O oliva skrev:
Hade det funnits gränsrör hade det suttit i hans garage. Att jag vet det är för att om man tittar på den fastighetskarta som gjordes 2003 så är hans garage på fel sida linjen på kartan. Även lantmätaren har sagt att garaget går över gränsen och att han tycker jag ska sälja mark till grannen. Om jag anlitar LM så kommer de inte kunna sätta gränsröret innuti hans garage så röret kommer hamna på min mark och då förlorar jag mark. Enda vitsen för mig att anlita LM är ifall det fanns regler som säger att hans garage måste rivas. Eftersom jag inte gillar grannen hade jag tyckt det var en rolig lösning. Men jag tänker inte betala 30 tusen för att få ett rör uppsatt på fel ställe. Det kanske blir så att jag för betala hela förättningen så då blir det 60 tusen.

Jag har också läst dokument från 1920 om var gränsen går och hur den ser ut och några stenar finns inte på min sida för där är gräsmatta. Jag har frågat grannen varför han byggt på fel sida tomtgräsen och han hävdar att han får bygga vart han vill. Eftersom han själv erkänner att han inte har brytt sig om var gränsen går är det inte så konstigt om hans garage är några meter in på min mark. Han hade heller aldrig sökt bygglov på några byggnader som han uppfört sen -94 inklusive garaget och han har också byggt vid sjön utan att söka vare sig bygglov eller strandskyddsdispens, för sånt gäller inte honom. Sen har han alltså rivit upp gränsröret på bilden som jag bifogat som är mellan hans och en annan grannes mark, samt så har han rivit upp gränsröret mellan min tomt och hans tomt nära stallet. Just det gränsröret verkar han gömt nånstans.
Nej men alltså om gränsen går genom garaget går den genom garaget, det kan till och med betyda att den del av garaget som ligger på din sida om gränsen är din, inte grannens, se reglerna om fastighetstillbehör (brasklapp för att jag inte djupdykt i dom reglerna [rättelse: efter att ha läst 2:4 JB lite noggrannare torde det inte kunna bli ett fastighetstillbehör]). Grannen kommer (mest troligt) antingen behöva flytta garaget eller då möjligen tvångsförvärva marken av dig, i vilket fall kommer du få ersättning eller åtminstone din mark tillbaka. Du kan eventuellt till och med ha rätt till skadestånd, men det är en fråga jag inte törs uttala mig allt för självsäkert om. Ett exproprieringsförfarande ska ge dig marknadsvärdet +25% om jag inte missminner, dessutom kommer grannen behöva stå hela förrättningskostnaden för en fastighetsreglering som sker utan stöd av köp eller överenskommelse (undantaget om du möjligen försvårat förrättningen i sådan omfattning att det inte anses vara skäligt att lägga hela kostnaden på dig).

Nu verkar ju din granne vara en knöl, men jag understryker, under inga omständigheter kommer gränsen kunna bestämmas till att gå utanför garaget (såvida inte grannen har byggt garaget på rätt sida om den osäkra gränsen och du har missförstått det hela, t.ex. kan gränsen var felaktigt redovisade i den fastighetskarta från 2003 du hänvisar till). Vill du jävlas med din granne så är det också en fastighetsbestämning som är första steget och därefter kräva att grannen flyttar sitt garage. Ifall det du skriver stämmer så ser jag inte varför du ska låta han komma undan, du verkar ju vilja jävlas tillbaka så varför inte sätta igång? Har du rätt i vad du skriver kommer du på ett eller annat sätt i vart fall få ersättning för det hela. Vad avser fastighetsbestämningen kommer du dessutom med största sannolikhet kunna lägga cirka hälften av kostnaderna på din granne.

Som Tom Petty skaldade: I won't back down ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
För att det ska vara fastighetstillbehör krävs det att fastighetsägaren uppfört det (bland annat) så i detta fall kan inte garaget tillhöra TS i och med att grannen uppfört det.

Men du kan väl kanske begära särskild handräckning. Men då krävs nog att gränsen inte är osäker annars måste den frågan avgöras först.
 
M Manfreds skrev:
För att det ska vara fastighetstillbehör krävs det att fastighetsägaren uppfört det (bland annat) så i detta fall kan inte garaget tillhöra TS i och med att grannen uppfört det.

Men du kan väl kanske begära särskild handräckning. Men då krävs nog att gränsen inte är osäker annars måste den frågan avgöras först.
Jo gick lite snabbt för mig där, men det borde i vilket fall (givet att gränsen är klar) gå at få byggnaden flyttad samt att det inte känns helt orimligt att få någon typ av skadestånd. Men fastighetstillbehör är det inte, mina ursäkter.
 
Om man är nyinflyttad kan jag förstå att man i TS situation blir upprörd över vad grannen företagit sig, men att folk inte stoppar sådana människor när de gör fel istället för att ta upp det långt efteråt upphör aldrig att förvåna mig.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om man är nyinflyttad kan jag förstå att man i TS situation blir upprörd över vad grannen företagit sig, men att folk inte stoppar sådana människor när de gör fel istället för att ta upp det långt efteråt upphör aldrig att förvåna mig.

Förre ägaren kanske tröttnade och sålde bara för att slippa problemet...
 
Redigerat:
C
Det framgår ej av bilden att det skulle vara ett gränsrör utan ser mer ut som en staketstolpe. Om det är ett gränsrör så är det ett så kallat rör i gjutning (förkortas rg i förrättningshandligar) fotograferat underifrån. Röret brukar sticka upp ½–1 dm ur gjutningen. Hur långt sticker röret ut på andra sidan av gjutningen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att det som syns på bilden knappast är ett gränsrör, det ser helt enkelt inte ut som ett sådant.
 
E elmont skrev:
Håller med om att det som syns på bilden knappast är ett gränsrör, det ser helt enkelt inte ut som ett sådant.
Den röda toppen saknas förvisso, och jag törs inte uttala mig om hur gränsrör sett ut genom hela 1900-talet samt hur väder och vind kan påverka rörens utseende. Men det går absolut att ifrågasätta om de rör som TS postat en bild på nödvändigtvis är ett gränsrör. Särskilt eftersom det dels är gjutet och dels sticker upp rätt mycket från själva gjutningen (om det nu inte är fotat underifrån), som civilingenjören påpekar i inlägg #51. Lättast borde vara att kolla i förrättningskartan och se vilken typ av markering som ska finnas där, om det inte är ett rg så kan det uteslutas att röret på bilden är ett gränsrör.

Men om vi får tro TS ska ju det ju vara ett gränsrör. Oklarheterna kring rörets natur är enligt mig ytterligare ett skäl till att kontakta lantmäteriet och få gränsen bestämd (eller möjligen utmärkt), TS verkar dock inte vara så intresserad av det...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är det undersidan så saknas dom två "ankare" som ska sticka ut åt sidorna, som man slår ut efter att röret sitter i marken.
Det är inte bara den röda färgen som saknas om det är "uppsidan" vi ser, dom ca 5 översta cm ska vara röd OCH består av dubbla rör, typ en muff fastsvetsad.
 
E elmont skrev:
Är det undersidan så saknas dom två "ankare" som ska sticka ut åt sidorna, som man slår ut efter att röret sitter i marken.
Det är inte bara den röda färgen som saknas om det är "uppsidan" vi ser, dom ca 5 översta cm ska vara röd OCH består av dubbla rör, typ en muff fastsvetsad.
Det har du rätt i, men den modell av gränsrör som används nu, med röd muff i toppen och ankare i botten, hur länge har den använts av lantmäteriet? Vad jag vet har dom använts i vart fall de senaste tio åren, men gränsen kan ju vara äldre än så tänker jag. Och används samma typ av rör även vid rör i gjutning? Jag lyckades inte hitta någon bra översikt på vilka modeller av gränsrör som använts genom åren av lantmäteriet. Men jag håller absolut med om att det inte ser ut som de vanliga gränsrör som lantmäteriet använder idag.
 
När min far styckade av sin tomt 1956 användes den typen av rör, och det i mark och i "jordfast sten". Enligt min svåger som är lantmätare brukar man inte gjuta fast rör i mark mer än undantagsvis.
Röret på bilden liknar ett rör som man sätter för en torkvinda.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nej att rör i gjutningar är ovanligt är sant, men vi vet ju inte hur terrängen ser ut där TS hävdat att gränsröret borde vara, så rent teoretiskt kan det ju varit så att lantmäteriet av någon okänd anledning valde att markera med just ett gjutet rör. Men jag är nog benägen att hålla med er, det verkar inte som att röret på bilden är ett gränsrör. TS får helt enkelt kolla förrätningshandlingarna och se om det ens ska vara ett gjutet rör. Om det inte ska vara gjutet torde det kunna uteslutas att just de rör som TS postat en bild på är att anse som ett gränsrör. Ska det vara ett gjutet rör som markerar gränsen är frågan i vart fall levande, även om vissa indikationer verkar finnas på att röret ändå inte är ett gränsrör.

Fan va snopet om det är ett rör från en torkvinda :rofl:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Det framgår ej av bilden att det skulle vara ett gränsrör utan ser mer ut som en staketstolpe.
Starkt att komma med en ny relevant vinkel efter 50 inlägg! Det hör inte till vanligheterna, och fler av oss borde tänkt på att det där kanske är något annat än ett gränsrör. (y)
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Starkt att komma med en ny relevant vinkel efter 50 inlägg! Det hör inte till vanligheterna, och fler av oss borde tänkt på att det där kanske är något annat än ett gränsrör. (y)
Fasen. Född på 60-talet, uppvuxen med Killinggängets ironi osv har jag ingen aning om Nötegårdsgubben inlägg är ironiskt eller om det är så att civilingenjören slagit huvet på spiken här.
 
  • Haha
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det hjälper eller stjälper att jag skriver igen, men jag menade allvar.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.