Attitudeswe
E Erik JS skrev:
Stort tack, det låter rimligt. Stopptemp kan man ändra själv? Låter det rimligt att vår ligger på 55c just nu? Det är vad frontdisplayen visar på vattendroppen. Är detta stopptempen?
Ställer du högre temp än ca 55 så kommer det vara elpatronen och inte värmepumpen som lyfter sista biten, med 2.5x elförbrukning som följd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ställer du högre temp än ca 55 så kommer det vara elpatronen och inte värmepumpen som lyfter sista biten, med 2.5x elförbrukning som följd.
Bra att veta, kommer förmodligen inte höja mer. Blir kanske en extra varmvattenberedare i sådana fall om behov finns :)

Tack för info!

Så ikväll duschade först sonen, sen dottern och frugan duschade samtidigt i det andra badrummet. Tempen sjönk ganska fort från 55c till 36c. De hann duscha klart, men man känner sig lite stressed. Trist att det ska behöva vara så. Kommer ju som sagt från lägenhet med fjärrvärme och då behövde man aldrig ens tänka tanken att varmvatten skulle ta slut.

Tänkte testa detta och om inte det funkar så kanske blir att köpa en extra varmvattenberedare (om den får plats).

"Man måste gå in under servicemenyn å gå in på 5.1.1. Där kan man ändra start å stopptemp på dom olika lägena. Man ska ju ha klart för sig att kan man hålla ner vv temp i vanliga fall så går ju vp lite billigare"

Detta är görbart dock och inget som "förstör" pumpen/maskinen? Den kommer då hela tiden stå på 60c istället för 55c? Är 60c max man bör höja till?

Edit: gick in i serviceinställningarna och höjde till 60c.

Redigerat:
Vet inte om jag haft otur med timingen nu, men efter duscharna sjönk vv-tempen som sagt till runt 34C, sen verkar det som att avfrostning gick på (jag har bara bott i hus i en vecka, så har dålig koll). Och sen fortsatte vv sjunka till 32C. Avfrostning har avslutats och nu ligger vv temp på 34C men går seeegt. Står utan varmvatten. Är detta normalt? :/

Edit: 35C nu. Går lite segare än jag minns från ett par dagar sedan då den värmde upp till 55C efter duscharna ganska snabbt. Kanske är annorlunda nu när det är minusgrader ute och avfrostning körts?

Helvete, stressigt med husliv 😂

• Haha
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Har du tillräcklig fart på fläkten? Blir det fuktigt så måste det avfrostas mer...

Måste båda duscha kväll?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Snålspolande duschmunstycke?

Begränsa dusch tiden?

Vi har fjärrvärme men duschar max 10 min varann dag.
Vatten är en begränsad resurs.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K
En 100 liters ackumulatortank med elpatron behöver inte ta så mycket plats. Har själv funderat på en sådan. Finns modeller som antingen kan hängas högt på väggen eller som är som en tvättmaskin.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Har du tillräcklig fart på fläkten? Blir det fuktigt så måste det avfrostas mer...

Måste båda duscha kväll?
Ja, det måste duschas på kvällen :/

Lite trist att behöva planera sina duschtider. Kommer som sagt från lägenhet och har aldrig behövt tänka tanken. Kändes rätt sjukt att inte ha varmvatten hela resten av senkvällen. Trodde sånt bara hände om man bodde i stuga på landet 😂

Detta med varmvattnet är nog den största downgrade jag kan komma på efter att ha flyttat till hus. Hade ingen aning om att det var en grej. Man har ju hört att det skojats från vänner att man måste duscha kort när man bor i hus men antog att det hade med kostnader att göra.

Hur ser jag fläktinställningarna och är det safe att öka fläkten manuellt?

K Kallebo skrev:
En 100 liters ackumulatortank med elpatron behöver inte ta så mycket plats. Har själv funderat på en sådan. Finns modeller som antingen kan hängas högt på väggen eller som är som en tvättmaskin.
Kommer ev bli en sådan. Någon som kan föreslå en bra modell?

Har gått in i servicemenyn 5.1.5 och ökat flykthastighet från 59% till 68%. Vet inte om det är ok att göra så? Måste jag byta eller kontrollera filtret också när jag gör det?

Ser också ofta folk skriva saker som:

”Jag kommer med 62% upp i kring 195-200 i luftflöde. Innan med 55% kring 170.”

Hur kontrollerar jag detta i min NIBE F750?

K
E Erik JS skrev:
Kommer ev bli en sådan. Någon som kan föreslå en bra modell?
Eftersom du ska ha kvar din F750 så är det kanske snyggt med en Nibe Cu-100 som har samma utseende.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Eftersom du ska ha kvar din F750 så är det kanske snyggt med en Nibe Cu-100 som har samma utseende.
En sån får det nog bli. Tack :)

Hittade info om ”värde, lufthastighetsgivare (BS1)” som står på 160. Är det för lågt för ett hus på 183 kvm?

coconut
E Erik JS skrev:
Hittade info om ”värde, lufthastighetsgivare (BS1)” som står på 160. Är det för lågt för ett hus på 183 kvm?
183 kvm ska ventileras med 0,35liter/s per m2 det blir alltså 0,35*183*60*60/1000

Så du ska ligga på runt 230 i lufthastighetsgivare. Har du rengjort eller bytt filter nyligen? Annars kan det nog vara en god idé att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.