J jonaserik skrev:
Det är väl nästan bara vanliga slagfällor med fjäder som dom kan hamna snett i. Dom där Svenskfärgade så ska dom in framifrån på.
Nja jag misstänker den fastnade med svansen i en och i panik sprang runt och fastnade i nästa Supercat.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Jag har fångat möss som legat döda bredvid fällan som smällt. De kanske får en smäll i skallen och avlider inte direkt utan hinner ta några steg till, eller så sitter de fast en stund och lyckas sedan krångla sig loss för att avlida strax efteråt. De två jag hittat bredvid var inom 1 meter från fällan.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Snacka om musår nu.

De har tydligen lyckats få en hel drös med kullar i sommar när det varit gott om mat. Det roliga är juatt nästa år lär det vara rävår här när de i sin tur kan äta sig feta.

19/20 var tydligen förra musåret och 21 var det så gott om räv och rovfågel här i markerna

Köpte "supercat" kopior på amazon och har betat av rätt gott på tomten. är väl ett 30tal tagna i höst.

Har man hus byggt före 70talet är man väl rätt naiv om man inte har fällor ute i år .

Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Trodde jag tätat upp till vinden ganska bra, fått 1-2st per säsong senaste åren.

Men i år måste de hittat en annan väg in, för jag har tagit 5-7st och har fler kvar hör jag 👿

• Ledsen
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Var ute och lös med pannlampa under dagen, hittade ett antal ställen mellan tegelfasaden och takets råspont där de skulle kunna leta sig in, två ställen var riktigt stora men sågs inte om man inte stod på en stege.

Har tätat alla med lite nät och hoppas att detta räcker.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Smart att plattan ser ut som en ost! Då behöver man inte sätta dit nåt bete!

• Haha
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
C
Någon som testat t.ex. Supercat Connect som i kombination med valfri fälla signalerar fångst via Bluetooth?
Hur fungerar de? Både rent tekniskt och i praktiken? Räckvidd, batterilivslängd och så...

Råttfällan jag köpte från Clas Ohlson har slagit igen, och gnagaren som fastnade ser väldigt stor ut – alldeles för stor för att vara en vanlig mus, eller vad tycker ni (se bild)?

• En råttfälla slår igen i snön med en infångad gnagare, som ser större ut än en vanlig mus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lilla Yk skrev:
alldeles för stor för att vara en vanlig mus
Jag har väldigt svårt att förstå vad bilden visar.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
K
L Lilla Yk skrev:
Råttfällan jag köpte från Clas Ohlson har slagit igen, och gnagaren som fastnade ser väldigt stor ut – alldeles för stor för att vara en vanlig mus, eller vad tycker ni (se bild)?
Är oerhört svårt att avgöra utifrån den bilden. Inga referensobjekt och massor av snö i vägen.

Ser ut som en mjölnerfälla, men är det råttfälla eller musfälla? Om det stämmer det du skriver att du har råttfällan mjölner så skulle jag till 80% säkerhet säga att det där är en råtta. Råttfällan är ju markant större än musfällan.

Sedan som tidigare påtalat så hade det ju inte skadat och tagit bort snö och ev mätt gnagaren. En mus är runt 10 cm i längd, medan en råtta är närmare 20 cm i vuxen storlek, utan svansarna.

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
K
Hemingway Hemingway skrev:
Ser ut som en mjölnerfälla, men är det råttfälla eller musfälla? Om det stämmer det du skriver att du har råttfällan mjölner så skulle jag till 80% säkerhet säga att det där är en råtta. Råttfällan är ju markant större än musfällan.

Sedan som tidigare påtalat så hade det ju inte skadat och tagit bort snö och ev mätt gnagaren. En mus är runt 10 cm i längd, medan en råtta är närmare 20 cm i vuxen storlek, utan svansarna.
Vi fångar gnagare på löpandeband i sambons vaktelvoljär. Många är typ 12-13cm långa med en svans som är >5cm lång. Vägde upp en till 47g (tog den i en plastpåse).

Sambon är etolog och tog en massa bilder som skickades till vänner som är biologer. Troligen är det långsvansad skogssork.

Det finns alltså relativt stora rackare som inte är råttor...

Undrar om gnagaren "nedlagts" i stadsmiljö, eller på vischan. Gör det lite lättare att gissa,om man visste det.

Bra poäng Kardan, tänkte inte på att det kunde vara i en miljö med sork m.m, utan utgick helt ifrån att vi var i ett mer typiskt villaområde. Med fällor utomhus så är ju allt möjligt.

K Kardan79 skrev:
Vi fångar gnagare på löpandeband i sambons vaktelvoljär. Många är typ 12-13cm långa med en svans som är >5cm lång. Vägde upp en till 47g (tog den i en plastpåse).

Sambon är etolog och tog en massa bilder som skickades till vänner som är biologer. Troligen är det långsvansad skogssork.

Det finns alltså relativt stora rackare som inte är råttor...

Undrar om gnagaren "nedlagts" i stadsmiljö, eller på vischan. Gör det lite lättare att gissa,om man visste det.
Gnagaren är i stadsmiljö

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.