Ja den typen av beten är utmärkta.

Som sagt, imponerad av SuperCat musfälla i synnerhet. Alla klockrena kills rakt över huvudet, minimalt lidande. Plus hög kill-rate, och extremt enkel att vittja och återaktivera det är ett enda handgrepp. Då och då kan man lägga på litet mer bete, det man kan köpa till fällorna är tydligen bara vanligt jordnötssmör i en praktisk sprut-dispenser så det funkar väl med vad som helst.

Giljotti-fällorna (råttfällsvarianten dvs avsevärt större): konstaterar att de är effektiva, men där får man fixa med betet mer ofta för det är vanligen borta när man vittjar fällan. Knöka in en torr brödbit i "plastklon" impregnerad med jordnötssmör e. dyl är receptet.

Men en smula förvånad över att Mjölner-fällorna inte verkar funka speciellt bra varken i mus- eller råttvarianten.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Aluminiumnät undrar jag hur bra det står emot mössens tänder? Brukar det vara nån hård legering i dem?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Aluminiumnät fungerar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Funderar på om man kan sätta musband nedtill på fasaden på existerande fasadbrädor? Har stående 170 brädor med lock.

Det kanske går att få dit hyfsat snyggt?

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Funderar på om man kan sätta musband nedtill på fasaden på existerande fasadbrädor? Har stående 170 brädor med lock.

Det kanske går att få dit hyfsat snyggt?
Det går, men det är inte lätt som en plätt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det går, men det är inte lätt som en plätt.
Hittade musband för existerande Panel så blir att åka och köpa det idag och montera. Sedan upp på vinden och gallra fler fällor efter att en musjäkel på vinden hållt mig vaken till och från hela natten

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Hittade musband för existerande Panel så blir att åka och köpa det idag och montera. Sedan upp på vinden och gallra fler fällor efter att en musjäkel på vinden hållt mig vaken till och från hela natten
Jag är väldigt sugen på bilder på när detta pillas dit 😀😀 vilket musband köper du?

Funderar på samma!

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
O ohlinj skrev:
Jag är väldigt sugen på bilder på när detta pillas dit 😀😀 vilket musband köper du?

Funderar på samma!
Testade montera en längd igår sedan gick det inte längre pga 10-månadersgrabben här hemma som blev uttråkad 😅

Ska ta bilder och dela nästa gång jag kör på. Men det var väldigt smidigt att montera 👍

Gamla ägaren lämnade kvar någon elektronisk musavskräckare i garaget men jag litade inte på den så jag ställde ut några vanliga musfällor för någon vecka sedan. Igår blev det första fångsten. Och det var fällan som jag placerade bara 2m från den elektroniska avskräckaren.

• Musfälla med fångad mus på betonggolv i en garagehörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G
T tyomka skrev:
Gamla ägaren lämnade kvar någon elektronisk musavskräckare i garaget men jag litade inte på den så jag ställde ut några vanliga musfällor för någon vecka sedan. Igår blev det första fångsten. Och det var fällan som jag placerade bara 2m från den elektroniska avskräckaren.
Finns flera undersökningar att dessa skrämmor inte fungerar. Nu även din.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G
Vill slå ett slag för möjligheten att få gratis musfällor via hemförsäkringen. Jag brukar varje år begära att få några fällor utskickade så jag kan hålla efter möss och det har jag alltid fått.

De flesta försäkringsbolag har samarbete med Anticimex och för dem är det billigare att skicka några fällor istället för att skicka en skadedjurstekniker.

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Vill slå ett slag för möjligheten att få gratis musfällor via hemförsäkringen. Jag brukar varje år begära att få några fällor utskickade så jag kan hålla efter möss och det har jag alltid fått.

De flesta försäkringsbolag har samarbete med Anticimex och för dem är det billigare att skicka några fällor istället för att skicka en skadedjurstekniker.
Vad brukar man få för fällor?

Jag är stort fan av Supercat. Dock inte betat med originalbetet (visserligen gillar mössen det, men de jäklarna slickar i sig alltihop utan att lösa ut fällan). Pressar i en liten valnötssmula istället och det funkar i 60% av fallen.

"Hittade" en råttfälla modell Goodnature A24 med räknare dessutom. Så ny gas, bete och batteri så är den igång och skall göra sin grej. Ännu ingen som krupit in, men råttspillning finns det gott om.

>50 möss på två månader nu, så katt är ju mer och mer lockande trots allergi.

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
G
tensiden tensiden skrev:
Vad brukar man få för fällor?

Jag är stort fan av Supercat. Dock inte betat med originalbetet (visserligen gillar mössen det, men de jäklarna slickar i sig alltihop utan att lösa ut fällan). Pressar i en liten valnötssmula istället och det funkar i 60% av fallen.

"Hittade" en råttfälla modell Goodnature A24 med räknare dessutom. Så ny gas, bete och batteri så är den igång och skall göra sin grej. Ännu ingen som krupit in, men råttspillning finns det gott om.

>50 möss på två månader nu, så katt är ju mer och mer lockande trots allergi.
https://shop.anticimex.com/skadedjur/slagfalla-mus

Denna med bete samt en fångststation, alltså en låda musfällan passar i. De brukar skicka ut två såna set per gång.

https://shop.anticimex.com/skadedjur/gnagare/slagfallestation-mus

G Grannens Häck skrev:
[länk]

Denna med bete samt en fångststation, alltså en låda musfällan passar i. De brukar skicka ut två såna set per gång.

[länk]
Perfekt, tack!
Blir att kolla med försäkringsbolaget då. Just en betesstation vore bra, det är inte ofta jag trots alla försök att undvika det får en fågel i fällan, men det händer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.