Attitudeswe
F750 kan leverera minst 177 liter 40 gradigt vatten. Det räcker för en familj på 4.

Vill du lyxa till det på kvällen så kan du schemalägga en daglig legionellahöjning kl 19...

coconut coconut skrev:
183 kvm ska ventileras med 0,35liter/s per m2 det blir alltså 0,35*183*60*60/1000

Så du ska ligga på runt 230 i lufthastighetsgivare. Har du rengjort eller bytt filter nyligen? Annars kan det nog vara en god idé att göra.
Rengjorde precis filtret och BS1 hoppade från 160 till 185 nu. Men det är alltså fortfarande för lågt? Vad kan jag göra mer på egen hand eller är det att boka ventilationsfirma nu?

Tack för all hjälp.

Se till så att du kan få upp maximal effekt från din värmekälla. Sen duschar och badar du som önskat då du hellre vill ha bekvämligheten att inte behöva planera detta. (Vilket borde vara en självklarhet som du säger).

Sen hade jag på sikt kikat på en LLVP eller bergvärme kombinerat med FTX.

Jag kör med gas idag och värmen tar aldrig slut trots en tank på 100 eller om det är 140 liter. Det är väldigt skönt för det är oftast jag som får duscha sist.

Jag var länge inne på fjärrvärme (finns i Helsingborg) men vi kan tydligen inte få det hos just oss. (Ledningarna går i marken men det behövs byggas en uttagspunkt och det kommer dem inte göra)

Sen är det så att givet dom senaste årens prishöjningar på fjärrvärme så hade jag inte vågat chansa utan vill så småningom vara så fri (som möjligt) att styra över energin själv.

Jag håller på att sätta in badrumsfläktar som går kontinuerligt på fukt och ljus. Skall också komplettera med takventiler för tilluften. Allt dras på vinden så att det är relativt lätt att docka ett ftx aggregat när pengarna finns till det.

Kör på som NI vill så länge ni har råd med det.
Ingen annan skall bry sig. Vi gör så mkt kollektivt redan i Sverige (plastkorkarna, sugrören och plastpåsarna) så vill man duscha lite längre eller när man känner för det så kör på.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Se till så att du kan få upp maximal effekt från din värmekälla. Sen duschar och badar du som önskat då du hellre vill ha bekvämligheten att inte behöva planera detta. (Vilket borde vara en självklarhet som du säger).

Sen hade jag på sikt kikat på en LLVP eller bergvärme kombinerat med FTX.

Jag kör med gas idag och värmen tar aldrig slut trots en tank på 100 eller om det är 140 liter.

Jag var länge inne på fjärrvärme (finns i Helsingborg) men vi kan tydligen inte få det hos just oss. (Ledningarna går i marken men det behövs byggas en uttagspunkt och det kommer dem inte göra)

Sen är det så att givet dom senaste årens prishöjningar på fjärrvärme så hade jag inte vågat chansa utan vill så småningom vara så fri (som möjligt) att styra över energin själv.

Jag håller på att sätta in badrumsfläktar som går kontinuerligt på fukt och ljus. Skall också komplettera med takventiler för tilluften. Allt dras på vinden så att det är relativt lätt att docka ett ftx aggregat när pengarna finns till det.

Kör på som NI vill så länge ni har råd med det.
Ingen annan skall bry sig. Vi gör så mkt kollektivt redan i Sverige (plastkorkarna, sugrören och plastpåsarna) så vill man duscha lite längre eller när man känner för det så kör på.
Så känner jag också. Lite frihet att ta ett bad då och då eller ta en lite längre varm dusch måste man ju kunna/få göra utan en massa pekpinnar :/

Som lägenhetsboende har detta ens aldrig varit en tanke. Att kunna ta ett bad var en självklarhet, men nu tar varmvattnet slut direkt och resten av familjen måste vänta på sin tur för att ens kunna duscha. Så kan vi inte ha det :/

Om jag inte löser detta, vilket jag tror vi kan genom en extra vvb så skulle jag nog överväga att flytta till lägenhet igen. Så stor dealbreaker är det för oss.

Varmvatten är skillnaden att känna sig som ett djur eller människa 😅

Redigerat:
  • Wow
MONTREAL
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Så känner jag också. Lite frihet att ta ett bad då och då eller ta en lite längre varm dusch måste man ju kunna/få göra utan en massa pekpinnar :/

Som lägenhetsboende har detta ens aldrig varit en tanke. Att kunna ta ett bad var en självklarhet, men nu tar varmvattnet slut direkt och resten av familjen måste vänta på sin tur för att ens kunna duscha. Så kan vi inte ha det :/

Om jag inte löser detta, vilket jag trir vi kan genom en extra vvb så skulle jag nog överväga att flytta till lägenhet igen. Så stor dealbreaker är det för oss.

Varmvatten är skillnaden att känna sig som ett djur eller människa 😅
Nej nej.
Du skall inte flytta. Det kommer att lösa sig. Ni skall bara hitta den lösningen som passar er bäst.

När vi flyttade in så viste jag inte om värmen i radiatorerna skulle räcka till. (Gjort stora ändringar på det och plockat bort två element pga ändrad planlösning). Det fungerar bra. Skall komplettera med flera men det blir när vi kommit vidare i renoveringen.

Avloppet i badrummet var begränsat så jag fick strypa hålet i badkaret. (Gammalt avlopp från -65. Sjukt frustrerande när det rinner ut över golvet hela tiden. Till slut föreslog min fru att rena avloppet till badkaret. Det visade sig att efter vattenlåset hade massor med gammalt äckligt satt sig. Fick gjort en ordentlig rensning och därefter har det fungerat klockrent. Sväljer allt.

Likaså med varmvattnet som inte räckte i början. Men efter pillande och funderande och kontakt med tillverkaren så fick vi ändrat en inställning så att pannan är på hugget när den börjar tömmas på vatten. Vi förbrukar inte mer vatten än tidigare men vi behöver inte vänta på att duscha.

Vi har inte tid i våra liv att planera in när det går att duscha. Det måste göras när planeterna står i rätt läge, månen är full och hunden ylar…

Det jag vill komma till är att ALLT går att lösa. Det krävs ibland lite tid, tålamod och eftertanke men till slut hittar man en lösning och har glömt hur det var.

Du får många bra förslag här så kika vidare på det du känner passar dig.

Lycka till.

• Älska
Erik JS
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Nej nej.
Du skall inte flytta. Det kommer att lösa sig. Ni skall bara hitta den lösningen som passar er bäst.

När vi flyttade in så viste jag inte om värmen i radiatorerna skulle räcka till. (Gjort stora ändringar på det och plockat bort två element pga ändrad planlösning). Det fungerar bra. Skall komplettera med flera men det blir när vi kommit vidare i renoveringen.

Avloppet i badrummet var begränsat så jag fick strypa hålet i badkaret. (Gammalt avlopp från -65. Sjukt frustrerande när det rinner ut över golvet hela tiden. Till slut föreslog min fru att rena avloppet till badkaret. Det visade sig att efter vattenlåset hade massor med gammalt äckligt satt sig. Fick gjort en ordentlig rensning och därefter har det fungerat klockrent. Sväljer allt.

Likaså med varmvattnet som inte räckte i början. Men efter pillande och funderande och kontakt med tillverkaren så fick vi ändrat en inställning så att pannan är på hugget när den börjar tömmas på vatten. Vi förbrukar inte mer vatten än tidigare men vi behöver inte vänta på att duscha.

Vi har inte tid i våra liv att planera in när det går att duscha. Det måste göras när planeterna står i rätt läge, månen är full och hunden ylar…

Det jag vill komma till är att ALLT går att lösa. Det krävs ibland lite tid, tålamod och eftertanke men till slut hittar man en lösning och har glömt hur det var.

Du får många bra förslag här så kika vidare på det du känner passar dig.

Lycka till.
Fin inställning. Behöver nog lite pep. Tack 😍

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Attitudeswe
E Erik JS skrev:
Rengjorde precis filtret och BS1 hoppade från 160 till 185 nu. Men det är alltså fortfarande för lågt? Vad kan jag göra mer på egen hand eller är det att boka ventilationsfirma nu?

Tack för all hjälp.
Bor ni två så är det ok med lite lågt flöde när ni bor stort. (Om ni inte tar in en massa kinaplaster inomhus frekvent)

VP vill ha ett minsta flöde för bästa kompressoreffekt bara...

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Som lägenhetsboende har detta ens aldrig varit en tanke.
Självklart är det inget problem eftersom grannarna betalar "solidariskt" 😀

I nybyggda flerfamiljshus betalar var och en för det varmvatten man förbrukar vilket jag kan tycka är rimligt - på samma sätt som man gör i eget hus. Skulle själv aldrig byta från en fungerande VP till att göra mig beroende av (ytterligare) ett monopolsystem som fjärrvärmen ändå är med tanke på att de kan höja taxorna precis som de vill. Själv har jag Nibe VP med extra VVB bredvid och det har aldrig varit några problem ens med många duschande gäster i huset.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nu verkar BS1 ha kommit upp i 195. Det jag gjort är:

Höjt fläkt normal från 58% till 70%
Höjt normal 2 från 40% till 42%
Rengjort filter.

Hoppat från 160 till 195 nu alltså.

Återstår att lösa med varmvatten men tänker också att det kan vara bra att ta hit ventilationsfirma?

Attitudeswe
Sätter du in en LLVP så kan din F750 prioritera varmvattnet med sin BRR budget...

Attitudeswe
Det finns en prio inställning i menyerna förresten. Har du den på att prioritera varmvatten före värme (antar du har isolerad platta på mark så det märks inte om du inte fyller på värme under 4 timmar...)

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det finns en prio inställning i menyerna förresten. Har du den på att prioritera varmvatten före värme (antar du har isolerad platta på mark så det märks inte om du inte fyller på värme under 4 timmar...)
Jag har platta på mark, ja. Huset är byggt 2016 och välisolerat.

Låter intressant, vet du hur man ställer in detta? Är det kanske lyx-inställningen du tänker på? I sådana fall har vi redan det.

coconut
E Erik JS skrev:
Nu verkar BS1 ha kommit upp i 195. Det jag gjort är:

Höjt fläkt normal från 58% till 70%
Höjt normal 2 från 40% till 42%
Rengjort filter.

Hoppat från 160 till 195 nu alltså.

Återstår att lösa med varmvatten men tänker också att det kan vara bra att ta hit ventilationsfirma?
Om huset inte är byggt av dig, men ändå ganska nybyggt så borde det finnas ett protokoll kring hur systemet ska vara inställt. Men om det inte finns eller tidigare ägare tagit med sig det.

Så kan det vara så att tidigare ägare tyckt att det varit kallras, låtit för mycket eller på annat sätt gjort att man dragit ner fläkten.

Är huset nybyggt av dig hade jag kontaktat min entreprenör och bett dem se över det hela. Annars kan du passa på att kontakta en ventilationsfirma/vvs så kan du få hjälp med både se till att systemet levererar som det ska för luftflödet. Men även disskutera lösnignar kring hur du kan öka kapaciteten på varmvatten och vilken beredare som skulle passa.

Ta och gå in här https://www.nibe.eu/sv-se/hitta-ratt-varmepump/sok-installator sen söker du rätt på nån som kan NIBE i ditt område.

• Älska
Erik JS
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Om huset inte är byggt av dig, men ändå ganska nybyggt så borde det finnas ett protokoll kring hur systemet ska vara inställt. Men om det inte finns eller tidigare ägare tagit med sig det.

Så kan det vara så att tidigare ägare tyckt att det varit kallras, låtit för mycket eller på annat sätt gjort att man dragit ner fläkten.

Är huset nybyggt av dig hade jag kontaktat min entreprenör och bett dem se över det hela. Annars kan du passa på att kontakta en ventilationsfirma/vvs så kan du få hjälp med både se till att systemet levererar som det ska för luftflödet. Men även disskutera lösnignar kring hur du kan öka kapaciteten på varmvatten och vilken beredare som skulle passa.

Ta och gå in här [länk] sen söker du rätt på nån som kan NIBE i ditt område.
Tror det är bäst att göra så faktiskt istället för att jag pillar runt för mycket. Tack :)

Nu är BS1 på 205 :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.