273 105 läst · 1 481 svar
273k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Medlem
· Västerbottens län
· 17 926 inlägg
Här verkar det lugnt, men då jag startade den här tråden så var det i snitt en mus per dag.
Protte
Protte
Jag har nio dokumenterade fall i fällor + att två fällor spårlöst försvunnit. Grannkatten springer regelbundet här. Vi har ca 50 m mellan varje hus (relativt stora tomter) och bor intill en skog med många olika djur. Ändå verkar bara jag drabbad i grannskapet och jag begriper inte vart fällorna tagit vägen. Ibland ser jag även att fällorna flyttats och att betet är borta. Vi använder Mjölner och Biltemas giljottin. Kommentarer?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 926 inlägg
När jag förlorat 2 fällor så satte jag snöre i fällan och en krok på väggen.
Protte
Protte
Har märkt att mössen hittat till min vind också. Hade tre stycken Mjölner och tre ggr var jag uppe och såg alla fällorna tömda och utlösta. Men tomma...
Köpte fyra billiga från Jula med märket Axley och satte upp istället. Kollade resultatet idag. Två av fyra utlösta och i dessa, två möss. Dessutom sjukt smidiga att tömma. Bra skit!
Köpte fyra billiga från Jula med märket Axley och satte upp istället. Kollade resultatet idag. Två av fyra utlösta och i dessa, två möss. Dessutom sjukt smidiga att tömma. Bra skit!
Satte för första gången (relativt nyinflyttad i ett hus på landet) ut lite fällor på vinden då jag hörde gnagande om kvällarna. Lite blandat med fällor, både mjölner och dom vanliga från jula
Två mjölner är än så länge orörda
Fyra av julas är betet borta
En av julas lite blodstänk
Och slutligen en av julas med en totalt(!!!) söndersmetad mus
Tyvärr är jag mesig och äckelmagad så jag har nu skaffat en vippfälla som förhoppningsvis fungerar
Två mjölner är än så länge orörda
Fyra av julas är betet borta
En av julas lite blodstänk
Och slutligen en av julas med en totalt(!!!) söndersmetad mus
Tyvärr är jag mesig och äckelmagad så jag har nu skaffat en vippfälla som förhoppningsvis fungerar
Har noterat att grannkatten istället för att jaga möss tömmer fällorna på beten. Jag brukar agna med jordnötter, jordnötssmör ovh choklad. Finns det något bete katter inte gillar, men som går hem hos möss?
Bästa på vinden är hink med vatten och vippramper med lite jordnötssmör på. Fixar hela musfamiljen på några timmar
Glöm inte glykolen för att vattnet inte ska frysa och för ytspänningensskull, möss har en tendens att hålla sig flytande i vatten och kan därmed hoppa ut. Men med lite glykol i så sjunker de fortare.P pennybridge skrev:
Gykolen dödar lukten också. vattnet dunstar så man får fylla på varje år. Tror jag hade 2 lik i nu när jag fyllde på vatten, ingen luktkitco skrev:
Jag inser nu att ju fler fällor du placerar ut, desto, större fångst. I början av hösten körde jag fåtal fällor kombinerat med musstörare. Fångade ca en mus per natt, förutom för ett par veckor sedan då jag fick triss. Igårnatt valde jag dock att beväpna mig ordentligt. Hade köpt 15 Mjölnerfällor på classe. Placerade ut ca 8 av dem utöver de Biltema/Mjölner som var ute (vet inte hur många, men 5-10 stycken). Slog rekord inatt. Hade testat lite nya ställen också, bla vid garageuppfarten. Fick fyra totalt, tre i Mjölner, en i Biltema. Som vanligt var flera av träffarna nära altanen där det är mycket spring. Jag testade både jordnötssmör, jordnötter och choklad med kokos i.
Mitt råd är att placera fällor runt hela huset (kanske inte där barn springer - jag har undvikit dessa områden medvetet) med någon meter mellanrum. Testa även lite udda ställen och variera betet. Trots all kritik mot Mjölner vill jag nog påstå att den fällan är bäst. Lätt att skaka av musen till skillnad från Biltemas där det ofta blir kladdigt. Mjölner träffar nästan alltid vid nacken så jag tror lidandet blir kort.
Hinktricket kanske funkar, men det är väl olagligt och dessutom väldigt inhumant. Bättre då att placera ut rejält med fällor. Som sagt verkar det vara musår i år. Totalt har jag fällt 15 stycken denna höst. Mer än någonsin tidigare, hur ser statistiken ut för er andra?
Mitt råd är att placera fällor runt hela huset (kanske inte där barn springer - jag har undvikit dessa områden medvetet) med någon meter mellanrum. Testa även lite udda ställen och variera betet. Trots all kritik mot Mjölner vill jag nog påstå att den fällan är bäst. Lätt att skaka av musen till skillnad från Biltemas där det ofta blir kladdigt. Mjölner träffar nästan alltid vid nacken så jag tror lidandet blir kort.
Hinktricket kanske funkar, men det är väl olagligt och dessutom väldigt inhumant. Bättre då att placera ut rejält med fällor. Som sagt verkar det vara musår i år. Totalt har jag fällt 15 stycken denna höst. Mer än någonsin tidigare, hur ser statistiken ut för er andra?