8 527 läst · 131 svar
9k läst
131 svar
Nibe eller köra fjärrvärme?
Förhoppningsvis räcker 100L då. Har nog inte plats i tvättstugan för ett till kylskåp om jag inte modifierar om. Kan man hänga denna till höger om pumpen? Läser något om att den helst bör hängas till vänster?J Josth skrev:
Tror inte att det skulle vara prisvärt med fjärrvärme för din del om man jämför med att koppla in en VVB i serie med värmepumpen.
Ytterligare en sak som idag talar mot fjärrvärme (som fram till nu varit den bästa lösningen) är att om fjärrvärmenätet behöver byggas om kan du komma att behöva betala ny installationskostnad.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2...der-ska-bekosta-nytt-fjarrvarmenat-i-norsborg
Ytterligare en sak som idag talar mot fjärrvärme (som fram till nu varit den bästa lösningen) är att om fjärrvärmenätet behöver byggas om kan du komma att behöva betala ny installationskostnad.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2...der-ska-bekosta-nytt-fjarrvarmenat-i-norsborg
Kan inte hitta någon restriktion på att varmvattenberedaren måste sitta till vänster om F750. Rören kopplas ihop undertill på F750 och det krävs att en erfaren rörmokare gör jobbet för det är ganska trångt i F750. Måste även kunna gå ett rör till spillvattenkopp eller golvbrunn från säkerhetsventilen på varmvattenberedaren.E Erik JS skrev:
Jag vette fan om jag ens skulle orka med det projektet, särskilt som jag inte är säker på att jag kommer bo här 5+ år. Om jag byggde nytt med den kunskap jag har idag skulle jag dock förmodligen skaffa fjärrvärme från början (om möjligt).M MrDizzy skrev:Tror inte att det skulle vara prisvärt med fjärrvärme för din del om man jämför med att koppla in en VVB i serie med värmepumpen.
[länk]
Tror att vi ev kommer klara oss som det ser ut nu när vi ändrat i pumpen från "normal" till "lyx". Det var eg bara när jag tog ett bad som värmen tog slut och värmen återhämtade sig relativt snabbt. Kanske blir bättre med lyx nu
Ok, då finns det hoppJ Josth skrev:Kan inte hitta någon restriktion på att varmvattenberedaren måste sitta till vänster om F750. Rören kopplas ihop undertill på F750 och det krävs att en erfaren rörmokare gör jobbet för det är ganska trångt i F750. Måste även kunna gå ett rör till spillvattenkopp eller golvbrunn från säkerhetsventilen på varmvattenberedaren.
Varför höja vv beredningen till lyx. Bättre då att använda tillfälligt vv höjning å höja stopptempratur på den så när du ska bada så har du fler litrar 40 ° varmvatten. Då kanske du slipper en extern vv beredare. Man kanske ska testa det först.....
Är inte säker på att jag förstår vad du menar? Säger du att jag ska ändra tillbaka från lyx till normal och bara använda tillfällig lyx, säg 3 timmar, när jag ska bada? Dvs att jag bör planera min badtid?V Vector skrev:
Som jag förstår det räcker det inte med att höja precis när man ska bada, utan man måste göra det en tid innan?
Det finns betydligt mindre men de täcker förmodligen inte ert behov så till vida ni inte kopplar en mindre till varje badrum och då , vid ffra längre och fler badstunder, kanske det inte räcker ändå.E Erik JS skrev:
Ska prova det, tack Men då är alltså rekommendationen att man ändrar tillbaka från lyx till normal och kör med tillfällig lyx när man ska bada?Attitudeswe skrev:
Vad är BRR?
Redigerat:
BBR = Boverkets byggregler. Egentligen ska installatören låsa värmepumpen i nybyggda hus så att el-patronen har en ganska medioker värmeeffekt för att inte överskrida BBR. Ibland glöms det emellertid bort och då kan man ställa upp effekten på el-patronen så mycket som säkringarna i huset och el-centralen tillåter.
Och vad i H-E har någon med vad min värme ska vara kapabel för och ska spärras. Tar inte ut mer vad som behövs och vad VP klarar, skulle en patron gå in, så blir det stegvis upp till vad som behövs. Att någon penfäktare ska sitta och tycka om något. Varför finns det då en patron i VP som ska klara ett haveri på en kompressor, är den spärras så kanske det inte räcker med effekt för att hålla huset varmt när det akuta inträffar.J Josth skrev:BBR = Boverkets byggregler. Egentligen ska installatören låsa värmepumpen i nybyggda hus så att el-patronen har en ganska medioker värmeeffekt för att inte överskrida BBR. Ibland glöms det emellertid bort och då kan man ställa upp effekten på el-patronen så mycket som säkringarna i huset och el-centralen tillåter.
Sen om huset ska byggas ut i framtiden och inte kraften räcker när den är spärrad, så måste huvudkortet bytas, till en kostnad av ca 10 kkr. Vansinnigt. Hur tänker en del myndigheter igentligen. Men dom tänker bara så långt näsan räcker och ska vara bäst i värmehänseende.
Ja... gå tillbaka till normal å höj bara när du ska bada. Å sen om inte den tempraturen som tillfälligt lyx ger får man ändra stopptempraturen till högre som då förmodligen elpatron får tillverka.E Erik JS skrev:Är inte säker på att jag förstår vad du menar? Säger du att jag ska ändra tillbaka från lyx till normal och bara använda tillfällig lyx, säg 3 timmar, när jag ska bada? Dvs att jag bör planera min badtid?
Som jag förstår det räcker det inte med att höja precis när man ska bada, utan man måste göra det en tid innan?
Stort tack, det låter rimligt. Stopptemp kan man ändra själv? Låter det rimligt att vår ligger på 55c just nu? Det är vad frontdisplayen visar på vattendroppen. Är detta stopptempen?V Vector skrev:
Man måste gå in under servicemenyn å gå in på 5.1.1. Där kan man ändra start å stopptemp på dom olika lägena. Man ska ju ha klart för sig att kan man hålla ner vv temp i vanliga fall så går ju vp lite billigare
E Erik JS skrev: