8 378 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
Hittade råttgift på vinden
Katt funkar inte alltid så bra på vinden. Vår ena sprang upp och tog sig en simtur i isoleringen som satte sig i pälsen så att vi fick klippa ner och duscha honom. Mycket jobb utan att en enda mus dog på kuppen!hekosi skrev:
(Och jag vet fortfarande inte vart råttgiftet finns däruppe)
Tack för alla svar. Jag förstår också att utlagt råttgift inte är ett dolt fel. Frågan jag ställer mig är om de kan ha haft problem, fått skador på byggnaden, som vi som nya ägare kommer att behöva åtgärda. Då hade det varit lämpligt om vi vetat det vid kontraktsskrivning.
Ang katter. Vi upptäckte giftet eftersom vår katt satt och nosade i det. Dessutom har vår tvååring fått springa på vinden fritt. Det är ffa det som gör mig arg och besviken på säljarens nonchalans och ryggradslöshet.
Ang katter. Vi upptäckte giftet eftersom vår katt satt och nosade i det. Dessutom har vår tvååring fått springa på vinden fritt. Det är ffa det som gör mig arg och besviken på säljarens nonchalans och ryggradslöshet.
Din fråga är ju egentligen besvarad. Säljarna har ju talat om att de inte haft några problem, och den samlade panelen här på forumet ser ingen anledning till att du skall betvivla detta enbart utifrån att det ligger råttgift på vinden. Även om det känns tungt så måste du nog acceptera det, och att det inte är ett fel överhuvudtaget med råttgift på vinden - även om du tycker det är otrevligt.Alexander Sjöberg skrev:Tack för alla svar. Jag förstår också att utlagt råttgift inte är ett dolt fel. Frågan jag ställer mig är om de kan ha haft problem, fått skador på byggnaden, som vi som nya ägare kommer att behöva åtgärda. Då hade det varit lämpligt om vi vetat det vid kontraktsskrivning.
Dessutom kanske du skulle kollat upp vinden innan du släppte tvååringen lös där, liksom man som förälder eller husdjursägare bör kolla alla utrymmen man släpper barn eller husdjur fria i. Det kan ju lika gärna vara annat (t ex vassa spikar, träflisor) som barnet kan skada sig på. Och kommer att vara, för ett hus som var tryggt och säkert igår kan ha en helt annan status imorgon - utan att det är någon annans fel.
Jag ser faktiskt inte alls hur säljarna skulle ha betett sig "nonchalant och ryggradslöst" när de underlåtit att upplysa dig om de normala risker som kan finnas på en husvind, och därmed dess eventuella olämplighet att vistas i för både små barn och husdjur utan uppsikt.
Redigerat:
Fast angående att det är nonchalant att inte upplysa om råttgift så håller jag med alexander sjöberg. Den som lägger ut gift bör ha ett ansvar för att meddela de som ska vistas i utrymmet. Det är den som lagt ut det som vet var det finns och hur det ser ut, inte vi andra.Ingper skrev:Din fråga är ju egentligen besvarad. Säljarna har ju talat om att de inte haft några problem, och den samlade panelen här på forumet ser ingen anledning till att du skall betvivla detta enbart utifrån att det ligger råttgift på vinden. Även om det känns tungt så måste du nog acceptera det, och att det inte är ett fel överhuvudtaget med råttgift på vinden - även om du tycker det är otrevligt.
Dessutom kanske du skulle kollat upp vinden innan du släppte tvååringen lös där, liksom man som förälder eller husdjursägare bör kolla alla utrymmen man släpper barn eller husdjur fria i. Det kan ju lika gärna vara annat (t ex vassa spikar, träflisor) som barnet kan skada sig på. Och kommer att vara, för ett hus som var tryggt och säkert igår kan ha en helt annan status imorgon - utan att det är någon annans fel.
Jag ser faktiskt inte alls hur säljarna skulle ha betett sig "nonchalant och ryggradslöst" när de underlåtit att upplysa dig om de normala risker som kan finnas på en husvind, och därmed dess eventuella olämplighet att vistas i för både små barn och husdjur utan uppsikt.
Är inte råttgift dessutom förbjudet nu?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
yes jag kollade.
men tack alla för svar. jag stänger och raderar (om det går? ) denna tråd inom kort.
men tack alla för svar. jag stänger och raderar (om det går? ) denna tråd inom kort.