30 713 läst · 93 svar
31k läst
93 svar
Metabo formatcirkelsåg, snäppet mellan bordscirkel och justersåg?
Den ska tydligen landa på gårn kring mitten på nästa vecka. Bästa julklappen på länge... 
HejDr_Jerkyll skrev:
Handlade lite från USA förra sommaren.
Om jag minns rätt är tullen ca 3% och moms beräknas på alla summor, dvs priset, tullen och frakten.
Till det kom en hanteringskostnad att ta ut tullen på ett par hundra.
Mitt belopp var lite så påslaget blev stort.
Är också sugen att höra hur det har gått (har ju kollat på Saw Stopp på nätet en del).
Mvh
Peter
Jag följer oxå tråden med intresse! Tidigare hade Dewalt Norden några, som jag uppfattade det, seriösa table saws men de har utgått ur sortimentet numera. Den här killen i Linköping lyckades köpa en: http://www.blocket.se/ostergotland/Kanonfin_DEWALT_skiv_och_bank_sag_24306849.htm?ca=11&w=3&last=1
Jag har för mig att den listades för 29000 SEK, så det verkar som Dr_Jerkyll gör en riktigt bra affär!d^_^b
Edit. Jag borde ha skrivit cabinet saw om DWs såg ovan.
Jag har för mig att den listades för 29000 SEK, så det verkar som Dr_Jerkyll gör en riktigt bra affär!d^_^b
Edit. Jag borde ha skrivit cabinet saw om DWs såg ovan.
Redigerat:
Det kan nog vara en ide att läsa denna tråd, angående klyvkniv som trycktes in i klingan och utlöste bromsen, innan du börjar skruva ihop sågen: http://sawmillcreek.org/showthread.php?t=126695Dr_Jerkyll skrev:
Tack, det är nog lätt hänt. Nu är risken minskad efter att ha läst det...
Jultomten är tidig i år! Ska levereras i e.m. Hmm, pallen väger 90 kg står det, den borde väga 220. Hoppas det inte blivit något fel...
Jultomten är tidig i år! Ska levereras i e.m. Hmm, pallen väger 90 kg står det, den borde väga 220. Hoppas det inte blivit något fel...
Fasiken, tomten hade för bråttom och missade något. Sawstop har ändrat så att man numer måste ha en liten extra elektroniklåda när man ska "rewire" till 230V. Det blir inte kul för än i jul alltså. Jaha, så då ska man gå omkring och titta på sågen men inte kunna starta den på flera veckor till, tortyr säger jag. 
Usch ja, det låter jobbigtDr_Jerkyll skrev:Fasiken, tomten hade för bråttom och missade något. Sawstop har ändrat så att man numer måste ha en liten extra elektroniklåda när man ska "rewire" till 230V. Det blir inte kul för än i jul alltså. Jaha, så då ska man gå omkring och titta på sågen men inte kunna starta den på flera veckor till, tortyr säger jag.![]()
Surt var ordet - sånt kan ju för tusan ge upphov till allvarliga psykiska skador! Om det är säljaren som gjort fel är det väl inte för mycket begärt att be om expressleverans med tex DHL? Om du själv har glömt det så är det förstås en annan sak...Dr_Jerkyll skrev:Fasiken, tomten hade för bråttom och missade något. Sawstop har ändrat så att man numer måste ha en liten extra elektroniklåda när man ska "rewire" till 230V. Det blir inte kul för än i jul alltså. Jaha, så då ska man gå omkring och titta på sågen men inte kunna starta den på flera veckor till, tortyr säger jag.![]()
Ja de 220 stämde. Tur det. Några första intryck efter att ha satt ihop den ikväll: Helt grym byggkvalitet! Ingenjörskonst! Exemplariska instruktioner för ihopsättning, aldrig sett något bättre. Allt är genomtänkt. Större bord än vad jag trodde och det är helt plant. Både cm och inches på linjalen. Det enda neg än är lättmetallvevarna.
De ändrade i utförandet mellan min djupdykning i ämnet och beställningen, så jag kan nog inte skylla på någon annan än mig själv.
Hm. Undrar om jag kan använda transformatorn jag har så länge. Sågen ska ligga på 2150 watt. Transformatorn klarar 3,3 kva, 1,7 kva continous. Man har ju oftast inte på sågen mer än korta stunder, så man kan ju hålla sig till max 20 min eller nåt sånt. Det borde gå, eller vad tror ni? Jag är inte så bra på sånt här...
De ändrade i utförandet mellan min djupdykning i ämnet och beställningen, så jag kan nog inte skylla på någon annan än mig själv.
Hm. Undrar om jag kan använda transformatorn jag har så länge. Sågen ska ligga på 2150 watt. Transformatorn klarar 3,3 kva, 1,7 kva continous. Man har ju oftast inte på sågen mer än korta stunder, så man kan ju hålla sig till max 20 min eller nåt sånt. Det borde gå, eller vad tror ni? Jag är inte så bra på sånt här...
Redigerat:
Det var lite nervöst, men nu är den provad med hjälp av transormatorn. Funkar fint! Fina snitt. Glad. 
Eftersom induktionsmotorer inte tar så mycket ström som står på skylten när de är obelastade, är det nog OK. Om du har tillgång till en tångamepèremeter kan du mäta upp hur mycket den tar. Trafon lär inte brinna av korta överbelastningar.
phl kanske har synpunkter i frågan?
phl kanske har synpunkter i frågan?
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon