coconut
E Erik JS skrev:
Tror det är bäst att göra så faktiskt istället för att jag pillar runt för mycket. Tack :)
Kan även vara en idé att se om man behöver rengöra kanalerna om man inte gjort det på ~8 år. Men det kan du ta när du hittat nån att prata med om de tycker verkar rimligt eller inte. Det kan också hjälpa till att öka luftflödet utan att man behöver öka fläkthastigheten.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Byt till en 25 kW bergvärmepump med extra stor varmvattentank så löser man garanterat problemet. Ventilationen kan göras med en vanlig enkel kanalfläkt, det är inte nödvändigt att bygga om till FTX.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Nu är BS1 på 205 :)
Jag tror inte det kommer att ha någon märkbar betydelse. Kompressorns uteffekt har säkert ökat ett par hundra Watt, men för att värma tappvarmvatten i samma takt som den förbrukas krävs i storleksordningen 15 kW.

Med ökat ventilationsflöde drar du in mer kall luft som måste värmas, så värmepumpen får mindre tid över att värma tappvarmvattnet när det är kallt ute...

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Kan även vara en idé att se om man behöver rengöra kanalerna om man inte gjort det på ~8 år. Men det kan du ta när du hittat nån att prata med om de tycker verkar rimligt eller inte. Det kan också hjälpa till att öka luftflödet utan att man behöver öka fläkthastigheten.
Utan tvekan behövs nog att ta hit både ventilationsfirma OCH någon som kan hjälpa mig serva/gå igenom min NIBE :)

• Gilla
coconut
  • Laddar…
Om man duschar enligt svensk standard med 10 lit/min i 40-gradigt vatten och inkommande vatten är 5 grader så behövs det runt 24 kW för att producera varmvattnet direkt när det förbrukas.

useless useless skrev:
Jag tror inte det kommer att ha någon märkbar betydelse. Kompressorns uteffekt har säkert ökat ett par hundra Watt, men för att värma tappvarmvatten i samma takt som den förbrukas krävs i storleksordningen 15 kW.

Med ökat ventilationsflöde drar du in mer kall luft som måste värmas, så värmepumpen får mindre tid över att värma tappvarmvattnet när det är kallt ute...
Ajdå ok. Det låter rimligt. Dock får man ju höra att BS1 på 160 är alldeles för lågt, så jag gick på det. Men oavsett behövde jag rengöra filtret för det såg ut som skit och det hade ökat luftflöde oavsett.

J Josth skrev:
Byt till en 25 kW bergvärmepump med extra stor varmvattentank så löser man garanterat problemet. Ventilationen kan göras med en vanlig enkel kanalfläkt, det är inte nödvändigt att bygga om till FTX.
Intressant. Men då utgår jag ifrån att man måste borra för bergvärme och det får man väl inte göra överallt (storstad)? Det låter även som att det kan vara ett stort projekt och kan lika gärna dra in fjärrvärme tänker jag om jag ändå ska ge mig på något stort?

Just nu känns en extra vvb som den enklaste lösningen?

Ofta får man borrtillstånd men inte alltid tyvärr. Går att titta på SGU's brunnskarta om grannar i närheten har borrat eller ej. De flesta borrhål brukar registreras. Dock kostar det en rejäl slant med bergvärme men det har varit tokstora höjningar av fjärrvärmetaxan på många håll så jag tror bergvärme lönar sig i längden.

Jo det blir ett första bra steg att prova med en extra varmvattenberedare först. Skulle det inte räcka till kan man säkert sälja den lätt begagnad.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
coconut
E Erik JS skrev:
Ajdå ok. Det låter rimligt. Dock får man ju höra att BS1 på 160 är alldeles för lågt, så jag gick på det. Men oavsett behövde jag rengöra filtret för det såg ut som skit och det hade ökat luftflöde oavsett.
Luftflödet är lågt i förhållande till BBRs ventilationskrav och F750 gillar mycket luft, så du får mer effekt ur kompressorn. Men det kommer inte lösa ditt varmvatten problem utan handlar mer om driftekonomi för värmen i huset.

Jag vidhåller ändå att ta in både nån som kan din NIBE för att se att det är optimerat och att pumpen forfarande fungerar optimalt, en ventilastionsfirma som kan justera frånluften, rengöra kanaler och se till att du har korrekt luftlöde. Sen tar du in nån att diskuetera lösningar kring varmvattensituationen. Sen om det blir ett byte av värmesystem eller en extra varmvattenberedare kan man prata om med nån som ser dina förutsättningar på plats. Med lite tur kanske det går att hitta nån som kan allt så du inte behöver flera olika personer. Nu har du fått en hel del bra råd i tråden som du kan ta upp till diskussion.

Om du har kontaktuppgifter till tidgare ägare kanske du kan kolla med dem om de haft någon på plats för att hantera systemet, så kanske de finns nån de rekommenderar. :)

Vill du vara lite extra förberedd så kollar du med ditt fjärrvärmebolag hur de ser på en eventuell anslutning av din fastighet. Om du ser det som ett intressant alternativ.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Luftflödet är lågt i förhållande till BBRs ventilationskrav och F750 gillar mycket luft, så du får mer effekt ur kompressorn. Men det kommer inte lösa ditt varmvatten problem utan handlar mer om driftekonomi för värmen i huset.

Jag vidhåller ändå att ta in både nån som kan din NIBE för att se att det är optimerat och att pumpen forfarande fungerar optimalt, en ventilastionsfirma som kan justera frånluften, rengöra kanaler och se till att du har korrekt luftlöde. Sen tar du in nån att diskuetera lösningar kring varmvattensituationen. Sen om det blir ett byte av värmesystem eller en extra varmvattenberedare kan man prata om med nån som ser dina förutsättningar på plats. Med lite tur kanske det går att hitta nån som kan allt så du inte behöver flera olika personer. Nu har du fått en hel del bra råd i tråden som du kan ta upp till diskussion.

Om du har kontaktuppgifter till tidgare ägare kanske du kan kolla med dem om de haft någon på plats för att hantera systemet, så kanske de finns nån de rekommenderar. :)

Vill du vara lite extra förberedd så kollar du med ditt fjärrvärmebolag hur de ser på en eventuell anslutning av din fastighet. Om du ser det som ett intressant alternativ.
Tack för tips, det uppskattas verkligen. Har igår redan kontaktat alla tre och väntar på svar. Återkommer i tråden med uppdatering :)

• Gilla
coconut
  • Laddar…
Kolla vid tillfälle inställningarna i meny 4.9.1. och 5.1.12. samt 5.1.13 på din F750. Ger värdefull info om vilken effekt kan ladda varmvatten med.

J Josth skrev:
Kolla vid tillfälle inställningarna i meny 4.9.1. och 5.1.12. samt 5.1.13 på din F750. Ger värdefull info om vilken effekt kan ladda varmvatten med.
Så här ser det ut...

• Panel med digital display som visar driftsprioritering av varmvatten och värme, båda inställda på 30 minuter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displaypanel för intern eltillsats med inställningar för effekteffekt, säkringsstorlek och omsättningstal på F750-enhet.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel som visar max installerad effekt 15 kW för en apparat, med knappar och vred nedanför.
    Skapa konto
B Bladmurn skrev:
ursäkta men hur tänkte du när du tror att bergvärme fungerar olika i stan o på landsbygden?
Glöm vad jag sa, jag är ny husägare och har inte bra koll. Trodde det var något jag läst :)

E Erik JS skrev:
Så här ser det ut...
Ser bra ut! Inga BBR-begränsningar inmatade eller nedställning av el-tillsatsen. Skulle prova med t.ex. Varmvatten 45 min, Värme 15 min i meny 4.9.1. för att se om det blir något bättre med varmvattnet.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser bra ut! Inga BBR-begränsningar inmatade eller nedställning av el-tillsatsen. Skulle prova med t.ex. Varmvatten 45 min, Värme 15 min i meny 4.9.1. för att se om det blir något bättre med varmvattnet.
Grymt! Jag ska prova nu direkt. Tack snälla för hjälpen 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.