268 878 läst · 1 462 svar
269k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Råttor har mumsat i sig äpplen från grannens äppelträd. I förebyggande syfte placerade jag ut lite råttfällor som Anticimex gav mig. Häromdagen betade jag med rutten korv. Det dröjde inte lång tid innan en mus fastnade i råttfällan. Någon som varit nedom något liknande? Trodde råttorna skulle skrämma bort mössen, men verkar inte så…
Jag får bara möss i mina råttfällor. Är det en indikation på att råttproboemen är över- har endast fångat en råtta och Anticimex påstår att råttorna är borta numeraL Lilla Yk skrev:Råttor har mumsat i sig äpplen från grannens äppelträd. I förebyggande syfte placerade jag ut lite råttfällor som Anticimex gav mig. Häromdagen betade jag med rutten korv. Det dröjde inte lång tid innan en mus fastnade i råttfällan. Någon som varit nedom något liknande? Trodde råttorna skulle skrämma bort mössen, men verkar inte så…
Såg och beställde Victors fällor nu när de hade nedsatt pris.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...lor-och-rattfallor/elektrisk-musfalla-019598/
https://www.jula.se/catalog/tradgar...lor-och-rattfallor/elektrisk-musfalla-019598/
En mus hade hoppat upp på diskbänken, farit ned i diskhon, och fastnat i en oagnad musfälla (SuperCat) som stod där för att jag diskat den efter att den avlivat en av musens olycksbröder. Stackarn måste antingen varit efterbliven eller helt desperat.
Jag anväder enbart SuperCat numera, inte en enda misslyckad avlivning eller utlöst fälla utan fångst. Mössen är stendöda och fällan är lätt att vittja. Enda nackdelen är att jag vid något tillfälle lyckats utlösa fällan över mina egna fingrar när jag agnar den, men enligt min bättre hälft beror det på att jag är talanglösH Harald Blåtumme skrev:Någon vecka till av empiriska resultat. SuperCat musfällor, två fällor har tagit tre möss i källaren i stugan. Satt en till där ikväll, fixar imorrn. Imponerad av denna enkla lätthanterliga musfälla.
Tagit fyra mer eller mindre stora möss eller små brunråttor i Giljotta-fällan där, inget i de fem övriga Mjölner-fällorna trots att jag ansträngt mig med fräscha beten. Såg idag att det satt en liten en i just Giljotti-fällan, får fixa imorrn.
Jag hade Mjölner innan men pensionerade den då en mus lyckades fastna med tassen i den. Svårt sårad sprang den runt i köket med fällan efter sig tills stackarn dog av utmattning. Scenen som mötte mig när jag kom hem var som något ur valfri splatter-film...
Det kan hända även med Supercat. Viktigt att se till att skruva fast fällan i något. Jag har satt alla mina i träbitar efter att ha blivit av med dom. Men överlag stabila och enkla att vittja.possum77 skrev:Jag anväder enbart SuperCat numera, inte en enda misslyckad avlivning eller utlöst fälla utan fångst. Mössen är stendöda och fällan är lätt att vittja. Enda nackdelen är att jag vid något tillfälle lyckats utlösa fällan över mina egna fingrar när jag agnar den, men enligt min bättre hälft beror det på att jag är talanglös
Jag hade Mjölner innan men pensionerade den då en mus lyckades fastna med tassen i den. Svårt sårad sprang den runt i köket med fällan efter sig tills stackarn dog av utmattning. Scenen som mötte mig när jag kom hem var som något ur valfri splatter-film...
Jag har kört Mjölner i tio års tid och det har funkat klockrent. Ibland har dock mössen lyckats sno betet utan att åka i fällan. Positiv överraskning är dock att råttfällorna även funkar för möss (se mitt inlägg ovan).tensiden skrev:
Gammal korv har jag fått bäst resultat med, men punchpraliner är god tvåa (körde gamla punchpraliner hela covid och fick över 100 möss i fällorna hösten 2020)
Jag har haft flera möss som fastnat med både tassar och svans, nån tom med svans i ena fällan och tass i andra ...possum77 skrev:Jag anväder enbart SuperCat numera, inte en enda misslyckad avlivning eller utlöst fälla utan fångst. Mössen är stendöda och fällan är lätt att vittja. Enda nackdelen är att jag vid något tillfälle lyckats utlösa fällan över mina egna fingrar när jag agnar den, men enligt min bättre hälft beror det på att jag är talanglös