8 528 läst · 131 svar
9k läst
131 svar
Nibe eller köra fjärrvärme?
Har du en gång fått till det med VV på ratten, så är du i hamn och inte bry dig mer. Det man kan göra är att ställa termostaten, så inte VVB spetsar om VP klarar tempen.E Erik JS skrev:"Spets" är just den termen de använde. VVB fungerar som spets. Den svarta ratten förklarade dom att jag kan justera hur mycket kallvatten blandas ut (om jag förstod rätt) om man tycker att det blir för varmt. Man kan hålla på och justera temperatur manuellt på det sättet.
Tack för att du tog dig tid att kika och kommentera
Hoppas nu detta ska räcka som lösning för oss på vårt varmvattenproblem.
Det jag inte riktigt hajjar är om det går att lita på Pumpens tempmätare nu på frontdisplayen. Den anger väl temp på vattnet i pumpen, men inte det som finns i beredaren?
Vi har sänkt från lyx till normal och efter två längre duschar säger displayen 36C, men vattnet är fortfarande riktigt varmt när jag spolar i kranen på max. Nästan bränner mig.
Vi har sänkt från lyx till normal och efter två längre duschar säger displayen 36C, men vattnet är fortfarande riktigt varmt när jag spolar i kranen på max. Nästan bränner mig.
Kan vara en temp i botten på VVB, VP brukar ladda VV tills tempem i botten kommit till börvärde. Nästan bränner dig, då är det nog bra. 55 C är att nästan bränna sig och det är vad som rekomenderas som max till tappställe. För varmt, så får du ställa ner blandningsventilen lite, sitter säkert nertill under VP, innanför frontplåten.E Erik JS skrev:Det jag inte riktigt hajjar är om det går att lita på Pumpens tempmätare nu på frontdisplayen. Den anger väl temp på vattnet i pumpen, men inte det som finns i beredaren?
Det finns en tempratt på vvb som är satt på ca 60C. Jag antog att den svarta ratten mellan vp och vvb var blandingsventilen jag skulle använda för att justera vattentemp manuellt?J jonaserik skrev:Kan vara en temp i botten på VVB, VP brukar ladda VV tills tempem i botten kommit till börvärde. Nästan bränner dig, då är det nog bra. 55 C är att nästan bränna sig och det är vad som rekomenderas som max till tappställe. För varmt, så får du ställa ner blandningsventilen lite, sitter säkert nertill under VP, innanför frontplåten.
Bör jag utgå ifrån att den digitala tempmätaren på pumpens frontdisplay inte är att lita på längre? Den säger som sagt 36C, men vv är nog bra mycket varmare.
Den blandningsventil som finns, har en markering + och - eller en öka/minskasybol. Sen det med tempen på VV kan jag inte säga. Har du manualen för din maskin, annars sök efter den och läs hur VV ställs in. Praktiskt är bättre än att läsa på forumet, det ger insikt hur allt fungerar.
Ska kika i manualen, men tror inte det står något om displaytemperaturen. Kanske bäst att fråga NibeJ jonaserik skrev:
Känner att jag inte har så superbra koll på hur detta funkar och skulle vilja försäkra mig om att allt är korrekt. Kanske någon här har samma setup t om.
Har alltså (bild finns i tråden) F750 + en vägghängd vvb från NIBE på 100L till höger om denna. Blir lite förvirrad över hur jag kan avgöra hur mycket vv som verkligen finns tillgodo och vilken temperatur. Jag antar att tempmätaren på F750 enbart visar vv-temp i F750 och inte totalen med vvb inräknad? Det blir således lite av en gissningslek?
Pratade nyss med NIBE och en av teknikerna där förklarade det så här:
F750 kan visa 47C och vvb kan hålla 63C och vv i kran kan vara 53C. Är det så det fungerar?
Jag antog att tempmätaren i F750 skulle visa totalen och att allt var ett enhetligt system, men så verkar alltså inte vara fallet?
Och hur fungerar varmvattenflödet? Kallvatten kommer in till F750 som värmer vattnet och sedan pumpar ut det till vvb som fungerar som spets och själva också värmer/håller värmen med sin egna elpatron? Hur förbrukas vv? Tas det först av F750, sen när det är slut hämtas vv från vvb eller cirkuerar det runt konstant?
Kanske dumma frågor men kan inget om detta och försöker förstå.
Har alltså (bild finns i tråden) F750 + en vägghängd vvb från NIBE på 100L till höger om denna. Blir lite förvirrad över hur jag kan avgöra hur mycket vv som verkligen finns tillgodo och vilken temperatur. Jag antar att tempmätaren på F750 enbart visar vv-temp i F750 och inte totalen med vvb inräknad? Det blir således lite av en gissningslek?
F750 kan visa 47C och vvb kan hålla 63C och vv i kran kan vara 53C. Är det så det fungerar?
Jag antog att tempmätaren i F750 skulle visa totalen och att allt var ett enhetligt system, men så verkar alltså inte vara fallet?
Och hur fungerar varmvattenflödet? Kallvatten kommer in till F750 som värmer vattnet och sedan pumpar ut det till vvb som fungerar som spets och själva också värmer/håller värmen med sin egna elpatron? Hur förbrukas vv? Tas det först av F750, sen när det är slut hämtas vv från vvb eller cirkuerar det runt konstant?
Troligtvis fungerar det såhär:E Erik JS skrev:Känner att jag inte har så superbra koll på hur detta funkar och skulle vilja försäkra mig om att allt är korrekt. Kanske någon här har samma setup t om.
Varmvatten tas enbart från VVB. När du förbrukar varmvatten från VVB, behöver den fylla på med nytt vatten. Istället för att som brukligt ta kallvatten, så tar den redan förvärmt vatten från F750. Då den tar vatten från F750, behöver denna fylla på vatten, som således tar från kallvattnet. F750 försöker värma vattnet enligt inställning, vilket borde vara runt 48-50 grader.
När vattnet sedan flyttas till VVB, så kommer den försöka värma det till inställd temperatur där (65 grader kanske?).
Givarna på F750 visar troligtvis enbart information om temperaturer i den inbyggda beredaren. En vanlig VVB har inga sensorer. Det är möjligt att man kan kolla in så F750 får tempinformation (du borde då ha en smal liknande telekabel mellan VVB och värmepump), men vad det ge för praktiskt nytta i styrningen vet jag inte, kan inte se någon. Enda syftet skulle vara att se tempen.
När toppvärmen börjar sjunka, då har man förbrukat nästan allt varmvatten i varmvattenberedaren. I ditt fall, så har man då förmodligen redan förbrukat de 100l som finns i VVB sedan länge (antar att F750 har 180l inbyggd?), och du har då troligtvis nästan 100l 49-gradigt vatten kvar i VVB. Då borde det räcka till en "normal" dusch till, kanske.
Tack för svar. Så du menar att när F750 sjunker från förinställda 50C till, säg, 34C, då har vv från vvb redan förbrukats och nu börjar vv i F750 förbrukas? Jag misstänker att så inte är fallet baserat på den observation jag gjorde igår...J jishi skrev:Troligtvis fungerar det såhär:
Varmvatten tas enbart från VVB. När du förbrukar varmvatten från VVB, behöver den fylla på med nytt vatten. Istället för att som brukligt ta kallvatten, så tar den redan förvärmt vatten från F750. Då den tar vatten från F750, behöver denna fylla på vatten, som således tar från kallvattnet. F750 försöker värma vattnet enligt inställning, vilket borde vara runt 48-50 grader.
När vattnet sedan flyttas till VVB, så kommer den försöka värma det till inställd temperatur där (65 grader kanske?).
Givarna på F750 visar troligtvis enbart information om temperaturer i den inbyggda beredaren. En vanlig VVB har inga sensorer. Det är möjligt att man kan kolla in så F750 får tempinformation (du borde då ha en smal liknande telekabel mellan VVB och värmepump), men vad det ge för praktiskt nytta i styrningen vet jag inte, kan inte se någon. Enda syftet skulle vara att se tempen.
När toppvärmen börjar sjunka, då har man förbrukat nästan allt varmvatten i varmvattenberedaren. I ditt fall, så har man då förmodligen redan förbrukat de 100l som finns i VVB sedan länge (antar att F750 har 180l inbyggd?), och du har då troligtvis nästan 100l 49-gradigt vatten kvar i VVB. Då borde det räcka till en "normal" dusch till, kanske.
Som nämn så var den nere på 34C igår, men vattnet i kranen var fortfarande nästan stekhett. Det blir det enl min erfarenhet inte av 34C.
Det är lite frustrerade detta då jag saknar kunskap hur detta funkar och således inte heller kan avgöra att allt fungerar optimalt som det ska. Jag har ingen anledning att tro att det inte gör det, men kan samtidigt inte heller säga det säkert.
Om jag gjorde ett test innan vvb installerades, t ex tog tid för att se hur länge vv räckte på maxflöde i duschen och sedan jämföra med vvb installerad, men det gjorde jag givetvis inte.
Det finns liksom ingen unversialmätare nu som ger mig exakt info om hur mycket vv det finns kvar i systemet.
EDIT: fick svar av vvs-firman som säger så här:
"Er F750 tillverkar först varmvattnet. Det är där som besparingen ligger. Och beredaren efter är en spetsberedare, som håller extra volym. Det ni ser i displayen är alltså temperaturen som varmvattnet i värmepumpen håller, sen kommer det att spetsar och boostas med EL i beredaren"
Har du inte någon indikation på varmvattenberedaren att den värmer? Om den värmer länge är det ju en indikation på att temperaturen i den har sjunkit.
Annars får du väl mäta temperaturen på utgående rör från varmvattenberedaren på något sätt.
Annars får du väl mäta temperaturen på utgående rör från varmvattenberedaren på något sätt.
Nej, alltså vvb har inte indikatorer. Jag antar att de är byggda att alltid hålla värmen de är inställda på.S sprucetwig skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden