7 382 läst · 111 svar
7k läst
111 svar
Nibe eller köra fjärrvärme?
Ställer du högre temp än ca 55 så kommer det vara elpatronen och inte värmepumpen som lyfter sista biten, med 2.5x elförbrukning som följd.E Erik JS skrev:
Så ikväll duschade först sonen, sen dottern och frugan duschade samtidigt i det andra badrummet. Tempen sjönk ganska fort från 55c till 36c. De hann duscha klart, men man känner sig lite stressed. Trist att det ska behöva vara så. Kommer ju som sagt från lägenhet med fjärrvärme och då behövde man aldrig ens tänka tanken att varmvatten skulle ta slut.
Tänkte testa detta och om inte det funkar så kanske blir att köpa en extra varmvattenberedare (om den får plats).
"Man måste gå in under servicemenyn å gå in på 5.1.1. Där kan man ändra start å stopptemp på dom olika lägena. Man ska ju ha klart för sig att kan man hålla ner vv temp i vanliga fall så går ju vp lite billigare"
Tänkte testa detta och om inte det funkar så kanske blir att köpa en extra varmvattenberedare (om den får plats).
"Man måste gå in under servicemenyn å gå in på 5.1.1. Där kan man ändra start å stopptemp på dom olika lägena. Man ska ju ha klart för sig att kan man hålla ner vv temp i vanliga fall så går ju vp lite billigare"
Detta är görbart dock och inget som "förstör" pumpen/maskinen? Den kommer då hela tiden stå på 60c istället för 55c? Är 60c max man bör höja till?Attitudeswe skrev:
Edit: gick in i serviceinställningarna och höjde till 60c.
Redigerat:
Vet inte om jag haft otur med timingen nu, men efter duscharna sjönk vv-tempen som sagt till runt 34C, sen verkar det som att avfrostning gick på (jag har bara bott i hus i en vecka, så har dålig koll). Och sen fortsatte vv sjunka till 32C. Avfrostning har avslutats och nu ligger vv temp på 34C men går seeegt. Står utan varmvatten. Är detta normalt? :/
Edit: 35C nu. Går lite segare än jag minns från ett par dagar sedan då den värmde upp till 55C efter duscharna ganska snabbt. Kanske är annorlunda nu när det är minusgrader ute och avfrostning körts?
Helvete, stressigt med husliv 😂
Edit: 35C nu. Går lite segare än jag minns från ett par dagar sedan då den värmde upp till 55C efter duscharna ganska snabbt. Kanske är annorlunda nu när det är minusgrader ute och avfrostning körts?
Helvete, stressigt med husliv 😂
Ja, det måste duschas på kvällen :/Attitudeswe skrev:
Lite trist att behöva planera sina duschtider. Kommer som sagt från lägenhet och har aldrig behövt tänka tanken. Kändes rätt sjukt att inte ha varmvatten hela resten av senkvällen. Trodde sånt bara hände om man bodde i stuga på landet 😂
Detta med varmvattnet är nog den största downgrade jag kan komma på efter att ha flyttat till hus. Hade ingen aning om att det var en grej. Man har ju hört att det skojats från vänner att man måste duscha kort när man bor i hus men antog att det hade med kostnader att göra.
Hur ser jag fläktinställningarna och är det safe att öka fläkten manuellt?
Har gått in i servicemenyn 5.1.5 och ökat flykthastighet från 59% till 68%. Vet inte om det är ok att göra så? Måste jag byta eller kontrollera filtret också när jag gör det?
Ser också ofta folk skriva saker som:
”Jag kommer med 62% upp i kring 195-200 i luftflöde. Innan med 55% kring 170.”
Hur kontrollerar jag detta i min NIBE F750?
Ser också ofta folk skriva saker som:
”Jag kommer med 62% upp i kring 195-200 i luftflöde. Innan med 55% kring 170.”
Hur kontrollerar jag detta i min NIBE F750?
183 kvm ska ventileras med 0,35liter/s per m2 det blir alltså 0,35*183*60*60/1000E Erik JS skrev:
Så du ska ligga på runt 230 i lufthastighetsgivare. Har du rengjort eller bytt filter nyligen? Annars kan det nog vara en god idé att göra.