Såg lite spår i snön ute, trodde först det var en fågel, men sedan var det för många spår vid ett litet hål under en mur så jag gick över till anfallskrig. Tog en natt att få napp. Rätt köttig för att kallas mus dock.

Kalles kaviar är bra till mycket.

En död råtta i en musfälla utomhus i snön nära en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Rätt köttig för att kallas mus dock.
Ja, det är nog en sork skulle jag säga (kort svans).

Illustration av husmus och skogssork med tydliga skillnader i svanslängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
C cpalm skrev:
Riktigt musår här. Tror vi tagit 17 st denna säsong. Inomhus skall väl tilläggas.
Håller med. Har tagit 98 hittills denna säsong varav 13 i bostadshuset och 33 i matkällaren runt hörnet. Resterande har varit "vid husknuten" då jag föredrar att ta dom innan dom hittar vägar in..

Det är 50% fler ungefär än förra säsongen.

• Wow
Jeppson och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det är nog en sork skulle jag säga (kort svans).

[bild]
Jag trodde det var en "råtta" men det är ju något annat än en sork. Skitsamma, smäll i nacken ska de ha ändå.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
N
Fångar ni möss utomhus? Det känns väl lite onödigt kan jag tycka.

• Gilla
Silkesnusa och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Fångar ni möss utomhus? Det känns väl lite onödigt kan jag tycka.
Well, om de höll sig utomhus skulle jag skita i det, men grannarna har problem med att råttorna tar sig in och då är det inte lika kul. Så jag jagar när jag ser spår. Husen ligger väldigt nära.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
MathiasS MathiasS skrev:
Well, om de höll sig utomhus skulle jag skita i det, men grannarna har problem med att råttorna tar sig in och då är det inte lika kul. Så jag jagar när jag ser spår. Husen ligger väldigt nära.
I see!
Här på vischan skulle det vara ett evighetsjobb att fånga dem utomhus.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
I see!
Här på vischan skulle det vara ett evighetsjobb att fånga dem utomhus.
Problemet vi har här lokalt är att grannens granne har höns och där är råttorna och äter. Anticimex säger att något i hönsmaten (om jag minns rätt nu) neutraliserar de verksamma ingredienserna i giftet de sätter ut i sina fällor, så dessa är inte så verksamma som de annars borde vara.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Självklart ska man fånga mössen utomhus. Är ju galet att släppa in de så det får härja fritt.
Ja bor på vischan med skog runtom och när jag startade denna tråden så tog jag i snitt en mus om dagen under vintern, nu kanske vi tar en i veckan.
Det går att bekämpa möss men det räcker inte med en fälla och nöja sig med att det slutat krafsa l väggen.

Protte

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Råttor förstår jag att man vill fånga ute. Men jag skulle inte börja fånga möss utomhus, om jag inte hade väldiga problem med dem. De hör ju hemma ute i naturen. Här hemma fångar vi dem levande inomhus, sedan släpper jag ut dem i skogen någon kilometer bort. Vet att det kan ses som olagligt, men tycker själv inte att det är fel på något vis. För ett par år sedan släppte jag bara ut dem på trappen. Då började jag att känna igen dem när de kom in igen, och de kände igen mig/mönstret. Efter några omgångar tittade de mest intresserat på mig när jag kom för att hämta buren. Fördelen med att göra så, var att jag då enklare kunde se var de kom in, och stänga hålet. Efter att jag släppt ut en, gick jag direkt ner i källaren och höll utkik. Använde även övervakningskamera. Efter det året har vi haft så få att jag inte bemödat mig att leta efter några fler hål. Tilläggas bör att de inte tar sig in i våra väggar, då det knappt finns någon isolering eller andra hålrum, utan de kommer bara in i källaren. De kommer endast vidare i huset om källardörren lämnats öppen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.