271 930 läst · 1 479 svar
272k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Såg lite spår i snön ute, trodde först det var en fågel, men sedan var det för många spår vid ett litet hål under en mur så jag gick över till anfallskrig. Tog en natt att få napp. Rätt köttig för att kallas mus dock.
Kalles kaviar är bra till mycket.
Kalles kaviar är bra till mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med. Har tagit 98 hittills denna säsong varav 13 i bostadshuset och 33 i matkällaren runt hörnet. Resterande har varit "vid husknuten" då jag föredrar att ta dom innan dom hittar vägar in..C cpalm skrev:
Det är 50% fler ungefär än förra säsongen.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 657 inlägg
Problemet vi har här lokalt är att grannens granne har höns och där är råttorna och äter. Anticimex säger att något i hönsmaten (om jag minns rätt nu) neutraliserar de verksamma ingredienserna i giftet de sätter ut i sina fällor, så dessa är inte så verksamma som de annars borde vara.N Nalleman64 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 924 inlägg
Självklart ska man fånga mössen utomhus. Är ju galet att släppa in de så det får härja fritt.
Ja bor på vischan med skog runtom och när jag startade denna tråden så tog jag i snitt en mus om dagen under vintern, nu kanske vi tar en i veckan.
Det går att bekämpa möss men det räcker inte med en fälla och nöja sig med att det slutat krafsa l väggen.
Protte
Ja bor på vischan med skog runtom och när jag startade denna tråden så tog jag i snitt en mus om dagen under vintern, nu kanske vi tar en i veckan.
Det går att bekämpa möss men det räcker inte med en fälla och nöja sig med att det slutat krafsa l väggen.
Protte
Råttor förstår jag att man vill fånga ute. Men jag skulle inte börja fånga möss utomhus, om jag inte hade väldiga problem med dem. De hör ju hemma ute i naturen. Här hemma fångar vi dem levande inomhus, sedan släpper jag ut dem i skogen någon kilometer bort. Vet att det kan ses som olagligt, men tycker själv inte att det är fel på något vis. För ett par år sedan släppte jag bara ut dem på trappen. Då började jag att känna igen dem när de kom in igen, och de kände igen mig/mönstret. Efter några omgångar tittade de mest intresserat på mig när jag kom för att hämta buren. Fördelen med att göra så, var att jag då enklare kunde se var de kom in, och stänga hålet. Efter att jag släppt ut en, gick jag direkt ner i källaren och höll utkik. Använde även övervakningskamera. Efter det året har vi haft så få att jag inte bemödat mig att leta efter några fler hål. Tilläggas bör att de inte tar sig in i våra väggar, då det knappt finns någon isolering eller andra hålrum, utan de kommer bara in i källaren. De kommer endast vidare i huset om källardörren lämnats öppen.
Liknande trådar
-
Förhindra att vinden flyttar aluminiummöbler?
Altan & Uteplats -
Måste man "resetta" sin Husqvarna Automower 405X när man flyttar till ny villa?
Trädgårdsmaskiner -
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten -
Behövs samboavtal om jag bodelar till mig ett hus och flyttar ihop med min nya?
Juridik -
Ventilationslösning till nytt rum m fläkt/luftförflyttare?
Ventilation