Konra Konra skrev:
Men nu när ni har bott där i en månad +, vad ligger er förbrukning på då med era dusch vannor om man får fråga?
Har inte direkt koll. Vi är i en priviligerad position i livet där kostnaden inte påverkar oss. Jag kan ju säga som så att kostnaden inte gjort någon märkbar skillnad i alla fall. Det är inget vi reagerat på. Kan försöka kolla upp när jag har tid så kan vi jämföra lite. Kan vara intressant om inget annat.

K krfsm skrev:
Eftersom varmvatten är en av era absolut viktigaste punkter så är väl "så stor ni kan få plats med" det enda rimliga valet? Inklusive att dra om rör ifall det behövs. Klart det kostar extra, men eftersom du inte ens blinkar för kostnaden för varmvatten så borde det vara överkomlig extrakostnad om det ens är fysiskt möjligt.
Jag skulle gärna göra det, men antar att det finns tekniska begränsningar och det är det enda som begränsar mig. Jag vet inte om man kan ha en extra vvb stående på motsatt sida av rummet/tvättstugan? VVSaren som var här verkade tycka det enklaste vore en golvhängd 100L, men jag tycker det känns klent.

Genomströmningsvärmare?

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Genomströmningsvärmare?
Vad är det? 🤯

Man kan ställa en vvb var som helst. Bara att dra rör. Passa på att dra vv-cirkulation också så ungdomarna inte behöver vänta på varmvattnet.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Man kan ställa en vvb var som helst. Bara att dra rör. Passa på att dra vv-cirkulation också så ungdomarna inte behöver vänta på varmvattnet.
Allt det här låter skitbra, men jag förstår inte riktigt vad som menas. vv-cirkulation?

Genomströmningsvärmare låter också intressant när jag googlar lite snabbt. Någon som har erfarenhet av dessa?

En genomströmningsberedare drar MYCKET ström och kräver nog att ni ändrar el-abonnemanget till större huvudsäkring, inget man brukar rekommendera.
Man måste vara medveten om att man förbrukar mycket energi när man spolar varmvatten, kan röra sig om 50 kW och det oavsett om man värmer med fjärrvärme eller Värmepump men kostnaden är mindre än en tredjedel för att värma med värmepump jämfört med direktel men den måste lagra varmt vatten för att kunna leverera och större volym beroende på mängden varmvatten man vill kunna tappa.
Beträffande VVC (Varmvattencirkulation) så är det ju bra att ha om man har långt mellan VV-produktionen och tappstället och betyder att man cirkulerar vattnet i VV-ledningen genom en extra pump och returledning så att det alltid finns VV nära förbrukaren, kan ju även styras tex genom en rörelsedetektor.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.