Kan jag höja värmen på vv till 65C utan att pumpen tar skada eller nåt? Fick förslag att göra det för att få vv att räcka längre. Sugen på att testa det.

Förstår att det blir dyrare men hur stor skillnad blir det? Har också förstått att en så kallad elpatron aktiveras. Hur ser man att den är aktiv?

Ännu en fråga. Är det möjligt att på något sätt se energiförbrukningen i en NIBE F750? Jag har ingen som helst aning om vad vi bör ligga på och om allt är normalt. Har enbart bott i huset ett par veckor. Kanske kommer räkning på 50k 😄

coconut
E Erik JS skrev:
Ännu en fråga. Är det möjligt att på något sätt se energiförbrukningen i en NIBE F750? Jag har ingen som helst aning om vad vi bör ligga på och om allt är normalt. Har enbart bott i huset ett par veckor. Kanske kommer räkning på 50k 😄
Du har ingen extra elmätare redan idag i elcentralen som mäter enbart pumpen?

coconut coconut skrev:
Du har ingen extra elmätare redan idag i elcentralen som mäter enbart pumpen?
Det tror jag inte? Du menar någon extern manick kopplad till min NIBE? Jag kan inte så något sådant.

Attitudeswe
Du kan logga in hos din nätägare och se elförbrukningen fram till igår.

Ditt hus för ligga runt 1000kWh/mån. 500-1000kr för elhandel och 1500kr för nätet typ

• Älska
Erik JS
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:

Ditt hus för ligga runt 1000kWh/mån. 500-1000kr för elhandel och 1500kr för nätet typ
Tack för tipset! Ska prova det :)

Attitudeswe Attitudeswe skrev:

Jättebra tips! 😍 Jag loggade in och det står under översikt elanvändning November 995 kWh. Vi flyttade dock in 12 nov och vi förbrukar ganska mycket varmvatten.

Tittar jag igår står det 56 kWh och dagen innan det 45 kWh. Är det inom en "normal" referensram eller vad man ska säga?

183 kvm
Byggt 2017
NIBE F750 (mekanisk frånluft)
Golvvärme
4 personer i hushållet (två tonårsbarn som duschar lääääänge)
+ 1 katt

E Erik JS skrev:
(två tonårsbarn som duschar lääääänge)
Blir att fostra dom eller säga att det kostar 25 kr varje gång att duscha. Att stå under en dusch i 30 sek,är detsamma som att hoppa i sjön, lika blöt blir man. Ett sätt ( drastiskt ) är att när det tar får långt tid. så strypa ner VV eller stänga av ut från VVB. Finns dom gjort det och då vart duscharna myyyycket kortare. Blir en hel del morr i början, men hör dom inte vad man säger, så är det ett allternativ för fostran. Dom lär sig, men även ni vuxna måste duscha korta pass då.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kolla även så att inte tidigare ägare satt schema på när tillsatsen ska gå på. T ex endast nätter.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Kolla även så att inte tidigare ägare satt schema på när tillsatsen ska gå på. T ex endast nätter.
Vad betyder detta? Tillsats?

E Erik JS skrev:
Vad betyder detta? Tillsats?
Eltillsats/elpatronen. Den kan även vara inställd på att blockeras vid utetemperaturer över t ex 5 grader.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
H
E Erik JS skrev:
Är precis nyinflyttad i hus efter att ha bott i lägenhet hela livet, så bli inte förvånade om min fråga framstår som konstig.

Har en Nibe F750 i huset som värmer upp golv och vatten som jag förstått det. Har fungerat utan problem fram tills idag då jag bestämde mig för att ta ett bad. Till min förvåning tog varmvattnet slut. Efter att ha googlat runt lite förstod jag till slut hur systemet fungerar med uppvärmningen.

Har ju som sagt bott i lägenhet hela livet med fjärrvärme, så man har aldrig behövt tänka på det här med varmvatten. Jag kunde bada utan problem samtidigt som bägge duscharna användes och det var aldrig tal om att varmvattnet skulle ta slut.

I vår Nibe har jag nu switchat om från normal-läge till "lyx", så vi får se om det gör någon skillnad.

Om detta inte räcker till för vår familj, vilka alternativ finns då? Det verkar som att man kan skaffa fjärrvärme till huset. Skulle det kunna vara ett realistiskt alternativ?
Nej till Fjärrvärme, du är i händerna på en aktör. Du kan inte påverka priset. Speciellt de senaste åren har priserna stigit kraftigt. En del pratar om ockerpriser och de har även anmälts till myndighet. I vår samfällighetsförening som består av 50 villor som idag har fjärrvärme skulle vilja byta system, t.ex. till bergvärme. Dock är den installationskostnaden för hög i nuläget för Samfälligheten.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Samt att en del FJV-verk motsätter sig annan värmekälla, för att ändra, om FJV finns i gatan och indraget.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
coconut
E Erik JS skrev:
Det tror jag inte? Du menar någon extern manick kopplad till min NIBE? Jag kan inte så något sådant.
Kolla i din elcentral om du har något som påminner om en sån här. Finns om jag inte minns helt fel ett allmänt råd i BBR att man ska ha en elmätare för värmekällan sen ganska många år bakåt.

Elektrisk mätare från Garo, vit med digital display, visas mätvärden i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nej till Fjärrvärme, du är i händerna på en aktör. Du kan inte påverka priset. Speciellt de senaste åren har priserna stigit kraftigt. En del pratar om ockerpriser och de har även anmälts till myndighet. I vår samfällighetsförening som består av 50 villor som idag har fjärrvärme skulle vilja byta system, t.ex. till bergvärme. Dock är den installationskostnaden för hög i nuläget för Samfälligheten.
Uppfattat. Vi kunde dock ändå inte få fjärrvärme, vilket jag tycker är konstigt då vi ändå bor hyfsat centralt i storstad och det finns ett bostadsrättshus 50 meter ifrån oss som jag får anta har fjärrvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.