268 869 läst · 1 462 svar
269k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Jag har fångat möss som legat döda bredvid fällan som smällt. De kanske får en smäll i skallen och avlider inte direkt utan hinner ta några steg till, eller så sitter de fast en stund och lyckas sedan krångla sig loss för att avlida strax efteråt. De två jag hittat bredvid var inom 1 meter från fällan.
Snacka om musår nu.
De har tydligen lyckats få en hel drös med kullar i sommar när det varit gott om mat. Det roliga är juatt nästa år lär det vara rävår här när de i sin tur kan äta sig feta.
19/20 var tydligen förra musåret och 21 var det så gott om räv och rovfågel här i markerna
Köpte "supercat" kopior på amazon och har betat av rätt gott på tomten. är väl ett 30tal tagna i höst.
Har man hus byggt före 70talet är man väl rätt naiv om man inte har fällor ute i år .
De har tydligen lyckats få en hel drös med kullar i sommar när det varit gott om mat. Det roliga är juatt nästa år lär det vara rävår här när de i sin tur kan äta sig feta.
19/20 var tydligen förra musåret och 21 var det så gott om räv och rovfågel här i markerna
Köpte "supercat" kopior på amazon och har betat av rätt gott på tomten. är väl ett 30tal tagna i höst.
Har man hus byggt före 70talet är man väl rätt naiv om man inte har fällor ute i år .
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 416 inlägg
Trodde jag tätat upp till vinden ganska bra, fått 1-2st per säsong senaste åren.
Men i år måste de hittat en annan väg in, för jag har tagit 5-7st och har fler kvar hör jag 👿
Men i år måste de hittat en annan väg in, för jag har tagit 5-7st och har fler kvar hör jag 👿
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 416 inlägg
Var ute och lös med pannlampa under dagen, hittade ett antal ställen mellan tegelfasaden och takets råspont där de skulle kunna leta sig in, två ställen var riktigt stora men sågs inte om man inte stod på en stege.
Har tätat alla med lite nät och hoppas att detta räcker.
Har tätat alla med lite nät och hoppas att detta räcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B081D3PRCQ?ref=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Den här kan jag rekommendera.
Fördel: Betydligt kraftigare fjäder än plastfällorna - säkrare.
Nackdel: Något krångligare att ladda.
13kr/st
Ser ut som en mjölnerfälla, men är det råttfälla eller musfälla? Om det stämmer det du skriver att du har råttfällan mjölner så skulle jag till 80% säkerhet säga att det där är en råtta. Råttfällan är ju markant större än musfällan.
Sedan som tidigare påtalat så hade det ju inte skadat och tagit bort snö och ev mätt gnagaren. En mus är runt 10 cm i längd, medan en råtta är närmare 20 cm i vuxen storlek, utan svansarna.
Sedan som tidigare påtalat så hade det ju inte skadat och tagit bort snö och ev mätt gnagaren. En mus är runt 10 cm i längd, medan en råtta är närmare 20 cm i vuxen storlek, utan svansarna.
Vi fångar gnagare på löpandeband i sambons vaktelvoljär. Många är typ 12-13cm långa med en svans som är >5cm lång. Vägde upp en till 47g (tog den i en plastpåse).Hemingway skrev:Ser ut som en mjölnerfälla, men är det råttfälla eller musfälla? Om det stämmer det du skriver att du har råttfällan mjölner så skulle jag till 80% säkerhet säga att det där är en råtta. Råttfällan är ju markant större än musfällan.
Sambon är etolog och tog en massa bilder som skickades till vänner som är biologer. Troligen är det långsvansad skogssork.
Det finns alltså relativt stora rackare som inte är råttor...
Undrar om gnagaren "nedlagts" i stadsmiljö, eller på vischan. Gör det lite lättare att gissa,om man visste det.
Gnagaren är i stadsmiljöK Kardan79 skrev:Vi fångar gnagare på löpandeband i sambons vaktelvoljär. Många är typ 12-13cm långa med en svans som är >5cm lång. Vägde upp en till 47g (tog den i en plastpåse).
Sambon är etolog och tog en massa bilder som skickades till vänner som är biologer. Troligen är det långsvansad skogssork.
Det finns alltså relativt stora rackare som inte är råttor...
Undrar om gnagaren "nedlagts" i stadsmiljö, eller på vischan. Gör det lite lättare att gissa,om man visste det.