30 385 läst · 93 svar
30k läst
93 svar
Metabo formatcirkelsåg, snäppet mellan bordscirkel och justersåg?
Jag har inget emot justerbordet för kantning eller klyvning men problemet är att det är enbart på jobbet som det kan funka.
Det blir liksom en rätt stor slaglängd om man skall kunna klyva/kanta och de allra allra flesta har inte utrymmen eller pengar för sådana sågar.
Ett kort justerbord tycker jag är lite överreklamerat, det är liksom inte lika viktigt som en tappsläde till fräsen utan kapning går att lösa på andra sätt med, t ex med jiggar.
Men sen har jag både kap/ger och radialsågen så jag löser en del saker på andra sätt i verkstaden här hemma.
På jobb däremot så är det juster/formatsågen som gäller för rubbet eftersom måtten finns på anhållen precis som snickarfrasse säger.
/Kent
Det blir liksom en rätt stor slaglängd om man skall kunna klyva/kanta och de allra allra flesta har inte utrymmen eller pengar för sådana sågar.
Ett kort justerbord tycker jag är lite överreklamerat, det är liksom inte lika viktigt som en tappsläde till fräsen utan kapning går att lösa på andra sätt med, t ex med jiggar.
Men sen har jag både kap/ger och radialsågen så jag löser en del saker på andra sätt i verkstaden här hemma.
På jobb däremot så är det juster/formatsågen som gäller för rubbet eftersom måtten finns på anhållen precis som snickarfrasse säger.
/Kent
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Jo sant olika jobb på olika maskiner men i ett hobby snickeri så är det ju ofta kompromisser såsom utrymme och den ekonomiska biten.Nu kör ju jag bägge delarna dagligt arbete på ett ställe med proffs/industri maskiner och en del projekt på kvällar och helger mer på hobby maskiner. Det är nästan roligare med hobby grejerna då maskinerna är begrännsade (ibland) så får man tänka och klura ut spännande lösningar och använda sitt hantverkskunande mer.
Hm. Ja om man nu ska fokusera på en maskin med ett stabilt järnbord, då är jag inne på din linje kent. Justerbord är lite överskattat och då skulle julamaskinen vara klart prisvärd jämfört med en ejca eller scheppach. Det blir helt enkelt en stabilare varian av en dewalt eller bosch. Steget från dessa blir inte så långt. För min del skulle det även innebära inköp av en kap/ger.
Det som jag skulle tycka gav något extra skulle då vara en maskin
- som inte är riktigt lika tunga
- har rörlig vänstehalva (som metabon)
- bättre dammutsug, med slang från klingskyddet
- kanske justerbord. även om det är överskattat. Eller ett bättre och lite större kapanhåll
- möjligen dragsåg
Allt detta funderande. Antingen så håller man till godo med boschen ett tag till, eller så köper man en julamaskin/beggad bordssåg, eller så en maskin liknande metabon. Just nu lutar det åt att vänta... Samma läge som innan alltså.
Det som jag skulle tycka gav något extra skulle då vara en maskin
- som inte är riktigt lika tunga
- har rörlig vänstehalva (som metabon)
- bättre dammutsug, med slang från klingskyddet
- kanske justerbord. även om det är överskattat. Eller ett bättre och lite större kapanhåll
- möjligen dragsåg
Allt detta funderande. Antingen så håller man till godo med boschen ett tag till, eller så köper man en julamaskin/beggad bordssåg, eller så en maskin liknande metabon. Just nu lutar det åt att vänta... Samma läge som innan alltså.
Japp och det första jag gör med vilken såg som helst är att kapa ner klyvkniven så den ligger under klingan.
Jag ser möjligheten att kunna slitsa mm som jäkligt viktig och det är tyvärr inte så många sågar som erbjuder SUVA-skydd.
Sen är jag med fundersam, det skall liksom mycket till för att jag skall byta ut min DW744'a. Trots att jag formligen avskyr ljudnivån på den och det är nog faktiskt enbart ljudnivån som gör att jag funderar på att byta. Gillar nämligen inte maskiner som väsnas och där man skall göra precisionsjobb. Sen finns det vissa maskiner som måste låta som fräs och hyvel men en bordscirkelsåg skall helst vara knäpptyst och det är fan inte DW'n *mutter*
/Kent
Jag ser möjligheten att kunna slitsa mm som jäkligt viktig och det är tyvärr inte så många sågar som erbjuder SUVA-skydd.
Sen är jag med fundersam, det skall liksom mycket till för att jag skall byta ut min DW744'a. Trots att jag formligen avskyr ljudnivån på den och det är nog faktiskt enbart ljudnivån som gör att jag funderar på att byta. Gillar nämligen inte maskiner som väsnas och där man skall göra precisionsjobb. Sen finns det vissa maskiner som måste låta som fräs och hyvel men en bordscirkelsåg skall helst vara knäpptyst och det är fan inte DW'n *mutter*
/Kent
Ibland är det "bra" att maskinen låter mycke för då tar jag alltid på mig hörselskyddensnickarboden skrev:Japp och det första jag gör med vilken såg som helst är att kapa ner klyvkniven så den ligger under klingan.
/Kent
Missförstå mig rätt
Produkter som diskuteras: "hörselskydden"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Kolla lite på Ejcas hemsida, de säljer nämligen JET med och de sågarna har ett stort plus...
Klingan tiltas åt vänster vilket gör att virket inte riskerar att klämmas fast, samma unkion som jag har på min DW.
Annars är nog Logosol's det mest prisvärda alternativet, Moreten gör inga direkt dåliga maskiner och 22100:- exkl moms får väl ses som skäligt?
/Kent
Klingan tiltas åt vänster vilket gör att virket inte riskerar att klämmas fast, samma unkion som jag har på min DW.
Annars är nog Logosol's det mest prisvärda alternativet, Moreten gör inga direkt dåliga maskiner och 22100:- exkl moms får väl ses som skäligt?
/Kent
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
det är bara att slå till http://www.blocket.se/vi/16246490.htm?ca=11_s
är ett mycket bra pris
mvh pär h
är ett mycket bra pris
mvh pär h
Jag har själv tittat på en JET JTS-250CS .. finns att läsa om här:
http://www.wmhtoolgroup.ch/en/dyn_output.html?content.void=1737&SID=ae4e053f32ad64d81ebb1beee1e51ea5
Någon som vet något om kvalitet på Jet produkter?
Mvh Peter
http://www.wmhtoolgroup.ch/en/dyn_output.html?content.void=1737&SID=ae4e053f32ad64d81ebb1beee1e51ea5
Någon som vet något om kvalitet på Jet produkter?
Mvh Peter
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Dr Jerkyll, jag tror man har mycket att vinna på att skaffa en kap-/gersåg, det går väl nästan inte att vara utan, även om man renoverar. Den är ju rätt enkel att ställa upp nånstans. Jag brukar rigga den med gammalt köksbord och bockar plus perstorpsskivor så man har kontinuerligt stöd (och inte de där fåniga stöden som t.ex. GTA3700 har). Då är det enkelt att sätta klossar med tving för mängdkapning också. Sen skulle jag rekommendera att behålla GTS:en för mobilt arbete, och så en tyngre maskin enligt ovanstående för stationärt bruk.
Pär h, jo den ser fin ut, riktigt bra pris! Hade jag bestämt mig för att ta "lite stabilare och tyngra bordsåg"-vägen så hade jag slagit till direkt. Men jag velar fortfarande...
Handyman, Jo, det kanske är så. Behåller utan tveka GTS:n i alla fall, då kan ha en mobil variant ja, men ännu större fördel, ha klyklinga konstant monterad på den.
Handyman, Jo, det kanske är så. Behåller utan tveka GTS:n i alla fall, då kan ha en mobil variant ja, men ännu större fördel, ha klyklinga konstant monterad på den.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Dr Jerkyll, jag ska skaffa en riktig klyvklinga till min GTS, har du några rekommendationer? Jag klyver 95 av 100 gånger med den och alla klingor jag har är endera med många fina tänder eller 'allround'. Swedendro har ju några men Hammervarianterna är inte bra, det är alldeles för mjuka tänder.
Till just gts:n har jag inte så mycket erfarenhet och har inte hunnit/orkat reflektera mer än att den CMT-klinga jag har inte var _så_ mycket bättre än de biltema-klingor jag kör med nu.
Vad tror den samlade expertisen om den här? "Sawstop Contractor saw" (högra varianten) verkar ligga snäppet över de bordscirklar som finns i Sverige.
+ Unik säkerhetsfunktion, bra säkerhetstänk!!!
+ Flyttbar, inte jättetung på 165 kg
+ Stabilt sågbord i gjutjärn
+ Riktigt bra klyvanhåll (valbart)
+ Lättmanövrerad klyvkniv
- Bara 1,5 Hp ca 1300 watt!!!
- Svårt att få tag på reservdelar
Vad tycker ni?
+ Unik säkerhetsfunktion, bra säkerhetstänk!!!
+ Flyttbar, inte jättetung på 165 kg
+ Stabilt sågbord i gjutjärn
+ Riktigt bra klyvanhåll (valbart)
+ Lättmanövrerad klyvkniv
- Bara 1,5 Hp ca 1300 watt!!!
- Svårt att få tag på reservdelar
Vad tycker ni?
Redigerat: