1 023 227 läst · 2 320 svar
1023k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Mycket gissningar här i tråden....Pen skrev:
Återigen finns det anledning till att dessa preparat är förbjudna att använda av lekmän som tror och gissar på saker.
Generellt finns det ingen karenstid till skörd på ogräsbesprutning i spannmål eftersom man bara får använda preparaten mellan vissa tillväxtpunkter på växten. Dessa punkter är långt innan växten går i blom som sedan blir själva kärnan som hamnar i tröskan.
Däremot finns det karenstid på andra preparat.
Jordbruksverkets BE20 finns här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...aes-i-graesmattan.257238/page-15#post-2505787
Där kan var och en läsa rekommendationer och bestämmelser.
För just MCPA anger BE20 karenstiden 34 dagar innan slåtter/bete för slåtter och betesvallar (p18ff). För spannmål anges däremot precis som du säger snarare lämplig vecka för besprutning. Dessutom är användningen av MCPA för spannmål restriktiv.
https://www.byggahus.se/forum/threa...aes-i-graesmattan.257238/page-15#post-2505787
För just MCPA anger BE20 karenstiden 34 dagar innan slåtter/bete för slåtter och betesvallar (p18ff). För spannmål anges däremot precis som du säger snarare lämplig vecka för besprutning. Dessutom är användningen av MCPA för spannmål restriktiv.
Kul att du länkar till saker som inte gäller längre. Sedan 2013 är inte MCPA godkänd för att användas i slåtter eller betesvallar. Att länka till saker som är från 2011-2012 är inte riktigt relevant.Pen skrev:Jordbruksverkets BE20 finns här:
[länk]
För spannmål väljer man inte vilken vecka utan i vilket stadie plantan är i samt mängd och storlek på ogräsen sen bestämmer man dos efter de. Skulle säga att användningen av MCPA i spannmål är vanlig när det gäller tistelbeskämpning.
Återigen beroende på vad man vill bekämpa så använder man preparat och framförallt rätt dos.
Hej,
Klockren forumtråd!
Har precis beställt 2 L Dicotex
Doseringen har jag koll på 10ml/liter vatenn till 10m2.
Det skulle inte vara nyklippt vid doseringen, ej heller klippa på 4 dagar efter doseringen.
Har haft järnsulfatgödning för ett par veckor sedan så allt är i full växtkraft inbillar jag mig.
Bor i Stockholmsområdet, om det kan vara till hjälp.
Kan man ha på bekämpning nu runt midsommar eller ska man vänta?
Hur var det med väderlek, temperaturer etc?
Klockren forumtråd!
Har precis beställt 2 L Dicotex
Doseringen har jag koll på 10ml/liter vatenn till 10m2.
Det skulle inte vara nyklippt vid doseringen, ej heller klippa på 4 dagar efter doseringen.
Har haft järnsulfatgödning för ett par veckor sedan så allt är i full växtkraft inbillar jag mig.
Bor i Stockholmsområdet, om det kan vara till hjälp.
Kan man ha på bekämpning nu runt midsommar eller ska man vänta?
Hur var det med väderlek, temperaturer etc?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 498 inlägg
Hmm, jag låter min robot gå som vanligt, det kanske man inte skulle göra.
Men det lär ju bli vildäng om jag inte klipper på 4 dagar
Men det lär ju bli vildäng om jag inte klipper på 4 dagar
Det är det jag funderar på, risken att frukten ska ta upp lite av giftet. Jag menar rötterna är ju säkert lika stort som kronan på trädet?Pen skrev:
Känns också jättesvårt att veta hur farligt det skulle vara om frukten tog upp lite. Sen kan man ju fundera lite kring Stroller som frigör ungefär samma typ av ämnen. Borde ju vara samma sak där isf. Man pratar inte om denna risken på Strollers säkerhetsdatablad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 498 inlägg
Jag sprayade i tisdags kl 18 på kvällen. Redan efter en dag hade röllekan börjat krulla sig, och efter två dagar ser den ut att börja kämpa för att ha ihjäl sig själv.
Mina erfarenheter.
2 dagar efter att jag sprayat ser man tydlig påverkan på klöver, maskrosor, groblad, skräppa? samt nåt annat lite buskliknande ogräs; allt i gräsmattan. Efter 5 dagar är ovan ogräs borta på flera ställen, större partier är ordentligt decimerade och på tillbakagång.
Men på 2 av ogräsen är det ingen effekt efter 5 dagar, tror den ena heter Veronica, den andra med små runda blad som också sprider sig med utlöpare vet jag inte vad den heter.
2 dagar efter att jag sprayat ser man tydlig påverkan på klöver, maskrosor, groblad, skräppa? samt nåt annat lite buskliknande ogräs; allt i gräsmattan. Efter 5 dagar är ovan ogräs borta på flera ställen, större partier är ordentligt decimerade och på tillbakagång.
Men på 2 av ogräsen är det ingen effekt efter 5 dagar, tror den ena heter Veronica, den andra med små runda blad som också sprider sig med utlöpare vet jag inte vad den heter.
Jag hade doserat med 1 ml per liter och kört hela gräsmattan om det är ett utbrett problem, sen doserat 10ml per liter och punktmarkerat specifika områden. Har fungerat väldigt bra för mig, nu behöver jag bara köra lite punktmarkering en gång per år för att få bort där det satt sig ordentligt, typ maskrosor, skräppa och groblad.G greverif skrev:
Du bestämmer själv, båda funkar men beror på dina förutsättningar. Att gå över hela gräsmattan även om det inte behövs verkar onödigt på flera plan, att punktbespruta och lämna en del orört riskerar du att det som blir kvar sprider/självsår sig.G greverif skrev: