30 708 läst · 93 svar
31k läst
93 svar
Metabo formatcirkelsåg, snäppet mellan bordscirkel och justersåg?
Det har du helt rätt i, den roterande massan spelar helt klart en stor roll för vad sågen orkar med.Mr Handyman skrev:En Sawstop vore ju inte fel. "Thousands of American woodworkers love the way it cuts. Hundreds the way it doen't."
Är osäker på hur det här förhåller sig till Mattias resonemang, men det är på något sätt givet att det är lättare att ha sönder en elmotor som väger typ ingenting (kanske motorn till en TS55?) och en elmotor som har samma angivna effekt men väger 35 kilo. En viktigt skillnad är ju också att den stora elmotorn lagrar så mycket mer rörelseenergi i sig när den går än vad cirkelsågsmotorn gör. Rotorn på 15 kg tål mer än rotorn på 750g om jag får gissa.
Det är alltså frågetecknet för sågen ifråga. Lite för lite effekt trots allt. Jag klyver ibland få en Felder justersåg. Den har den minsta motorn i serien och den är på 3Kw, och det är ju en väldig skillnad.
Men, det är som sagt många faktorer som spelar in, klingans typ och skick är otroligt viktigt. Har inte kommit till skott än, men står i begrepp att köpa en Hammer 250mm klyvklinga till Boschen GTS10.
Det borde egentligen inte vara några större svårigheter att ta bort motorn och ersätta den med en större trefasmotor. Jag gissar att motorn inte är integrerad i maskinen på samma sätt som en universalmotor i exempelvis GTS10 eller DW744 (?, osäker på konstruktionen)
Asynkrona trefasmotorer finns i främst två utföranden: För flänsmontage och med fotmontage. Jag gissar att fotmontage är lämpligast. Trefasmotorer hittar man på blocket. Kan någon få fram en sprängskiss på sågen?
Nu vet jag inte vad skyddselektroniken kräver för sorts ström. Den kanske kräver 60 Hz? Då måste du ta till en liten frekvensomriktare. Jag har en i gömmorna. Annars kanske det går med en spänningsomvandlare (trafo) från CO eller liknande.
Mycket intressant bygge. Kanske kan du få den till ett bättre pris om du köper den utan motor?
Asynkrona trefasmotorer finns i främst två utföranden: För flänsmontage och med fotmontage. Jag gissar att fotmontage är lämpligast. Trefasmotorer hittar man på blocket. Kan någon få fram en sprängskiss på sågen?
Nu vet jag inte vad skyddselektroniken kräver för sorts ström. Den kanske kräver 60 Hz? Då måste du ta till en liten frekvensomriktare. Jag har en i gömmorna. Annars kanske det går med en spänningsomvandlare (trafo) från CO eller liknande.
Mycket intressant bygge. Kanske kan du få den till ett bättre pris om du köper den utan motor?
Tack för inputen mattias. Visst är det ett alternativ att byta motor, men här fick jag ett intressant svar på ett amerikanskt forum. Det hela låter plötsligt lite bättre...
"Some small correction...in Europe all the electric products should indicate the Watts but, this is the consumption Watts or "Input Watts" and not the "Output Watts" that are the real Output power and depends on the "Motor Efficiency".
In USA, the tool / machines are showing the HP that is the real "Output HP" (only for induction motors) so the 1,300W is the real output power....the 1,800W of your previous saw is the "Input power" and if you'll multiply it by 60% (motor efficiency) you'll get the real "Output power" that will be only 1,080W or aprox 1.5HP so the 1.75HP is better than you're previous saw..."
Stämmer detta?
"Some small correction...in Europe all the electric products should indicate the Watts but, this is the consumption Watts or "Input Watts" and not the "Output Watts" that are the real Output power and depends on the "Motor Efficiency".
In USA, the tool / machines are showing the HP that is the real "Output HP" (only for induction motors) so the 1,300W is the real output power....the 1,800W of your previous saw is the "Input power" and if you'll multiply it by 60% (motor efficiency) you'll get the real "Output power" that will be only 1,080W or aprox 1.5HP so the 1.75HP is better than you're previous saw..."
Stämmer detta?
Stämmer detta så är det ju effekt överhuvudtaget inte ett problem. Titta på bosch.se och dewalt.se så ser du att ineffekten ofta är dubbelt så stor som uteffekten, i alla fall på handmaskiner, vilka dock troligen har andra typer av motorer (som mattiasp var inne på), men det är i vilket fall stor skillnad på in- och uteeffekt.Dr_Jerkyll skrev:Tack för inputen mattias. Visst är det ett alternativ att byta motor, men här fick jag ett intressant svar på ett amerikanskt forum. Det hela låter plötsligt lite bättre...
Stämmer detta?
Om effekten för sågen i fråga är angiven i in eller uteffekt har jag ingen aning om.
För fräsar pratar de alltid om samma effekter som vi, fast i HP. Lite konsekvens skulle inte skada.
Mattias, om jag bestämmer mig för att beställa, skulle man kunna få lite mekanisk forumsupport om det nu inte skulle fungera? Jag vet inte om motorn är byggd för både 50 och 60 Hz, men troligen inte. Efter lite läsning på nätet verkar det som om man kan förlora en del effekt, upp till 15% om man har otur. Det är lite tråkigt, men då hamnar uteffekten på samma som gts10an vilket jag tycker är någorlunda ok. Däremot kan den tydligen bli varm också, med risk för att man bränner den.mattiasp skrev:Det borde egentligen inte vara några större svårigheter att ta bort motorn och ersätta den med en större trefasmotor. Jag gissar att motorn inte är integrerad i maskinen på samma sätt som en universalmotor i exempelvis GTS10 eller DW744 (?, osäker på konstruktionen)
Att byta motor är då ett helt ok alternativ, köpa en trefas motor och haka på. Det enda som oroar mig är då elektroniken. Hur gör man med en frekvensomriktare? Svårt? Dyrt?
Jag kan väl fylla i lite för mattiasp. Elektronikbiten löser sig, Gör som mattiasp föreslår och hör med tillverkaren om elektroniken påverkas av 50Hz-matning. Gör den det lär det räcka med en liten (låg max uteffekt) frekvensomriktare. En ny lämplig omriktare kostar säg 1000-2000kr, en begagnad några hundralappar. Det fina med frekvensomriktaren är att du troligtvis även kan använda den för att få dina 110VAC till elektroniken.
Nu är jag nykter. Frekvensomriktare är fiffiga saker. Man kan mata dem med enfas 230Veller trefas 400V. Det är olika modeller. Och man får ut trefas 0-230V eller 0-400V och 0-400 Hz. Hur spänning och frekvens skall hänga ihop kan man programmera. Man kan också programmera accelerationen och retardationen och en massa annat. I ditt fall skall du bara ha ut enfas 120V och 60 Hz. Det är enkelt. Du hittar priser bl.a. på www.bevi.se Det är ganska dyra grejor nya, men begagnade är de sannolikt billigare. För styrelektroniken räcker den minsta. Jag har en som du kan få testa innan du skaffar en egen.
Redigerat:
Hurra!
Efter lite letande, sawstop motorspecifikationer
"1 phase, 230 V, 50-60 Hz, TEFC "
Även ett mailsvar från sawstop som en forummedlem lagt ut.
"As to your question, once you move there will be only one part you will need to change out to accommodate the power in Australia . This is a part that you can change out yourself with a tool that you can purchase at an auto store. The part is called an motor pulley and it is currently listed at $15. When you make the move, just give us a call and we can supply the part."
Australien kör med 50Hz. Glad.
Nu jäklar, undrar hur lång leveranstid det är... Remskivan ska bytas för at få upp rotationshastigheten antar jag.
Efter lite letande, sawstop motorspecifikationer
"1 phase, 230 V, 50-60 Hz, TEFC "
Även ett mailsvar från sawstop som en forummedlem lagt ut.
"As to your question, once you move there will be only one part you will need to change out to accommodate the power in Australia . This is a part that you can change out yourself with a tool that you can purchase at an auto store. The part is called an motor pulley and it is currently listed at $15. When you make the move, just give us a call and we can supply the part."
Australien kör med 50Hz. Glad.
Redigerat:
Det här kan ju bli spännande. Det är onekligen en trevlig såg med unika funktioner. Jag ser fram emot utförlig rapportering av importen!
Av ren nyfikenhet kollade jag vad ett bromspaket (brake cardridge) kostade. Verkar landa på ungefär $70, inte så farligt för att få ha fingrarna i behåll. Antar att man gärna skrotar sågklingan efteråt.
Av ren nyfikenhet kollade jag vad ett bromspaket (brake cardridge) kostade. Verkar landa på ungefär $70, inte så farligt för att få ha fingrarna i behåll. Antar att man gärna skrotar sågklingan efteråt.
Redigerat:
Här går känslorna upp och ner i en bergochdalbana, första beskedet om frakt efter att ha lyckats övertala en återförsäljare att det är en bra ide att sälja till någon utanför deras distrikt.
ca 2 000 dollar = 14 000 kr
Lite väl saftigt, lika mycket som (enbart) sågen. Visst hade jag räknat med en rejäl summa, men 2 000 dollar...
ca 2 000 dollar = 14 000 kr
Lite väl saftigt, lika mycket som (enbart) sågen. Visst hade jag räknat med en rejäl summa, men 2 000 dollar...
Det finns rätt gott om firmor i USA till vilka man kan beställa prylar. De ombesörjer sedan vidare frakt på billigare sätt såsom båtfrakt i container. Kommer inte riktigt ihåg vad man ska söka på för att hitta rätt typ av firmor dock. De borde kunna erbjuda ett bättre pris.
Apropå spånutsug på klingskyddet till sågen. På ett tidigare jobb hade vi en Bosch GTS10 som oftast stod på ett ställe. Spånutsuget fungerade dåligt, så jag sågade ur i klingskyddet och murade fast ett kort aluminiumrör med plastic padding, så att det var utsug både inifrån maskinen och från kåpan, och det minskade dammet dramatiskt, minst 90% försvann som i ett trollslag, men då var det en spånsug på 15Kw i andra änden också i och för sig.
Planerar att göra likadant med min egen dito såg.
Planerar att göra likadant med min egen dito såg.
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Varför hittar jag inga reservdelar
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon