7 420 läst · 111 svar
7k läst
111 svar
Nibe eller köra fjärrvärme?
Jag har en sån!coconut skrev:
Den bör vara för din värmepump då. Logga värdet nånstans och kolla igen imorgon samma tid. Sen kan du jämföra mot det du ser hos elnätet. Beroende på hur mycket det skiljer kan man nog se om den mäter värmepumpen eller något annat.E Erik JS skrev:
Vill man vara mer exakt får man läsa av 00:00 till 23:59:59 en dag.
Hej, ett alternativ till en VV-beredare är ju att installera en extra tank med VV-slingor kopplade till värmepumpen, då kommer ju VP fortfarande att göra VV till en lägre kostnad än att värma med direktel men du får en buffert som räcker till bad och annat.E Erik JS skrev:Är precis nyinflyttad i hus efter att ha bott i lägenhet hela livet, så bli inte förvånade om min fråga framstår som konstig.
Har en Nibe F750 i huset som värmer upp golv och vatten som jag förstått det. Har fungerat utan problem fram tills idag då jag bestämde mig för att ta ett bad. Till min förvåning tog varmvattnet slut. Efter att ha googlat runt lite förstod jag till slut hur systemet fungerar med uppvärmningen.
Har ju som sagt bott i lägenhet hela livet med fjärrvärme, så man har aldrig behövt tänka på det här med varmvatten. Jag kunde bada utan problem samtidigt som bägge duscharna användes och det var aldrig tal om att varmvattnet skulle ta slut.
I vår Nibe har jag nu switchat om från normal-läge till "lyx", så vi får se om det gör någon skillnad.
Om detta inte räcker till för vår familj, vilka alternativ finns då? Det verkar som att man kan skaffa fjärrvärme till huset. Skulle det kunna vara ett realistiskt alternativ?
Fjärrvärme är ju inget realistiskt alternativ och med de höga avgifterna så sänker man ju värdet på huset.
En 300 L tank har måtten som ett kylskåp, dvs 60x60 cm
Ska prata med vvs-killen om det som kommer om ett par veckor. Superbra tipsB Bert19 skrev:Hej, ett alternativ till en VV-beredare är ju att installera en extra tank med VV-slingor kopplade till värmepumpen, då kommer ju VP fortfarande att göra VV till en lägre kostnad än att värma med direktel men du får en buffert som räcker till bad och annat.
Fjärrvärme är ju inget realistiskt alternativ och med de höga avgifterna så sänker man ju värdet på huset.
En 300 L tank har måtten som ett kylskåp, dvs 60x60 cm
Ok. Gissningsvis på hela anläggningen, annars hade man rimligtvis skrivit Värmepump efter ordet Energimärate, eller refererat till annan grupp.E Erik JS skrev:
Men skriv ner siffran och jämför om några dagar med förbrukning enligt nätägare
På min mätare i elcentralen står det bara "Elmätare" i gruppförteckningen, men den mäter enbart värmepumpen.
Räknade lite snabbt om vi säger att huset var klart juni 2017
Då har vi fram till nu gått ca 89 månader sedan pumpen togs i drift. Med en uppmätt förbrukning på mätaren på 43130 ger det alltså 484 kWh per månad i snitt.
Att huset skulle dragit 43130 på nästan 7,5 år skulle betyda att man ligger på totalt runt 6000kWh per år vilket känns som lite lite.
Med det sagt är jag ganska säker på att mätaren här enbart mäter VPs förbrukning.
Räknade lite snabbt om vi säger att huset var klart juni 2017
Då har vi fram till nu gått ca 89 månader sedan pumpen togs i drift. Med en uppmätt förbrukning på mätaren på 43130 ger det alltså 484 kWh per månad i snitt.
Att huset skulle dragit 43130 på nästan 7,5 år skulle betyda att man ligger på totalt runt 6000kWh per år vilket känns som lite lite.
Med det sagt är jag ganska säker på att mätaren här enbart mäter VPs förbrukning.
Håller med Josh. Gå inte på med fjärrvärme för då låser du upp dig på lång tid och kan inte påverka deras prissättning. Har själv fjärrvärme.E Erik JS skrev:Tack för svar. Ekonomiskt är det inga problem för oss, men två frågor uppstår...
Anses fjärrvärme som en "nedgradering" jämfört med det system vi kör idag?
Om vi installerar fjärrvärme, tar man då bort vår Nibe F750 och golvvärmen värms av fjärrvärmen eller måste vi fortsätta köra med Niben som värmepump?
Visade sig att vi inte kan få fjärrvärme, vilket jag tycker är lite märkligt då det finns bostadsrätter på samma gata. Oh well.
Nu duschade dottern visserligen i 15-20 min på väldigt hög värme och när jag kollade NIBEN after var den nere från 62C till 46C och vatten blir bara ljummet vid den punkten.
Måste definitivt lösa detta på något sätt då vi förbrukar mycket varmvatten och vill inte behöva snåla med det om det går att lösa rent tekniskt.
Har haft VVS här hemma för att serva NIBE 750 och de tyckte det fanns lite dåligt med plats bredvid NIBE för en golvstående stor vvb pga utvändiga rör osv. De föreslog en vägghängd 100L, men jag vette fan om det kommer räcka? 100L känns inte så mycket. Om man ändå ska uttöka vill man kanske ha 200-300L?
Hur vanligt är det att man har extra vvb? VVSaren påstod att det inte är särskilt vanligt.
Nu duschade dottern visserligen i 15-20 min på väldigt hög värme och när jag kollade NIBEN after var den nere från 62C till 46C och vatten blir bara ljummet vid den punkten.
Måste definitivt lösa detta på något sätt då vi förbrukar mycket varmvatten och vill inte behöva snåla med det om det går att lösa rent tekniskt.
Har haft VVS här hemma för att serva NIBE 750 och de tyckte det fanns lite dåligt med plats bredvid NIBE för en golvstående stor vvb pga utvändiga rör osv. De föreslog en vägghängd 100L, men jag vette fan om det kommer räcka? 100L känns inte så mycket. Om man ändå ska uttöka vill man kanske ha 200-300L?
Hur vanligt är det att man har extra vvb? VVSaren påstod att det inte är särskilt vanligt.
Vill påstå att när man bott/bor i lägenhet med fjärrvärme är det inte ovanligt. Tonåringar duschar länge. Det finns varmvatten så 10 personer kan duscha och bada samtidigt, tar aldrig slut och kostnaden är inte överdrivet hög heller. Det är det fantastiska med fjärrvärme.useless skrev:
Den typen av kommentarer är inte helt ovanliga och blir lite tröttsamma att höra. Alla har sina livsvanor, så vad någon annan gör eller tycker har egentligen ingen betydelse för mitt liv.
Den största dealbreakern med att flytta till hus har varit just detta. Har varit en stor besvikelse. Varmvatten är en så fundamental sak.
Redigerat:
Eftersom varmvatten är en av era absolut viktigaste punkter så är väl "så stor ni kan få plats med" det enda rimliga valet? Inklusive att dra om rör ifall det behövs. Klart det kostar extra, men eftersom du inte ens blinkar för kostnaden för varmvatten så borde det vara överkomlig extrakostnad om det ens är fysiskt möjligt.E Erik JS skrev: