270 235 läst · 1 462 svar
270k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Det är just att det är "inhumant" som gör det olagligt. Man får inte plåga djur, ens om de är skadedjur. Fällor ska vara konstruerade så att de dödar snabbt och säkert.
Sen kan man ju förstås argumentera att vanliga slagfällor ofta missar så djuret fastnar med en tass eller nåt istället för att dödas.
Sen kan man ju förstås argumentera att vanliga slagfällor ofta missar så djuret fastnar med en tass eller nåt istället för att dödas.
Tänk dock på att slänga mössen på ett säkert sätt så att inte något annat djur får fatt i dem. Glykol är giftigt och tråkigt att förgifta någon hund.kitco skrev:
N Nerre skrev:Det är just att det är "inhumant" som gör det olagligt. Man får inte plåga djur, ens om de är skadedjur. Fällor ska vara konstruerade så att de dödar snabbt och säkert.
placera alltid fällorna längs en vägg. Större sannolikhet att de prickar rätt. Jag har nästan hundraprocentig statistik med MjölnerN Nerre skrev:Det är just att det är "inhumant" som gör det olagligt. Man får inte plåga djur, ens om de är skadedjur. Fällor ska vara konstruerade så att de dödar snabbt och säkert.
Det har varit väldigt lungt här hemma hela hösten. Har hört en mus på vinden nån gång i slutet på augusti men sedan dess har jag bara misstänkt att det kanske varit någon inomhus. Katten har gått och spanat in vid diskmaskinen och varit väldigt nyfiken på området.
Sedan nu senaste 2 dagarna så har jag fått det bekräftat...
Det började med att jag såg i Mjölnerfällorna att de varit på dem och smaskat på jordnötssmöret som jag brukar lägga lite utanför det "farliga området" för att se spår av dem. Dock till slut så fick jag min första rackare i en fälla placerad bakom spisen. Trodde det var lugnt sen men!..
Kom hem från en jobbresa och såg en tavla som brukar stå på en tavellist som nu låg krasad på golvet. Rummet hade varit stängt så jag undrade hur fasiken det hade hänt. Men senare på kvällen så satt jag och producerade lite musik och så såg jag en rackare sitta på fönsterbrädan och titta på mig! Hämtade råttjägaren Simba, kasta in honom i rummet och stängde dörren. Efter ett tag öppnade jag dörren och katten kom utspringades med musen i munnen.
Imorse så hoppade katten ner från sängen och så kom han tillbakaspringande med en mus i munnen.
Så nu är det full fart på rackarna även för i år! Katten är överlycklig! Det är ju rena middagsbjudningen här hemma nu
Sedan nu senaste 2 dagarna så har jag fått det bekräftat...
Det började med att jag såg i Mjölnerfällorna att de varit på dem och smaskat på jordnötssmöret som jag brukar lägga lite utanför det "farliga området" för att se spår av dem. Dock till slut så fick jag min första rackare i en fälla placerad bakom spisen. Trodde det var lugnt sen men!..
Kom hem från en jobbresa och såg en tavla som brukar stå på en tavellist som nu låg krasad på golvet. Rummet hade varit stängt så jag undrade hur fasiken det hade hänt. Men senare på kvällen så satt jag och producerade lite musik och så såg jag en rackare sitta på fönsterbrädan och titta på mig! Hämtade råttjägaren Simba, kasta in honom i rummet och stängde dörren. Efter ett tag öppnade jag dörren och katten kom utspringades med musen i munnen.
Imorse så hoppade katten ner från sängen och så kom han tillbakaspringande med en mus i munnen.
Så nu är det full fart på rackarna även för i år! Katten är överlycklig! Det är ju rena middagsbjudningen här hemma nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första musen för i år, kom springandes tvärs över golvet, mötte sitt öde under diskbänken nån timme senare. Nu är giftet utplacerat och fler fällor riggade.
Till min förvåning hade den lyckats lura tre Mjölner och mumsat i sig osten...Inte varit med om det förut.
Till min förvåning hade den lyckats lura tre Mjölner och mumsat i sig osten...Inte varit med om det förut.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 922 inlägg
Slagfällor blir de inte imuna mot och är giftfria.
Jo jag har sådär 24 st utplacerade på olika ställen utomhus / kallgarage så jag tar mössen innan de kommer in.
Protte
Jo jag har sådär 24 st utplacerade på olika ställen utomhus / kallgarage så jag tar mössen innan de kommer in.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 922 inlägg
Giftet det äter de upp och sedan bygger bo i giftkartongen. Slagfällor ska det vara, men mjölner är för komplicerad för mössen, de fattar inte de ska lyfta på locket utan de gnager sig in.
har stått och sett på hur en näbbmus vittjade en Mjölner utan att lyfta på locket.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hittade-rattgift-pa-vinden.245282/page-2#post-2107560
Protte
har stått och sett på hur en näbbmus vittjade en Mjölner utan att lyfta på locket.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hittade-rattgift-pa-vinden.245282/page-2#post-2107560
Protte
Får man fråga hur du bestämde dig vart placeringen skulle vara? Har enorma problem med möss på kallvinden men det är aningen svårt att veta exakt var dom kommer in....prototypen skrev:
Sprida en j*vla massa fällor runt hela huset?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 640 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 640 inlägg
Smartaste musen någonsin gick i fällan. Efter att den har vittjat fällorna från nötkräm och hasselnötter samt överlistat burfällor och vippfälla med hink. Men Julafälla med fastlimmad nöt klarade den inte. Men den rackarn hade lyckats äta halva den fastlimmade nöten innan fällan tog den...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dom ska veta hut.Claes Sörmland skrev:
Jävla musjävel