställda av Statnett eller några elproducenter

De sa att detta var ett populistuskt förslag som kunde innebära fara för stabiliteten.

Excel Excel skrev:
...nu har dessvärre tyska politiker (kommunister?) förstört elproduktionen i landet
Det är Tyska "Die Grünen" (typ som svenska MP) som med sitt "energiwende" har dragit ner Tyskland djupt ner i den energikris som råder just nu och som håller på att ställa till det ordentligt för hela Tysklands basindustri. Se nedan.

Nu får industrin ta smällen för tyska energifiaskot – "Fullständig galenskap"

13 608 tusen miljarder kronor (13 608 000 000 000 000 kr) eller motsvarande 136 kärnkraftsreaktorer. Så mycket beräknas den tyska energiomställningen kosta. Nu vill den pressade regeringen att energiintensiva företag ska ta smällen eller anpassa produktionen. ”Det vore döden för hela den tyska industrin”, säger Staffan Reveman, expert på tysk energipolitik, till TN.

https://www.tn.se/naringsliv/38689/...or-tyska-energifiaskot-fullstandig-galenskap/

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
De har varit på DagsrevyenNRK å på TV2 nyheter. De var varken anställda av Statnett eller några elproducenter

De sa att detta var ett populistuskt förslag som kunde innebära fara för stabiliteten.
Går mao inte att bedöma deras argument öht mao då.

Oavsett vilken åsikt man vill torgföra så går det att hitta en expert som håller med i TV... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.