Var det en rått eller musfälla?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Var det en rått eller musfälla?
Råttfälla

Ja, då är det troligen en råtta du fångat 😀

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
G
Appendix Appendix skrev:
Snacka om musår nu.

De har tydligen lyckats få en hel drös med kullar i sommar när det varit gott om mat. Det roliga är juatt nästa år lär det vara rävår här när de i sin tur kan äta sig feta.

19/20 var tydligen förra musåret och 21 var det så gott om räv och rovfågel här i markerna

Köpte "supercat" kopior på amazon och har betat av rätt gott på tomten. är väl ett 30tal tagna i höst.

Har man hus byggt före 70talet är man väl rätt naiv om man inte har fällor ute i år .
Hmmm... konstigt då jag har fått färre än tidigare 2-3åren. Antingen är det lokalt färre eller så ligger de i lösullen och skrattar åt mig och mina fällor.

• Haha
Hemingway
  • Laddar…
Jag har 5 st på vinden i år mot tidigare 2 år som bara gett 2 per år. Så min personliga upplevelse stämmer med musårsteorin.

Du kanske får bomba på med fler fällor så nyper du dem!

Jag har 5 st på vinden i år mot tidigare 2 år som bara gett 2 per år. Så min personliga upplevelse stämmer med musårsteorin.

Då någon ovan beskrev att "det blir vartannat år" så blir det fräckt när du får fullt av rävar på vinden nästa år😉

Bono_R Bono_R skrev:
Då någon ovan beskrev att "det blir vartannat år" så blir det fräckt när du får fullt av rävar på vinden nästa år😉
Haha! Ja, då kommer jag vara mer försiktig när jag öppnar luckan och går runt och vittjar fällorna.. 😀

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
G

Har 3 på vinden och 10 ute.

Kanske borde beta dom lite oftare också.

Har kanske fått totalt 10st i år och alla utomhus vilket är bra.

Även plockat 2st sorkar med musfällor vilket jag är extra stolt över.

Jag har varit så nöjd med att inte ha sett/hört några spår efter möss på länge. För ett par år sedan tog jag ca 20 st på den lösullsisolerade vinden och sedan dess har det varit ganska lugnt. Brukar få några i garaget (som är typ 5-gradigt) per vinter.

Men nu har vi hört en rackare i väggen på ett nytt ställe i huset och i morse när jag satt och laddade för att åka till jobbet såg jag den lille fan springa över golvet och in bakom kylskåpet. Så på vägen hem köpte jag lite nya vapen. Jag börjar misstro min WiFi-fälla som jag tidigare lovordat, undrar hur länge man ska räkna med att de håller? Hittade en intressant variant på utomhusfälla som jag nyss agnat och har höga förväntningar på. Blev en Victor elfälla till, men inte WiFi. Och en annan sort som jag inte sett förut, den går på 230V. Sen ett gäng giljotiner som jag tycker har fungerat bra.
Provar lite köpebete också, verkar vara typ jordnötssmör/choklad. Lite rinnig tycker jag men vi får se.

Gammalt hus så jag tror inte vi kan täta alla möjliga ingångar, men jag har hittills aldrig provat utomhusfällor och jag hoppas att det kan hjälpa.

Vi har märkt en tydlig minskning av antalet rävar, undrar om det bidrar till ökningen av musspaningarna.

• Betesstation med musfälla från Ryom, pris 99,90 kr. Bild visar stängd och öppen musfälla. En del av skadedjursbekämpning kategorin på Granngården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart Victor elektrisk musfälla modell M250S, pris 399 SEK, visad på butikens websida med recensioner och betyg.
    Skapa konto
  • Förpackning av Kvitt elektrisk musfälla från Jula, visar illustrationer av möss och fällan, marknadsförd som en lösning för muskontroll. Pris 399 kr.
    Skapa konto
Möss och råttor är som sagt var ganska enkelt att se skillnad på, här finns en bra artikel (som visserligen till stora delar handlar om tama djur).
https://mus.ifokus.se/discussion/1426853/skillnaden-mellan-mus-och-ratta

Det är en markant skillnad i storlek.

Men det finns som sagt var en hel del andra större gnagare som ibland kan förväxlas med råttor. Men jag tror man ser det på svansen, råttor har en lång svans, oftast längre än kroppen.

Efter två dygn kan jag rapportera följande:
Ingen aktivitet på de elektriska fällorna inomhus, men å andra sidan inga tecken på möss i närheten.
Ingen aktivitet första dygnet på betesstationerna med slagfälla utomhus.
Idag var det fångst på två av tre när jag ronderade. Min teori är att det var för kallt (runt -9°) första natten och mössen höll sig inne. Idag har det varit töväder så de är väl ute och letade mat.
Tyvärr var det bara skadeskjutning i den ena slagfällan och stackaren fick tagas av daga manuellt.
Så jag tycker egentligen inte om själva fällan i betesstationen, den är också svår att aptera utan att den kommer loss. Kanske man kan bygga om den lite och skruva in en SuperCat...

• Gilla
Saturnushuset
  • Laddar…
Död mus fast i en SuperCat-fälla på en köksbänk.
Skapa konto

Hmm, mössen verkar ha hittat in igen. Andra på 2 dagar nu.
Nutella som bete.
Trodde katterna på gatan höll rent, då man ofta ser de gå förbi med en mus hängande i munnen.
Nåväl, ska ladda fler supercat.
Den här musen hörde jag plågas (?) då det tog många minuter innan det blev tyst under diskbänken.

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
F fusion skrev:
Den här musen hörde jag plågas (?) då det tog många minuter innan det blev tyst under diskbänken.
Det är ju trist att så många fällor verkar ha svårt att få ihjäl mössen.
Annars har jag bara hört bra om Supercat.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Det är ju trist att så många fällor verkar ha svårt att få ihjäl mössen.
Annars har jag bara hört bra om Supercat.
Japp det har aldrig blivit nån blindgångare i Supercat.
Hitta nån giljotin liknande fälla som jag aldrig provat. Den gör nog processen kort, men misstänker att mössen lätt kan gnaga på betet utan att den smäller ? Köpt på Biltema

Musfälla med giljotinliknande mekanism från Biltema, designad för effektiv skadedjursbekämpning.
Skapa konto

G
F fusion skrev:
[bild]

Hmm, mössen verkar ha hittat in igen. Andra på 2 dagar nu.
Nutella som bete.
Trodde katterna på gatan höll rent, då man ofta ser de gå förbi med en mus hängande i munnen.
Nåväl, ska ladda fler supercat.
Ser ut att vara en välvuxen mus, har haft samma med större möss i supercat. Den har ihjäl dom men inte på en gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.